PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlopy w 2006

  • 1. Data: 2006-01-14 10:01:36
    Temat: Urlopy w 2006
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@n...serwerze.gazeta.pl>

    Czy to już weszło w zycie ?
    W poniedziałek Gazeta Prawna dołącza książeczkę o nowym kodeksie pracy
    2006:

    http://www.gazetakadrowego.infor.pl/poradniki/76,441
    ,1,Indywidualny-i-Zbiorowy-Kodeks-Pracy.html#2

    Rewolucja w urlopach

    Zmienić mają się zasady przyznawania i udzielania urlopów wypoczynkowych.
    Komisja postanowiła zwiększyć jego wymiar. To dobra informacja dla
    pracowników. Podstawowy wymiar urlopu wynosić ma 28 dni, a jeżeli pracownik
    jest zatrudniony co najmniej 10 lat - 36 dni kalendarzowych. Do wymiaru
    urlopu nie wlicza się niedziel i świąt tzw. czerwonych kartek w kalendarzu,
    czyli dni ustawowo wolnych od pracy.
    Obecnie wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi 20 i 26 dni. Urlop udzielany
    jest jednak tylko na dni pracy pracownika. Propozycja komisji
    kodyfikacyjnej oznacza więc zwiększenie wymiaru urlopu, ale nie tak
    znacząco, jak by się na pierwszy rzut oka mogło wydawać. Zresztą, żeby
    urlop nie urósł zbyt mocno, autorzy projektu nowego kodeksu pracy
    wprowadzili zastrzeżenie, że w razie udzielania urlopu w częściach, powinny
    one obejmować proporcjonalnie dni pracy i dni wolne wynikające z
    pięciodniowego tygodnia pracy. Urlop udzielany ma być w dniach, przepis,
    zgodnie z którym jeden dzień urlopu odpowiada 8 godzinom pracy, został
    wykreślony.
    Urlop tylko za pracę
    Na urlop w wyższym wymiarze trzeba będzie zapracować. I to dosłownie. Okres
    nauki będzie miał znaczenie dla tzw. stażu urlopowego tylko dla pracowników
    mających ukończone studia wyższe. Projekt zakłada, że do okresu
    zatrudnienia, od którego zależy wymiar urlopu, wliczany ma być przewidziany
    w programie nauki okres trwania studiów wyższych pod warunkiem ich
    ukończenia, jednak nie dłuższy niż 5 lat.
    Bez planu urlopów
    Żaden pracodawca nie będzie miał obowiązku sporządzania planów urlopów.
    Termin urlopu ma być konsultowany tylko z zainteresowanym pracownikiem.
    Przy czym pracodawca został zobowiązany, aby uwzględniać wnioski
    zatrudnionych. Nowością ma być także dłuższy okres, w którym pracodawca
    będzie miał obowiązek udzielić pracownikowi zaległego urlopu. Obecnie
    powinien to zrobić do końca pierwszego kwartału następnego roku. Jeśli
    propozycja komisji kodyfikacyjnej zostanie przyjęta, będzie miał na to czas
    do połowy roku.
    Tak jak dotychczas, urlop będzie mógł być udzielany w okresie
    wypowiedzenia, jednak jego wymiar nie będzie mógł przekraczać połowy tego
    okresu.
    Kres urlopu na żądanie
    Z kodeksu zniknąć ma kontrowersyjny urlop na żądanie. Można się było tego
    spodziewać, bo pojawił się on w pakiecie z pierwszym bezpłatnym dniem
    zwolnienia lekarskiego trwającego poniżej 6 dni. Obecnie za każdy dzień
    chorobowego należy się wynagrodzenie, nie ma więc powodu, aby urlop na
    żądanie utrzymać.
    To może nie spodobać się pracownikom, którzy zdążyli się już do niego
    przyzwyczaić i chętnie wykorzystywali go w wielu życiowych sytuacjach.
    Pracodawcy jednak od samego początku podnosili, że korzystanie przez
    pracowników z urlopu na żądanie dezorganizuje im pracę w firmie. Ich
    zdaniem urlop ten może być też niebezpiecznym narzędziem w rękach
    związkowców, którzy biorąc go zbiorowo mogą zorganizować quasi-strajk.

