PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop wychowawczy i wypoczynkowy dla ojca

  • 1. Data: 2005-06-29 10:45:43
    Temat: Urlop wychowawczy i wypoczynkowy dla ojca
    Od: "m@riucha" <m...@o...pl>

    Wraz z żona wychowuję 6 miesięczną córkę, Żona jest teraz na urlopie
    wychowawczym, jednak z powodów finansowych to ja będę musiał zastąpić ją
    przy wychowywaniu dziecka. W związku z tym mam kilka pytań. Chciałbym wybrać
    zaległy urlop wypoczynkowy a po nim iść na rok na urlop wychowawczy. Mam z
    ostatnich 5 lat ponad 87 dni zaległych. Wiem, że zgodnie z KP urlop przepada
    po 3 latach, tylko jak ten okres jest liczony (pełne lata, liczone z
    dokładnością co do miesiąca)? Czy jeżeli pisałem wnioski urlopowe bez
    podania za jaki rok chcę go odebrać to w pierwszej kolejności zostaje mi
    udzielony urlop zaległy?

    W okresach między świętami pracodawca dawał nam dni wolne, bez wypisywania
    przez nas wniosków (dyrektor ustnie oświadczał pracownikom o wolnych
    dniach). Teraz w zestawieniu urlopów wpisał że w tym czasie brałem urlop,
    czy jest to zgodne z prawem?

    Chciałbym w najbliższych dniach dać pracodawcy wniosek o wybranie zaległego
    urlopu wypoczynkowego (wraz z przysługującym za ten rok). Czy pracodawca
    musi mi udzielić urlopu w całości czy tylko za lata zaległe? Jednocześnie
    chciałbym też dać podanie o urlop wychowawczy, jednak w KP przeczytałem że
    podanie takie należy dać 2 tygodnie przed planowanym terminem rozpoczęcia
    urlopu. Czy można dać wniosek o taki urlop z datą przyszłościową, np. 2
    miesięczną? Wiem ze jeżeli dam wniosek tylko o urlop wypoczynkowy pracodawca
    odmówi, tłumacząc się terminami na oddanie poszczególnych projektów. Dlatego
    muszę dać obydwa podania na raz aby wymusić na pracodawcy pozytywne
    rozpatrzenie ww podań.

    Czy na wniosku można napisać w ciągu jakiego czasu chciałbym dostać
    odpowiedz, czy są do tego ustalone ramy czasowe zgodne z prawem?

    Jak rozwiązać sprawę dotyczącą wniosków urlopowych?

    W sierpniu 2002 roku skończyłem studia licencjackie. Jak należy rozliczyć
    urlop wypoczynkowy za tamten rok? Czy dobrze wyliczyłem:

    wymiar 20 dni: 8 miesięcy x 20dni/12miesięcy= 13,33 w zaokrągleniu 14 dni

    wymiar 26 dni: 4 miesiące x 26dni/12miesięcy= 8,66 w zaokrągleniu 9 dni

    czyli w sumie 23 dni?

    m@riucha

  • 2. Data: 2005-06-30 10:15:27
    Temat: Re: Urlop wychowawczy i wypoczynkowy dla ojca
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Wed, 29 Jun 2005 12:45:43 +0200, na pl.praca.dyskusje, m@riucha napisał(a):

    > po 3 latach, tylko jak ten okres jest liczony (pełne lata, liczone z
    > dokładnością co do miesiąca)?

    Urlop należy wybrać do końca I kwartału następnego roku, a więc przepada z
    końcem marca w 4 roku.

    Czy jeżeli pisałem wnioski urlopowe bez
    > podania za jaki rok chcę go odebrać to w pierwszej kolejności zostaje mi
    > udzielony urlop zaległy?
    Tak

> [...]
    > przez nas wniosków (dyrektor ustnie oświadczał pracownikom o wolnych
    > dniach). Teraz w zestawieniu urlopów wpisał że w tym czasie brałem urlop,

    Tak, to było ułatwienie dla pracowników, a nie powód do obrazy.
    /tak ja uważam/ Jak nie urlop wypoczynkowy to pewnie by to był bezpłatny,
    a wtedy można by mieć pretensje.

    > urlopu. Czy można dać wniosek o taki urlop z datą przyszłościową, np. 2
    > miesięczną?
    Tak, to nawet wskazane.

