PracaGrupypl.praca.dyskusje › czy można przerwać staż absolwencki?

  • 1. Data: 2004-06-28 17:43:21
    Temat: czy można przerwać staż absolwencki?
    Od: "andy" <a...@z...adres.pl>

    Witam.

    Sytuacja:

    Moja żona jest na stażu absolwenckim (z PUP) w bibliotece. Staż jest na
    okres 6-ciu miesięcy. Za nią już 5 miesięcy i do tej pory praca żony
    polegała na tym, na czym polega praca bibliotekarza (czyli wszystko ok).
    Wczoraj jednakże żona dostała nowe wytyczne - przez cały lipiec będzie się
    zajmowała dziećmi (biblioteka organizuje taką akcję). Niby wszystko ok,
    ale...

    1) W ramach tych zajęć są wyjazdy z dziećmi np. do Krakowa, do ZOO itd -
    żona jest przerażona, bo boi się, że nie upilnuje tych dzieci i któremuś się
    coś stanie (np. wpadnie pod samochód). Żona nie ma żadnych kwalifikacji
    pedagogicznych. Nie śpi po nocach i wpada mi w depresję. Wyjazdy są niekiedy
    w godzinach 8:00-20:00.

    2) Te zajęcia z dziećmi są 3 razy w tygodniu - nie ma czasu na
    przygotowywanie czegokolwiek. O ubezpieczeniach dla dzieci na wycieczki nikt
    nie pomyślał, a gdy żona (stażystka bez doświadczenia!) poprosiła o pomoc
    kierowniczkę biblioteki, to ta jej powiedziała, że dostała z dyrekcji
    wytyczne, że ma jej w niczym nie pomagać. Żona ma więc wszystko zorganizować
    (np. zajęcia sportowe dla dzieci na dworze, wycieczkę NA KAJAKI !!!!) -
    pytam - KTO BĘDZIE ODPOWIADAŁ JAK SIĘ COŚ STANIE?? Żona nie ma możliwości
    odmówienia... (tzw. polecenie bezp. przełożonego)

    Żona chce przerwać staż i ja ją popieram, ale - podobno w takiej sytuacji
    trzeba zwrócić otrzymane dotychczas "wynagrodzenie", czyli 5 miesięcy x 450
    zł = 2250 PLN.

    Pytania:

    1) Czy rzeczywiście trzeba zwrócić pieniądze w przypadku przerwania stażu?
    2) Czy jest jakakolwiek możliwość przerwania stażu bez zwracania pieniędzy?
    3) CO ROBIĆ??

    Help....

    Pozdrawiam,
    Andy

  • 2. Data: 2004-06-28 18:10:09
    Temat: Re: czy można przerwać staż absolwencki?
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik andy napisał:

    > 1) Czy rzeczywiście trzeba zwrócić pieniądze w przypadku przerwania stażu?

    nie, nie trzeba - przecież to są pieniądze zapracowane. Faktycznie
    trzeba zwrócić tylko koszty badania lekarskiego.

    > 2) Czy jest jakakolwiek możliwość przerwania stażu bez zwracania pieniędzy?
    > 3) CO ROBIĆ??

    ja bym poszedl do UP i opowiedział o wszystkim. Niech oni się martwią,
    nie Twoja żona.

    --
    Witiia

  • 3. Data: 2004-06-28 18:31:48
    Od: "andy" <a...@z...adres.pl>

    Użytkownik "Witiia" <w...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:cbpmub$12b$1@news.onet.pl...

    > nie, nie trzeba - przecież to są pieniądze zapracowane. Faktycznie
    > trzeba zwrócić tylko koszty badania lekarskiego.

    Jesteś tego pewien? To bardzo ważne....

    > ja bym poszedl do UP i opowiedział o wszystkim. Niech oni się martwią,
    > nie Twoja żona.

    I tu jest problem... żonie na stażu nie przysługuje urlop i nie ma jak
    pojechać... :-| Taka trochę pułapka bez wyjścia....
    Ale ja tam po prostu zadzwonię i zapytam.

    Dzięki za podtrzymanie na duchu :-)

    Pozdrawiam,
    Andy

  • 4. Data: 2004-06-28 18:47:51
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik andy napisał:

    > Jesteś tego pewien? To bardzo ważne....

    tak, jestem. Znajoma w UP też pytała o przerwanie stażu. Na początku
    panie uparcie twierdziły, że trzeba będzie wszystko zwracać. Dopiero
    jak znajoma zaczęła uparcie wypytywać, to się okazało, że jednak tylko
    koszty badań :)

    Z drugiej strony trzeba pomyśleć logicznie - przecież te pieniądze (te
    marne pieniądze) zostały uczciwie zarobione, więc dlaczego ma je
    zwracać? Ona dała swoją pracę, a w zamian dostała jakieś pieniądze.