    --
    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    http://grupy.3mam.net

  • 2. Data: 2006-01-14 10:31:47
    Temat: Re: Urlopy w 2006
    Od: "madamjo" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <k...@n...serwerze.gazeta.pl>
    napisał w wiadomości news:1w757yjrbwxha.1bp2oiv9koa19.dlg@40tude.net...
> [...]
    > 2006:
    >
    > http://www.gazetakadrowego.infor.pl/poradniki/76,441
    ,1,Indywidualny-i-Zbiorowy-Kodeks-Pracy.html#2

    Witam
    tam jest wyraźnie napisane projekt zmian

    pozdr madamjo

  • 3. Data: 2006-01-14 10:59:37
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    albo to samo na wybiórczej:
    http://serwisy.gazeta.pl/kraj/1,34308,3109947.html
    najbardziej to mnie rozwala to wciągnięcie dni świątecznych pod wymiar
    urlopowy - rotfl, mspanc i wszystko inne co oznacza smiesznosc:)
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 4. Data: 2006-01-14 11:00:25
    Od: "DooMiniK" <bachus20[WYTNIJ]@poczta.wp.pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy zapodał(-a):
> [...]
    > rowy-Kodeks-Pracy.html#2 Rewolucja w urlopach
    > Zmienić mają się zasady przyznawania i udzielania urlopów wypoczynkowych.
    [...]

    Jasne... ciągle jakieś święta, długie weekendy, tysiące okazji do wolnego i teraz
    jeszcze urlopy dłuższe... Czy mi się wydaje: Polacy to kraj bumelantów?

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    Na serwerze bachus - login taki mam,

  • 5. Data: 2006-01-14 11:27:44
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Jan 2006 12:00:25 +0100, "DooMiniK" <bachus20[WYTNIJ]@poczta.wp.pl>
    wklepał(-a):

    >Jasne... ciągle jakieś święta, długie weekendy, tysiące okazji do wolnego i teraz
    >jeszcze urlopy dłuższe... Czy mi się wydaje: Polacy to kraj bumelantów?

    Nie, to Francja. ;)

  • 6. Data: 2006-01-14 11:43:36
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "gromax" <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > najbardziej to mnie rozwala to wciągnięcie dni świątecznych pod wymiar
    > urlopowy - rotfl, mspanc i wszystko inne co oznacza smiesznosc:)

    Ja to się tak zastanawiam... jako oni myślą, żeby to rozliczać... Imo te
    godzinowe rozliczenie urlopu było dobre. A jak to potem na dni
    zamienić... a jak ktoś ma równoważny dzień pracy i np. w pon. wt. wypada
    mu po 2 h pracy, a w pozostałe dni po 12 godzin. I jak bierze urlop w
    pon. wt. - czyli jeszcze sob i niedz - 4 dni.. i jak to rozliczyć
    potem.. 4 dni urlopu i 36 h pracy? Jak wynagrodzenie ustalić...

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 7. Data: 2006-01-14 12:12:02
    Od: "Paulus" <p...@t...pl>

    W wiadomosci: dqalkf$1ao$...@i...gazeta.pl,
    gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl> napisal:
> [...]
    > najbardziej to mnie rozwala to wciągnięcie dni świątecznych pod
    > wymiar urlopowy - rotfl, mspanc i wszystko inne co oznacza

    "Urlop nie będzie obejmował tylko świąt ustawowo wolnych od pracy."

    --
    Pozdrawiam, Paulus
    Join US... Find THEM... http://tiny.pl/zfc

  • 8. Data: 2006-01-14 12:35:35
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > "Urlop nie będzie obejmował tylko świąt ustawowo wolnych od pracy."

    "okres urlopu będzie się wliczać także soboty i niedziele"
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 9. Data: 2006-01-14 16:14:50
    Od: Emi <e...@c...pl>

    gromax napisał(a):

    > "okres urlopu będzie się wliczać także soboty i niedziele"

    ale nie świąt np bożego narodzenia, wielkanocy, 1 stycznia, czy 3 maja...

    widzisz różnicę?? :>

    --
    E_m_i_

    "Ptak, który pragnie wzbić się ponad niziny tradycji i przesądów musi
    mieć mocne skrzydła.
    Żałosny to widok, gdy wyczerpane i okaleczone pisklę wraca na ziemię."
    K. Chopin "Przebudzenie"

  • 10. Data: 2006-01-14 17:25:46
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > ale nie świąt np bożego narodzenia, wielkanocy, 1 stycznia, czy 3 maja...
    > widzisz różnicę?? :>
    czy niedziela nie jest dniem świątecznym?

    --
    ---- to tylko moje zdanie ---