PracaGrupypl.praca.dyskusje › ZUS w firmie...

  • 1. Data: 2002-05-30 12:13:38
    Temat: ZUS w firmie...
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Czy jest roznica w kwocie placonego "zusu" (miesiecznie) dla wlasciciela
    firmy jesli jest lub nie jest pracownikiem etatowym w innej firmie.

    Czy fakt bycia studentem ma wplyw na wysokosc placonego "zusu" (miesiecznie)

    Gdzie moge cos o tym poczytac (linki)

    TIA

    Pozdrawiam

    Baton

  • 2. Data: 2002-05-30 12:43:40
    Temat: Re: ZUS w firmie...
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > Czy jest roznica w kwocie placonego "zusu" (miesiecznie) dla wlasciciela
    > firmy jesli jest lub nie jest pracownikiem etatowym w innej firmie.
    jesli zarabia z minimalna pensje to placi tylko na Kase Chorych (100)
    a nie wszystko (>500)

    > Czy fakt bycia studentem ma wplyw na wysokosc placonego "zusu" (miesiecznie)
    tak. ale tylko na umowie zleceniu.
    etat, dzialalnosc - jak kazdy.

    > Gdzie moge cos o tym poczytac (linki)
    http://www.zus.pl, poradniki, skladki, itp.

    pozdrawiam

    romekk

  • 3. Data: 2002-05-30 13:08:47
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik "Roman Kubik" <r...@p...com.pl> napisał w wiadomości
    > jesli zarabia z minimalna pensje to placi tylko na Kase Chorych (100)
    > a nie wszystko (>500)

    A czy musi byc to pelny etat, czy nie?

    Pozdrawiam

    Baton

  • 4. Data: 2002-05-30 14:08:28
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik "Baton" <k...@p...fm> napisał w wiadomości

    > A czy musi byc to pelny etat, czy nie?

    Nie, ale jego wynagrodzenie musi być nie niższe niż 760 zł.

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 5. Data: 2002-05-30 14:30:54
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik "Stanisław Pikul" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie, ale jego wynagrodzenie musi być nie niższe niż 760 zł.

    Rozumiem, thx.

    Ciagnac watek dalej... ;-) kolejne pytanie - jakie sa koszty prowadzenia
    firmy, przy zalozeniu ze jej wlascicel pracuje gdzie indziej i osiaga
    dochody miesieczne powyzej 760PLN brutto.

    Zus to tylko kasa chorych, czyli okolo 100PLN.

    Firma placi podatek od obrotu. Tylko nie wiem w jakiej wysokosci (chyba cos
    okolo 5%).

    Jakie sa dodatkowe koszta i czy sa?

    BTW Od czego zalezy rodzaj opodatkowania (ksiazka przych.-rozch., ruczalt,
    podatek od obrotu) i czy przy firmie w branzy informatycznej(sprzedaz
    kompow, zakladanie sieci itd.) sa rozne mozliwosci opodatkowanie?

    TIA

    Pozdrawiam

    Baton

  • 6. Data: 2002-05-30 16:28:58
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    koszty STALE i bezwzgledne (tzn. czy cos zarobisz czy nie to musisz je poniesc)
    to dokladnie ZUS (Kasa Chorych) - obecnie chyba 100 i pare groszy +
    + oplata za konto bankowe (i przelew do ZUS) + znaczki na 3 listy polecone
    (deklaracja ZUS, VAT-7, PIT-5)
    jesli firma dziala i ma jakas sprzedaz to ta skladke odlicza sie od podatku,
    tak wiec ZUS/KCH (ale tylko ta czesc KCH, jedyna w tym wypadku) dla firm
    majacych jakies obroty jest "nieistotny", bo rozlicza sie jako zaplacony
    podatek (dochodowy).

