PracaGrupypl.praca.dyskusjeZakaz konkurencji - idiotyczna klauzula do podpisania › Zakaz konkurencji - idiotyczna klauzula do podpisania
    From: "Maciek Sobczyk" <m...@d...dopPLer>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Zakaz konkurencji - idiotyczna klauzula do podpisania
    Date: Fri, 14 Oct 2005 11:08:43 +0200

    Witam,

    Zmieniam pracę. Przy okazji dostałem idiotycznie śmiszną klauzulę do
    podpisania. W jej myśl, wszelkie dokumenty sporządzone[1] lub nabyte[2] w
    trakcie pracy w dotychczasowej firmie są poufne i objęte zakazem ich
    rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie. Osoby, które to naruszą będą
    pociągane do odpowiedzialności. Zakaz ten dotyczy wszelkich form informacji,
    w tym baz danych[3] oraz wszelkich danych na temat dotychczasowych
    klientów[4]. Zakaz ten obejmuje w trakcie pracy jak i po ustaniu stosunku
    pracy[5].

    Jednocześnie prosi się mnie o napisanie wewnętrznego podręcznika obsługi
    projektów szkoleniowych. Podręcznik ten na mocy [1] automatycznie przestaje
    być moją własnością i to za friko :)

    Znów [1]: podobnie jest z innymi wzorami dokumentów, a raczej metod
    postępowania, jakie wypracowałem przez rok mojej pracy. To oznacza, iż
    posiłkując się własnymi dokonaniami i wiedzą i przelewając je na papier,
    pozbawiłem się możliwości korzystania z nich. Wszak nie forma graficzna
    dokumentu się liczy, tylko to co przedstawia, a treść jest ściśle związana z
    metodologią. Fakt, iż dzięki owym metodom i podwyższeniu standardów
    postawiłem dział szkoleń na nogi w tej firmie, pomijam. Bez względu na
    jakość wypracowanych metod - od momentu podpisania klauzuli - nie są już
    moją własnością. Taka lobotomia mózgu na własne życzenie.

    Z [2] i [3] wynika, że nie mogę np. przekazać trenerowi informacji, gdzie
    jest szkolenie. W końcu informację tą nabyłem od klienta. :)

    Z [4] wynika, iż zamieszczając w ofercie listę referencyjną, będę pociągany
    do odpowiedzialności. :)

    Z [5] wynika, iż firma kupiła mnie sobie aż do czasu mojej śmierci.
    ---
    Pomijając fakt, iż owa klauzula znajduje się na - uwaga - mojej
    indywidualnej liście obecności, więc z punktu widzenia etyki można jej wiele
    zarzucić. To taka "wirusowa klauzula" albo "placement zakazu konkurencji" :)
    to jest ona dla mnie debilna. Oczywiste, że jej nie podpiszę. Chciałbym
    jednak podeprzeć się jakimiś paragrafami, a w szczególności potrzebna mi
    jest wiedza:

    - czy taka klauzula łamie w jakimkolwiek stopniu prawo ?
    - czy zakaz konkurencji po ustaniu umowy o pracę nie wiąże się
    automatycznie z profitami dla byłego pracownika ?
    - czy mam prawo oczekiwać podpisania identycznej klauzuli przez pracodawcę,
    np. dotyczącej moich osobistych baz danych udostępnionych firmie albo
    dokumentów/wzorów graficznych, które stworzyłem poza firmą, lecz
    udostępniłem je firmie?

    pozdrawiam
    MS