    > Czy na wniosku można napisać w ciągu jakiego czasu chciałbym dostać
    > odpowiedz, czy są do tego ustalone ramy czasowe zgodne z prawem?
    powineneś dostać odpowiedź w ciągu tygodnia

    > Jak rozwiązać sprawę dotyczącą wniosków urlopowych?
    Jaką sprawę?

> [...]
    >
    > wymiar 20 dni: 8 miesięcy x 20dni/12miesięcy= 13,33 w zaokrągleniu 14 dni
    >
    > wymiar 26 dni: 4 miesiące x 26dni/12miesięcy= 8,66 w zaokrągleniu 9 dni

    I może być dobrze i może być źle - za mało danych- np. ile masz lat pracy,
    jak długo w tej samej firmie.

    --
    pozdrawiam
    MEva :-)

  • 3. Data: 2005-06-30 13:02:37
    Od: "m@riucha" <m...@o...pl>

    > Tak, to było ułatwienie dla pracowników, a nie powód do obrazy.
    > /tak ja uważam/ Jak nie urlop wypoczynkowy to pewnie by to był bezpłatny,
    > a wtedy można by mieć pretensje.

    Tylko w takim przypadku zostałem przymuszony do wzięcia urlopu.
    W KP chyba jest napisane że urlopu udziela się na wniosek pisemny pracownika
    a nie pracodawcy?

    > Tak, to nawet wskazane.

    Pewnie się niejasno wyraziłem, chodzi mi o to czy na wniosku napisac datę
    kiedy będe go składał (datę wpłynięcia do firmy) czy te 2 tygodnie przed
    rozpoczeciem urlopu wychowawczego?

    > powineneś dostać odpowiedź w ciągu tygodnia

    Ale są do tego jakieś podstawy prawne? Wiem że pracodawca będzie próbował
    robić mi na złość i jak najdłużej odpowiadać na moje pismo.

    > I może być dobrze i może być źle - za mało danych- np. ile masz lat pracy,
    > jak długo w tej samej firmie.

    Pracuję od 08.1998, wczesniej skończyłem 5 letnie technikum. Licencjat
    ekonomiczny (bo to też jest ważne jaki kierunek) skończyłem w 08.2000
    (wczesniej pomyliłem się)

    m@riucha

  • 4. Data: 2005-06-30 18:01:35
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Thu, 30 Jun 2005 15:02:37 +0200, na pl.praca.dyskusje, m@riucha napisał(a):

    > W KP chyba jest napisane że urlopu udziela się na wniosek pisemny pracownika
    > a nie pracodawcy?
    Nie niestety jest akurat odwrotnie. To pracodawca zatwierdza plany urlopowe
    i może je zmieniać w miarę potrzeb zakładu. Za to, że masz zaległy urlop
    w razie kontroli PIP to prezes zapłaci karę, a nie ty.
    Skoro ustalono odgórnie , że te dni w firmie są wolne, ale płatne /urlop/
    to wszystko jest w porządku.

    > Pewnie się niejasno wyraziłem, chodzi mi o to czy na wniosku napisac datę
    > kiedy będe go składał (datę wpłynięcia do firmy) czy te 2 tygodnie przed
    > rozpoczeciem urlopu wychowawczego?
    Coś tu chcesz komplikować, ale nie ma takiej potrzeby, na górze podania o
    urlop wychowawczy piszesz datę która akurat jest, a w treści prosisz o
    urlop od... do ... i już.
    Te 2 tygodnie to minimalny termin w którym musisz powiadomić zakład o chęci
    korzystania z urlopu, a to znaczy, że mozesz taki wniosek złożyć też dużo
    prędzej, czyli razem z wnioskami o urlop wypoczynkowy.

    > Ale są do tego jakieś podstawy prawne? Wiem że pracodawca będzie próbował
    > robić mi na złość i jak najdłużej odpowiadać na moje pismo.
    Właściwie w tym wypadku to może nawet ci wcale nie odpowiedzieć, masz prawo
    do urolpu wychowawczego w terminie który podasz, byle /razem z żoną/ nie
    przekroczył 3 lat, a dziecko miało mniej niż 4 lata.

    > Pracuję od 08.1998, wczesniej skończyłem 5 letnie technikum.
    To masz prawo do całych 6 dni uroplu uzupełniającego.