    --
    Witiia

  • 5. Data: 2004-06-28 19:47:28
    Od: "andy" <a...@z...adres.pl>

    Użytkownik "Witiia" <w...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:cbpp52$agl$1@news.onet.pl...
> [...]
    > panie uparcie twierdziły, że trzeba będzie wszystko zwracać. Dopiero
    > jak znajoma zaczęła uparcie wypytywać, to się okazało, że jednak tylko

    No to jestem podbudowany. :-)
    A co do zwrotu kosztu badań - znasz może podstawę prawną? Może na jej
    podstawie będę w stanie wykazać, że za sam staż nie trzeba zwracać? Bo mimo,
    że jest to logiczne, to urzędnicy mają zapewne "swoją" logikę ;-) i będę się
    z nimi przepychał pewnie długi czas, a wyjazdy z dziećmi zaczynają się od
    1-go lipca.

    Pozdrawiam,
    Andy

  • 6. Data: 2004-06-28 21:09:00
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    moim zdaniem powinna zrobić tak
    1. Wypisać sobie wszystkie za i przeciw
    2. W związku ze słusznymi obawami, podzielić sie nimi z przełożonym.
    3. Bezpieczeństwo dzieci to podstawa, przy większej grupie nie moż być sama.
    Wg przepisów bodajże musi byc minimum jeden opiekun na 10 dzieciaków
    4. Skoro nie ma jeszcze doświadczenia, to niech zacznie zabawę z dzieciakami
    od łatwiejszych spotkań.
    5. Niech pamięta, że dzieciaki cholernie lubią motywację. Bez narzuconej
    motywcji szukają swojej :)
    6. Głowa do góry, każda praca z poczatku wygląda groźnie. W każdej
    dziedzinie jest odpowiedzialność itp, itd.
    7. Generalnie, proponuję żeby sobie najpierw z grubsza (przynajmniej)
    ustalić plan działania i koniecznie go przedstawić przełożonym - to ze
    względu na bezpieczeństwo dzieci (tak bym argumentował)

    i na koniec wypada życzyć powodzenia.
    I nie poddawać się, bo jak się już na początku podda to nie będzie to
    wrózyło zbyt dobrze na przyszłość

    gromax

  • 7. Data: 2004-06-28 21:11:30
    Od: "Jean" <j...@w...pl>

> [...]
    się
    > z nimi przepychał pewnie długi czas, a wyjazdy z dziećmi zaczynają się od

    no to ja Cie zdoluje, stypednium nalezy zwrocic jesli samemu sie rezygnuje
    ze stazu
    ale.... przed pojsciem na staz, urzad dostal proragm stazu, ktorego Twoja
    kobieta powinna sie trzymac
    wiec, jesli ma w programi biblioteke, to wycieczki odpadaja i tyle ..
    niech idzie do urzedu, powie o wszystkim i tyle

    Jean

  • 8. Data: 2004-06-28 21:18:01
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik Jean napisał:

    > no to ja Cie zdoluje, stypednium nalezy zwrocic jesli samemu sie rezygnuje
    > ze stazu

    właśnie, że nie!!! Jak możesz zwrócić coś, co słusznie Ci się należy???
    UP wprowadza umyślnie nieświadomych ludzi w błąd.
    Powtarzam! Jeśli się samemu rezygnuje, to trzeba zwrócić tylko koszty
    badań lekarskich. Nie trzeba zwracać stypednium - przecież oni nie
    zwrócą Ci czasu jaki poświęciłeś i pracy, którą włożyłeś żeby to
    stypendium zarobić.

    A to, że trzeba zwracać stypednium, to jest puszczona plotka przez
    urzędników, która ma odstraszyć potencjalnych chętnych do porzucania
    staży, gdzie często pracuje się jak normalny pracownik za 2-3 krotnie
    mniejsze pieniądze.

    --
    Witiia

  • 9. Data: 2004-06-28 21:32:26
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    i jeszcze
    przejrzałem ustawę
    http://www.1praca.gov.pl/pliki_do_pobrania/ustawa_z_
    14.12.1994.rtf

    i nie ma tam nigdzie o kosztach zwracanych w przypadku rezygnacji ze
    stażu.
    A jeśli nie ma nic o nich, to ich nie powinno być.

    --
    Witiia

  • 10. Data: 2004-06-28 21:45:48
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik andy napisał:

    > I tu jest problem... żonie na stażu nie przysługuje urlop i nie ma jak
    > pojechać... :-| Taka trochę pułapka bez wyjścia....
    > Ale ja tam po prostu zadzwonię i zapytam.

    http://www.1praca.gov.pl/abc.php?id_doc=3220

    punkt 7:
    "Na wniosek bezrobotnego odbywającego staż lub przygotowanie zawodowe
    w miejscu pracy, pracodawca jest obowiązany do udzielenia dni wolnych
    w wymiarze 2 dni za każde 30 dni odbywania stażu lub przygotowania
    zawodowego w miejscu pracy. Za dni wolne przysługuje stypendium."

    a dodatkowo, porzucenie przez żonę stażu nie będzie z jej winy, ale z
    winy pracodawcy, który to zmienia jednostronnie umowę i zmusza do
    łamania prawa prze Twoją żonę.

    --
    Witiia