PracaGrupypl.praca.dyskusje › brak wynagrodzenia w przyp. umowy o dzieło

  • 1. Data: 2003-05-22 13:17:30
    Temat: brak wynagrodzenia w przyp. umowy o dzieło
    Od: "ed" <i...@N...gazeta.pl>

    Pewien pracodawca zatrudnił swoich pracowników na umowę o dzieło. Ową umowę
    strony podpisały na okres 5 lub 6 m-cy. Pracownicy ci jednak przepracowali
    już 2,3 miesiace, a konta puste. Właściciel firmy jest prawnikiem
    (prawniczką). Osoby, które upomniały się o swoje wypłaty nie zrobiły
    większego wrażenia na właścicielu. Zagrożenie odejsciem z pracy też nie robi
    wrażenia, takowa osoba spotyka się z postawą szefowstwa pt. "Rób, co chcesz"
    i jest traktowana automatycznie jako pracownik, który nie wywiązał się z
    umowy i wynagrodzenie za mc-e poprzednie też mu się nie należy.
    Nie liczę na jakieś specjalne rady z Waszej strony, za miesiąc kończy mi się
    umowa, po prostu nie mogłam się opanować przed chociaż bezimiennym opisaniu
    sytuacji firmy, o której nie wiedzieć czemu nie krążą jeszcze żadne "mało
    pochlebne" opinie. Swoją drogą czy nie jest dziwne, że lektora języka (...)
    zatrudnia się na umowę o dzieło?

  • 2. Data: 2003-05-22 14:17:49
    Temat: Re: brak wynagrodzenia w przyp. umowy o dzieło
    Od: "babla" <n...@s...pl>

    > Pewien pracodawca zatrudnił swoich pracowników na umowę o dzieło. Ową
    umowę
    > strony podpisały na okres 5 lub 6 m-cy. Pracownicy ci jednak przepracowali
    > już 2,3 miesiace, a konta puste
    Kasa za umowę o dzieło należy się po odebraniu dzieła - strony ustalają w
    jakim terminie i na jakich zasadach ma być wykonane dzieło. To gdzie, jakimi
    narzędziami czy kiedy nie może być zawarte w takiej umowie - od tego jest
    umowa zlecenie.

    > Swoją drogą czy nie jest dziwne, że lektora języka (...)
    > zatrudnia się na umowę o dzieło?
    Umowa o dzieło oznacza że musi być wykonane coś fizycznie namacalnego np.:
    Posprzątanie sali, umycie okien, stworzenie programu komputerowego, nagranie
    piosenki etc. Umowa o dzieło nie może precyzować "kiedy" ma być wykonywana
    tylko "na kiedy" ma być wykonana!
    Umowy o dzieło z nauczycielami którzy prowadzą jakieś zajęcia na uczelni czy
    w szkole są z definicji niezgodne z prawem!
    Do takich celów przewidziano umowę zlecenie, gdzie zleca się czasowe
    wykonywanie określonych prac, np. opieka nad dzieckiem, nauczanie
    dzieci/studentów, nadzór budowlany w określonych godzinach. W umowie
    zlecenie można również określić miejsce wykonania prac np. dom, szkoła, plac
    budowy etc. Umowa o dzieło wyklucza takie sformułowania i nawet jeśli jest
    czarno na białym napisane że chodzi o umowę o dzieło traktowana jest jako
    umowa zelecenie.

    --
    pozdrawiam...

  • 3. Data: 2003-05-23 10:54:51
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

    Użytkownik "babla" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    nagranie
    > piosenki etc. Umowa o dzieło nie może precyzować "kiedy" ma być wykonywana

    Czy posprzątanie sali i umycie okien jest dziełem w znaczeniu "fizycznie
    namacalnym"? Obawiam się, że urząd skarbowy może mieć wątpliwości co do
    takiego wytłumaczenia...

> [...]
    plac
    > budowy etc. Umowa o dzieło wyklucza takie sformułowania [ciach]

    Jeżeli umowa o dzieło wyklucza sformułowanie o miejscu wykonania pracy to
    IMHO dwa powyższe przykłady o posprzątaniu konkretnej sali i umyciu okien w
    konkretnym miejscu mogą przysporzyć kłopotów.
    Kasia