    Licencjat
    > ekonomiczny (bo to też jest ważne jaki kierunek)
    Nie, zupełnie nie ważne jaki licencjat kończysz, każdy liczy się jak
    studia - czyli 8 lat.
    --
    pozdrawiam
    MEva :-)

  • 5. Data: 2005-07-01 07:47:22
    Od: "m@riucha" <m...@o...pl>

    Użytkownik "MEva" <x...@x...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > w razie kontroli PIP to prezes zapłaci karę, a nie ty.
    > Skoro ustalono odgórnie , że te dni w firmie są wolne, ale płatne /urlop/

    A jezeli nie ma na to żadnego pisemnego dokumentu (plan urlopów w tej firmie
    nie istnieje)? Ja nic takiego nie podpisywałem. Jakby chcieli żebyśmy wzieli
    urlop to powinni chyba poprosic nas o wypisanie wniosków(aby w razie
    kontroli być czystym)? Zestawienie urlopów postało w firmie po tym jak jedna
    z osób chciała wybrać zaległy urlop (około 60 dni). Wtedy to wymyslili żeby
    dni międzyświąteczne nazwać "dniami wolnymi pokrytymi urlopem"

> [...]
    > korzystania z urlopu, a to znaczy, że mozesz taki wniosek złożyć też dużo
    > prędzej, czyli razem z wnioskami o urlop wypoczynkowy.

    Czyli chroni mnie art 186 par1?

> [...]
    > do urolpu wychowawczego w terminie który podasz, byle /razem z żoną/ nie
    > przekroczył 3 lat, a dziecko miało mniej niż 4 lata.

    Ale mi chodziło o urlop wypoczynkowy. Jeżeli wypisze wniosek o odebranie
    tylko urlopu zaległego, to czy ma prawo odmówić.
    Przecież po powrocie z wychowawczego może mi przepaść częśc urlopu
    zaległego.
    Rozmawiałem z prawnikami w PIP-ie i oni poradzili mi wypisac wniosek o cały
    urlop i w razie odmowy ze strony pracodawcy napisać do nich skargę,
    oni przeprowadzą kontrolę w firmie i nakażą pracodawcy udzielić mi urlopu -
    tylko nie wiem czy tak mogą zrobić. Na moje pytanie o podstawę prawną nie
    umieli odpowiedzieć.

    > To masz prawo do całych 6 dni uroplu uzupełniającego.
    >
    > Licencjat
    > Nie, zupełnie nie ważne jaki licencjat kończysz, każdy liczy się jak
    > studia - czyli 8 lat.

    Opierałem się na takim przepisie:
    Przez licencjat należy rozumieć jak to wynika z § 2 ust. 9 zarządzenia
    Ministra Edukacji Narodowej
    z dnia 9 kwietnia 1992 roku w sprawie określenia rodzajów dyplomów i
    tytułów zawodowych
    oraz wzorów dyplomów nadawanych przez uczelnie (M.P. Nr 12, poz. 85 z późń.
    zm.) tytuł zawodowy
    nadawany absolwentom szkół wyższych zawodowych studiów:
    a) humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych,
    b) społecznych,
    c) ekonomicznych,
    d) artystycznych,
    e) teologicznych,
    f) wychowania fizycznego,
    g) turystyki,
    h) rekreacji,
    i) fizjoterapii oraz medycznych - z wyjątkiem lekarskich i
    stomatologicznych.

    > pozdrawiam
    > MEva :-)

    też pozdrawiam
    m@riucha

  • 6. Data: 2005-07-04 06:52:55
    Od: "m@riucha" <m...@o...pl>

    Mam jeszcze jeden problem, jak rozliczyć urlop za bieżący rok? Od 1 wrzesnia
    idę na wychowawczy, czy urlop niewykorzystany rozlicza się proporcjonalnie
    do przepracowanych miesięcy czy za cały rok?

    m@riucha

  • 7. Data: 2005-07-11 08:54:52
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Mon, 4 Jul 2005 08:52:55 +0200, na pl.praca.dyskusje, m@riucha napisał(a):

> [...]
    > idę na wychowawczy, czy urlop niewykorzystany rozlicza się proporcjonalnie
    > do przepracowanych miesięcy czy za cały rok?

    Należy się cały urlop.