PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zalozenie firmy a ZUS - kilka pytan do specow :)

  • 1. Data: 2002-09-15 09:23:41
    Temat: Zalozenie firmy a ZUS - kilka pytan do specow :)
    Od: m...@p...onet.pl

    Mam zamiar rozpoczac jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza jednoczesnie dalej
    bedac zatrudnionym w innej firmie na umowe o prace. W zwiazku z tym mam kilka
    pytan:
    - gdyby okazalo sie ze bede na zwolnieniu chorobowym (np. 2 miesiace) - jak w
    tym momencie wyglada sprawa ZUS? z tego co rozumiem w pierwszym miesiacy
    pieniadze dostaje z firmy, a co potem...? czy z tytulu tego, ze prowadze
    dzialalnosc gospodarcza bede musial odprowadzac pieniadze do ZUS... (zakladam
    ze bedac zatrudnionym pracdawca placi mi ZUS i z tego tytulu nie musze go
    odprowadzac bedac jednoczesnie samozatrudnionym)
    - jestem ubieglorocznym absolwentem - czy w zwiazku z zalozeniem pierwszej
    firmy bede mial jakies przywileje? podatkowe, zus-owe, etc. (dodam ze pracuje
    na umowe o prace od 3 lat).
    - czy musze poinformowac firme w ktorej jestem zatrudniony o prowadzeniu przeze
    mnie dzialalnosci gospodarczej?
    - czy moge zakladac firme bedac jednoczesnie na zwolnieniu chorobowym :)

    to chyba tyle... z gory dzieki za odpowiedzi
    pozdrawiam grupowiczow,
    Marcin Rutyna

  • 2. Data: 2002-09-15 15:43:52
    Temat: Re: Zalozenie firmy a ZUS - kilka pytan do specow :)
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

> [...]
    > ze bedac zatrudnionym pracdawca placi mi ZUS i z tego tytulu nie musze go
    > odprowadzac bedac jednoczesnie samozatrudnionym)

    Musisz płacić ubezpieczenie zdrowotne około 100 zł miesięcznie.
    Chorobowe dostajesz z firmy w której pracujesz, przez wszystkie miesiące.

    > - jestem ubieglorocznym absolwentem - czy w zwiazku z zalozeniem pierwszej
    > firmy bede mial jakies przywileje? podatkowe, zus-owe, etc. (dodam ze
    pracuje
    > na umowe o prace od 3 lat).

    Nie ma żadnych przywilejów

    > - czy musze poinformowac firme w ktorej jestem zatrudniony o prowadzeniu
    przeze
    > mnie dzialalnosci gospodarczej?

    Nie, chyba że masz to napisane w umowie o pracę.

    > - czy moge zakladac firme bedac jednoczesnie na zwolnieniu chorobowym :)

    TAK, jeżeli możesz chodzić.

    Wiesiek