PracaGrupypl.praca.dyskusje › druga praca w tym samym roku a urlop

  • 1. Data: 2007-07-23 10:48:31
    Temat: druga praca w tym samym roku a urlop
    Od: p...@g...com

    Witam

    Mam watpliwosci w nastepujacej kwestii:
    Pracownik podjal pierwsza prace w maju 2007, po okresie 1,5 miesiaca
    umowa zostala rozwiazana. W lipcu podjal kolejna prace u innego
    pracodawcy. Czy pracownik nadal, tj. do konca tego roku
    kalendarzowego, nabywa prawo do 1/12 wymiaru urlopu po uplywie kazdego
    przepracowanego miesiaca, mimo ze to nie jest jego pierwsza praca?
    Z gory dziekuje za wszelka pomoc w tej kwestii.

    toja

  • 2. Data: 2007-07-23 11:12:47
    Temat: Re: druga praca w tym samym roku a urlop
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-07-23 12:48 [p...@g...com] napisał(a):

> [...]
    > kalendarzowego, nabywa prawo do 1/12 wymiaru urlopu po uplywie kazdego
    > przepracowanego miesiaca, mimo ze to nie jest jego pierwsza praca?

    Imho nie. Nowelizacja KP z 2004 zniosła konieczność przepracowania 6
    m-cy w celu nabycia prawa do pierwszego urlopu. Zostało prawo do urlopu
    (Art. 152^1. § 1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego,
    nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego, zwanego dalej
    \\"urlopem\\". )

    W art. 153 mowa jest o ograniczeniach przy pierwszej pracy (Art. 153. §
    1. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy,...).

    W związku z tym, że warunki zawarte w art 153 § 1 nie są spełnione, nie
    bierze się go w tym wypadku pod uwagę. Należy więc przyjąć, że u
    drugiego pracodawcy pracownikowi przysługuje od pierwszego dnia pracy
    pełny urlop (oczywiście wyliczony proporcjonalnie do wymiaru i czasu
    zatrudnienia)

    --
    : Pozdrawiam, _ [Pe.Ka] Paweł Kruk _ ::
    ::: _ _^_ //\ peka1972#gazeta.pl GG:2091615 //\::

  • 3. Data: 2007-07-23 12:45:07
    Od: p...@g...com

    > Imho nie. Nowelizacja KP z 2004 znios a konieczno przepracowania 6
    > m-cy w celu nabycia prawa do pierwszego urlopu. Zosta o prawo do urlopu
    > (Art. 152^1. § 1. Pracownikowi przys uguje prawo do corocznego,
    > nieprzerwanego, p atnego urlopu wypoczynkowego, zwanego dalej
    > \\"urlopem\\". )

    To jest jasne.
    Chodzi mi o kwestie, czy ten pracownik na pewno jest "uprawniony do
    kolejnego urlopu" w mysl art. 155^1 § 1., ktory mowi o urlopie
    proporcjonalnym wlasnie.

    Pozdrawiam
    toja

  • 4. Data: 2007-07-23 12:55:00
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-07-23 14:45 [p...@g...com] napisał(a):

    > To jest jasne.
    > Chodzi mi o kwestie, czy ten pracownik na pewno jest "uprawniony do
    > kolejnego urlopu" w mysl art. 155^1 § 1., ktory mowi o urlopie
    > proporcjonalnym wlasnie.

    No ok. Dostaje urlop proporcjonalny do czasy zatrudnienia czyli jeśli
    umowa będzie od lipca do końca roku to 6/12 (lipiec-grudzień) wymiaru
    (który ma gdyż nie jest to już pierwsza praca ani nie musi przepracować
    6 -cy by nabyć prawo do urlopu) lub mniej jeśli będzie na czas określony
    krótszy niż te 6 m-cy. Ten artykuł stosuje się w każdym przypadku
    zatrudniania pracownika w trakcie roku jeśli ten już wcześniej gdzieś
    pracował.

  • 5. Data: 2007-07-23 15:20:19
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Pe.Ka nabazgrolił na ekranie:

> [...]
    > drugiego pracodawcy pracownikowi przysługuje od pierwszego dnia pracy
    > pełny urlop (oczywiście wyliczony proporcjonalnie do wymiaru i czasu

    Ależ nie zgodze się z tym twierdzeniem:
    "Art. 153.
    § 1. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku kalendarzowym, w
    którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem każdego miesiąca
    pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu
    roku.
    § 2. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku
    kalendarzowym."

    Wyraźnie jest mowa o roku kalendarzowym. Twoje rozumowanie byłoby słuszne,
    gdyby pracownik nabył już prawo do kolejnego urlopu, a tak się nie dzieje,
    gdyż nie nastąpił jeszcze nowy rok kalendarzowy.
    Dlatego w tym przypadku, pracownik dostaje urlop po przepracowaniu 0,5
    miesiaca (wcześniej miał 1,5) w wysokości 1,6666 itp, aż do nowego roku to
    działa.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)