    Inne obciazenia to juz sam mjut czyli podatki. Zeby je placic, trzeba cos
    sprzedawac. W wypadku uslug IT szeroko pojetych jestes skazany na KPiR
    (Ksiazke Przychodow i Rozchodow) oraz z duzym prawdopodobienstwem na VAT.
    (jakbys mial jakis dobrze dobrany, zawazony zakres dzialalnosci to moze by sie
    udalo wylgac z VAT i byc ryczaltowcem, ale jakas kontrola moglaby
    sie przyczepic w razie sprzedania jakiejs dziwnej (normlanej) uslugi)
    KPiR charakteryzuje sie tym, ze rozliczasz _rzeczywiste_ koszty i rzeczywiste
    wplywy - mozna tak zaplanowac zakupy zeby unikac placenia podatkow (zeby nie
    pisac ze pokombinowac)...
    VAT tym, ze podnosisz ceny o 22% i te 225 zdarte z klienta zanosisz wplacasz
    na konto urzedu skarbowego. Klient tinstytucjonalny (VATowiec) tez tego VATu
    nie czuje, bo on sobie to odlicza od swojej naleznosci do usk z tytulu VAT.

    pozdrawiam

    romekk

  • 7. Data: 2002-05-30 16:46:43
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

> [...]
    > tak wiec ZUS/KCH (ale tylko ta czesc KCH, jedyna w tym wypadku) dla firm
    > majacych jakies obroty jest "nieistotny", bo rozlicza sie jako zaplacony

    OK. Czyli jesli firma ma sprzedaz (przy zalozeniu ze placi sie tylko K CH),
    to de facto ZUS "nic nie kosztuje". Mozna tak to ujac?

> [...]
    rzeczywiste
    > wplywy - mozna tak zaplanowac zakupy zeby unikac placenia podatkow (zeby

    OK, ale w jakiej wysokosci placi sie ten podatek dochodowy? Czy jest to
    stawka procentowa od faktycznego obrotu (5%?), czy tez opodatkowuje sie
    dochod (przychod - koszta) w skalach takich jak dla osob fizycznych?

    To rozumiem ;-)

    Pozdrawiam

    Baton

  • 8. Data: 2002-05-30 16:59:29
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

> [...]
    VATu
    > nie czuje, bo on sobie to odlicza od swojej naleznosci do usk z tytulu

    A jak sobie nie odliczy, to czy US zwroci mu ten VAT ?

    Pozdrawiam

    BAton

  • 9. Data: 2002-05-30 17:15:01
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > OK. Czyli jesli firma ma sprzedaz (przy zalozeniu ze placi sie tylko K CH),
    > to de facto ZUS "nic nie kosztuje". Mozna tak to ujac?
    dokladnie. o tyle, ile sia zaplacilo na KCH pomniejsza sie podatek dochodowy.

    > OK, ale w jakiej wysokosci placi sie ten podatek dochodowy?
    w wypadku KPiR 19/30/40 % dochodu.
    % od przychodu to ryczaltowcy.

    i od razu o drugim mailu.
    jesli firma nie ma sprzedazy (czyli VATu od ktorego moglaby odliczyc
    VAT wynikly z kosztow (zakupow)) to przenosi nadplate na przyszly miesiac.

    USK oddaje cokolwiek bardzo niechetnie.
    tylko jesli firma z zakupywanych towarow/uslug w wyzszej stawce generuje
    sprzedaz w nizszej stawce, a i to nie tak prosto ;-).
    VAT generalnie sie rozlicza a nie zwraca.

    dlatego nie ma co liczyc na to, ze:
    - na poczatku dzialalnosci trzeba sporo kupic
    - a malo sie zarobi
    - a ZUS trzeba placic
    no to moze VAT "odzyskany" z zakupow bedzie "dochodem" ?
    nie ma co na to liczyc (poza szczegulnymi przypadkami, zwykle ryzykownymi)

    pozdrawiam

    romekk

  • 10. Data: 2002-05-31 08:21:08
    Od: "Justyna Rejent" <j...@j...com.pl>

    za studenta do 26 roku zycia , który ma umowe zlceeni składki ZUS ne są
    odprowadzane, natomaist jeśli ma umowę o pracę, bez względu an wiek i
    edukację ZUS jest odprowadzany