PracaGrupypl.praca.dyskusje › Za nieprzemyślane ogłoszenie "dam pracę" pracodawca może zapłacić odszkodowanie

  • 1. Data: 2009-06-12 20:50:15
    Temat: Za nieprzemyślane ogłoszenie "dam pracę" pracodawca może zapłacić odszkodowanie
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    Piątek, 8 maja (06:00)

    Jeżeli w ogłoszeniu "dam pracę" pracodawca napisze np "Młodą
    sprzedawczynię zatrudnię", to jeżeli tę samą pracę mógł wykonywać także
    sprzedawca po 40., ale nie został przyjęty do pracy (bo był za stary i był
    mężczyzną), to będzie mu przysługiwać od niedoszłego pracodawcy
    odszkodowanie. Uprawnienie takie wynika wprost z przepisów kodeksu pracy
    (kp), jednak zależy od spełnienia kilku warunków.

    Zasadą jest, że pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie
    nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia,
    awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji
    zawodowych (art. 183a. § 1 k.p.). Równe traktowanie w zatrudnieniu oznacza
    niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio ze
    względu na np na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość,
    przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne,
    wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na
    czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze
    czasu pracy.

    Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, uważa się m.in.
    różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku
    takich przyczyn, jeżeli skutkiem tego jest chociażby tylko odmowa
    nawiązania stosunku pracy (art. 183b. k.p.).

    Zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie naruszają jednak działania,
    polegające na niezatrudnianiu pracownika z powodu nie spełnienia
    określonych kryteriów (np wieku lub płci) jeżeli:

    " rodzaj pracy lub warunki jej wykonywania powodują, że szczególne wymogi
    lub ograniczenia są rzeczywistym i decydującym wymaganiem zawodowym
    stawianym pracownikowi;

    " działania te są proporcjonalne do osiągnięcia zgodnego z prawem celu
    różnicowania sytuacji pracownika;

    Tytułem przykładu warto wskazać, że nie można zatrudniać kobiet na
    stanowiskach objętych wykazem prac wzbronionych kobietom. Odmowa
    zatrudnienia kobiety na takim stanowisku nie stanowi więc naruszenia
    zakazu nierównego traktowania.

    Osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w
    zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż
    minimalne wynagrodzenie za pracę, (art. 183 d k.p.). Górna granica
    odszkodowania nie została określona. W wyroku z dnia 2006.06.09 (III
    PK30/06) Sąd Najwyższy wskazał, że pracownik powinien wskazać jedynie
    fakty uprawdopodobniające zarzut nierównego traktowania w zatrudnieniu (a
    nie udowodnienia). Wówczas na pracodawcę przechodzi ciężar dowodu, że
    kierował się obiektywnymi powodami odmawiając przyjęcia do pracy danej
    osoby. Wracając zatem do naszego przykładu z ogłoszeniem o zatrudnieniu
    młodej sprzedawczyni: to pracodawca musi udowodnić, że nie zatrudnił
    czterdziestoletniego mężczyzny z przyczyn merytorycznych a nie ze względu
    na jego wiek czy płeć.

    Warto o tym pamiętać i unikać dla bezpieczeństwa zbytecznych kryteriów i
    wymogów w ogłoszeniach o pracę.

    adwokat Andrzej Zacharzewski

    http://biznes.interia.pl/news/za-nieprzemyslane-oglo
    szenie-dam-prace-pracodawca-moze,1303276,6116

    --
    animka

  • 2. Data: 2009-06-12 21:06:57
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Jun 12, 10:50 pm, Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl> wrote:

    > Warto o tym pamiętać i unikać dla bezpieczeństwa zbytecznych kryteriów i
    > wymogów w ogłoszeniach o pracę.

    Natomiast w liście motywacyjnym kandydaci powinni nadmieniać, że są
    niepełnosprawnymi czarnymi gejami wyznania mojżeszowego. Praca
    gwarantowana.

    --
    mihau

  • 3. Data: 2009-06-12 22:03:27
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 12 Cze, 22:50, Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl> wrote:
> [...]
    > odszkodowanie. Uprawnienie takie wynika wprost z przepisów kodeksu pracy
    > (kp), jednak zależy od spełnienia kilku warunków.

    "mloda do 30 lat, zgrabna, mieszkanie w warszawie, dowolne godziny
    pracy, wysokie zarobki"

    Noooto teraz sie zacznie ;)

  • 4. Data: 2009-06-12 22:30:09
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    mihau pisze:

    > Natomiast w liście motywacyjnym kandydaci powinni nadmieniać, że są
    > niepełnosprawnymi czarnymi gejami wyznania mojżeszowego. Praca
    > gwarantowana.

    LOL

    --
    animka

  • 5. Data: 2009-06-13 08:34:05
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "SzalonyKapelusznik" <s...@g...com> napisał w
    wiadomości
    n.googlegroups.com...
> [...]

    > --
    > animka

    "mloda do 30 lat, zgrabna, mieszkanie w warszawie, dowolne godziny

    A może tę samą pracę wykonywać stary, powyżej 40 lat, niezgrabny inwalida
    na wózku, bez mieszkania w w-wie? ;-)
    Jeśli nie, to ogłoszenie jak najbardziej legalne.

  • 6. Data: 2009-06-13 15:11:35
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h0u5kl$8hp$1@node1.news.atman.pl Animka
    <a...@t...nie.ja.wp.pl> pisze:

> [...]
    > oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub
    > pośrednio ze względu na np na płeć, wiek, niepełnosprawność
    Zatrudnię kierowcę.
    Niewidomi wykluczeni.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2009-06-16 21:29:20
    Od: leszek <s...@g...pl>

    Jakoś nie mogę uwierzyć. że znikną "młode i dynamiczne zespoły".