PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wypowiedzenie z winy pracodawcy

  • 1. Data: 2002-08-12 06:43:48
    Temat: Wypowiedzenie z winy pracodawcy
    Od: "janbzy" <j...@w...pl>

    Witam,
    mam kilka pytań co do sytuacji jak w temacie :
    1) jeśli pracodawca spóźnia się z wypłatą całości wynagrodzenia (np. do
    dzisiaj tj 12 sierpnia otrzymałem jedynie marną zaliczkę na poczet wypłaty
    za lipiec ), czy może być to podstawą do złożenia wypowiedzenia z winy
    pracodawcy ?

    2) jeśli pracodawca nie odprowadza składek ZUS od wynagrodzenia czy może to
    być podstawą do złożenia wypowiedzenie z winy pacodawcy?

    3) jeśli ktoś już otrzymał wypowiedzenie od pracodawcy i zaistniały
    przypadki jak w punkcie 1 i 2, to czy może złożyć wypowiedzenie z winy
    pracodawcy ?

    4) jeśli składam np. dzisiaj wypowiedzenie z winy pracodawcy czy to znaczy,
    że jutro mogę nie przychodzić do pracy i czy wówczas przysługuje mi
    wynagrodzenie za okres wypowiedzenia ( w moim przypadku 3 mies.) oraz
    odprawa.

    pozdrawiam
    bzyk

  • 2. Data: 2002-08-13 07:16:46
    Temat: Re: Wypowiedzenie z winy pracodawcy
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 12 Aug 2002 08:43:48 +0200, "janbzy" <j...@w...pl>
    zakodował:
> [...]
    >dzisiaj tj 12 sierpnia otrzymałem jedynie marną zaliczkę na poczet wypłaty
    >za lipiec ), czy może być to podstawą do złożenia wypowiedzenia z winy

    Tak (ale możesz rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia najpóźniej w
    ciągu miesiąca od momentu, w którym się _dowiedziałeś_ o naruszeniu
    podstawowych obowiązków).
    2000.04.04wyrokSN I PKN 516/99Pr.Pracy 2000/9/36
    Obowi?zkiem pracodawcy jest terminowe wyp-acanie wynagrodze˝, a nie
    uzyskiwanie na nie ťrodkˇw. Pracodawca, ktˇry ťwiadomie nie wyp-aca w
    terminie wynagrodze˝ w pe-nej wysokoťci narusza w sposˇb umyťlny swˇj
    podstawowy obowi?zek.
    1999.03.04wyrokSNUNI PKN 614/98OSP 1999/11/208 glosa aprobuj?ca:
    Gersdorf M.
    OSP 1999/11/208
    Rozwi?zanie umowy o pracŕ bez wypowiedzenia przez pracownika na
    podstawie
    art. 55 ž 1(1) k.p. jest skuteczne bez wzglŕdu na to, czy wskazane
    przez
    pracownika przyczyny rzeczywiťcie wystŕpuj?. Ten sposˇb rozwi?zania
    stosunku
    pracy powinien znajdowaŠ odzwierciedlenie w ťwiadectwie pracy.
    Pracodawca mo?e kwestionowaŠ wskazane przez pracownika przyczyny
    rozwi?zania
    umowy w procesie o odszkodowanie przewidziane w art. 611 k.p. lub art.
    612
    k.p., a w razie wstrzymania siŕ z wyp-at? odszkodowania przewidzianego
    art. 55 ž 11 zdanie drugie k.p. - tak?e w procesie wytoczonym przez
    pracownika o to odszkodowanie.

    >3) jeśli ktoś już otrzymał wypowiedzenie od pracodawcy i zaistniały
    >przypadki jak w punkcie 1 i 2, to czy może złożyć wypowiedzenie z winy
    >pracodawcy ?

    To nie przeszkadza. Ale jeżeli otrzymałeś wypowiedzenie z przyczyn
    ekonomicznych, to rozwiązując umowę o pracę _bez_wypowiedzenia_ (czyli
    nie składasz wypowiedzania, a oświadczenie) z winy pracodawcy tracisz
    odprawę.

> [...]
    >że jutro mogę nie przychodzić do pracy i czy wówczas przysługuje mi
    >wynagrodzenie za okres wypowiedzenia ( w moim przypadku 3 mies.) oraz

    Bez odprawy. Tylko odszkodowanie równe wynagrodzeniu za okres
    wypowiedzenia.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-08-13 13:26:14
    Od: "janbzy" <j...@w...pl>

    Dzieki Bardzo,

> [...]
    > uzyskiwanie na nie ťrodkˇw. Pracodawca, ktˇry ťwiadomie nie wyp-aca w
    > terminie wynagrodze˝ w pe-nej wysokoťci narusza w sposˇb umyťlny swˇj

    A nie płacenie ZUSu za pracowników jest również naruszeniem podstawowych
    obowiązków pracodawcy ?

    pozdrawiam
    bzyk