PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop macieryński - pytania

  • 1. Data: 2005-09-02 13:08:31
    Temat: Urlop macieryński - pytania
    Od: Achtung <a...@t...pl>

    Witam!

    3 miesiące temu urodził mi się syn. Żona - niepracująca - opiekowała się
    synem, ale z pewnych przyczyn teraz już nie może. Czy ja, mogę skorzystać
    z urlopu macieżyńskiego po 3 miesiącach od narodziń. Jaki okres mogę tego
    urlopu wykorzystać? Jak wygląda wtedy zasiłek macierzyński dla ojca?

    Dziękuje za odpowiedzi!

    Pozdrawiam,

    Artur

  • 2. Data: 2005-09-02 19:48:40
    Temat: Re: Urlop macieryński - pytania
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Achtung" <a...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    tego
    > urlopu wykorzystać? Jak wygląda wtedy zasiłek macierzyński dla ojca?

    Ponieważ matka dziecka nie korzysta z urlopu macierzyńskiego,
    najpewniejszych informacji udzieli ZUS, informacja zasiłkowa.
    Prawdopodobnie jednak nie będziesz mógł skorzystać z urlopu
    macierzyńskiego.

    Z kodeksu pracy:

    Art. 180. § 1. Pracownicy przysługuje urlop macierzyński w wymiarze:

    1) 16 tygodni przy pierwszym porodzie,
    2) 18 tygodni przy każdym następnym porodzie,
    3) 26 tygodni w przypadku urodzenia więcej niż jednego dziecka przy
    jednym porodzie.

    § 2. Pracownicy, która wychowuje dziecko przysposobione lub która
    przyjęła dziecko na wychowanie jako rodzina zastępcza, z wyjątkiem
    rodziny zastępczej pełniącej zadania pogotowia rodzinnego, przysługuje
    urlop macierzyński w wymiarze 18 tygodni również przy pierwszym
    porodzie.
    § 3. Co najmniej 2 tygodnie urlopu macierzyńskiego mogą przypadać
    przed przewidywaną datą porodu.
    § 4. Po porodzie przysługuje urlop macierzyński niewykorzystany przed
    porodem aż do wyczerpania okresu ustalonego w § 1 i 2.
    § 5. Pracownica, po wykorzystaniu po porodzie co najmniej 14 tygodni
    urlopu macierzyńskiego, ma prawo zrezygnować z pozostałej części tego
    urlopu; w takim przypadku niewykorzystanej części urlopu
    macierzyńskiego udziela się pracownikowi-ojcu wychowującemu dziecko,
    na jego pisemny wniosek.
    § 6. Pracownica zgłasza pracodawcy pisemny wniosek w sprawie
    rezygnacji z części urlopu macierzyńskiego, najpóźniej na 7 dni przed
    przystąpieniem do pracy; do wniosku dołącza się zaświadczenie
    pracodawcy zatrudniającego pracownika-ojca wychowującego dziecko,
    potwierdzające termin rozpoczęcia urlopu macierzyńskiego przez
    pracownika, wskazany w jego wniosku o udzielenie urlopu, przypadający
    bezpośrednio po terminie rezygnacji z części urlopu macierzyńskiego
    przez pracownicę.

    wa