PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o zakazie konkurencji.. - czy podpisać

  • 1. Data: 2002-02-11 19:26:04
    Temat: Umowa o zakazie konkurencji.. - czy podpisać
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Czy podpisać coś takiego ...

    Umowa o zakazie konkurencji na czas trwania stosunku pracy.

    1. Pracownik zobowiązuje się podczas trwania niniejszej umowy do nie
    prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec Pracodawcy.

    2. Działalnością konkurencyjną w rozumieniu niniejszej umowy jest działalność
    na rzecz podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo w zakresie przedmiotu
    przedsiębiorstwa Pracodawcy, w szczególności działalność polegająca na
    czynnościach tożsamych lub podobnych do świadczonych w ramach stosunku pracy,
    wykonywana między innymi na podstawie:
    2.1 stosunku pracy lub innej podobnej umowy, w szczególności
    zlecenia, odzieło,
    2.2 osobistej działalności gospodarczej, w tym w formie spółki
    nie posiadającej osobowości prawnej albo przystępowanie do takiej spółki,
    2.3 funkcji pełnionej we władzach lub organach innych podmiotów,
    2.4 faktycznego wykonywania czynności konkurencyjnych na rzecz
    innych podmiotów

    3. Działalnością konkurencyjną jest ponadto:
    3.1 wyrażanie zgody na używanie nazwiska Pracownika w związku z
    działalnością konkurencyjną,
    3.2 nabywanie udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych
    prowadzących działąlność konkurencyjną wobec Pracodawcy, za wyjątkiem papierów
    wartościowych nabytych w publicznym obrocie papierami wartościowymi,
    3.3 wykonywanie innych czynności bezpośrednio lub pośrednio
    zagrożonych w innych przepisach.

    4. Postanowienia niniejszej umowy nie wyłączają zakazu konkurencji
    przewidzianego w innych przepisach.

    5. W razie wątpliwości, czy określona działalność stanowi działalność
    konkurencyjną w rozumieniu niniejszej umowy, Pracownik obowiązany jest przed
    podjęciem takiej działalności zwrócić się do Pracodawcy ze stosunkowym
    zapytaniem.

    6. Pracownik może podjąc działalnośc konkurencyjną po uzyskaniu uprzedniej
    pisemnej zgody Pracodawcy. Zgoda Pracodawcy może określić zasady, warunki i
    ograniczenia w prowadzieniu takiej działalności. Naruszenie powyższych zasad,
    warunków i ograniczeń traktowane jest jak prowadzenie działalności
    konkurencyjnej bez zgody Pracodawcy.

    7. Pracownik nie może w czasie trwania Umowy o pracę, bez uprzedniego pisemnego
    zezwolenia Pracodawcy, podejmować dodatkowej działalności zarobkowej, jeżeli
    działalność ta narusza dobro Pracodawcy, interesy Pracodawcy lub narusza
    obowiązek sumiennego wykonywania obowiązków pracowniczych.

    8. Pracownik zobowiązuje się niezwłocznie zgłaszać Pracodawcy każdy konflikt
    interesów, utrudniający lub uniemożliwiający wykonywanie Umowy o pracę.
    Pracownik oświadcza, że na dzień dzisiejszy nie są mu znane przeszkody
    uniemożliwiające lub itrudniające wykonywanie pracy na rzecz Pracodawcy.

    -----------

    Czy ta umowa jest prawidło skonstruowana ?
    Czy definicja konkurencji (pkt 3, 7) jest prawidłowa - czy oznacza to, że nic
    nie można robić ?

    Krasnal

  • 2. Data: 2002-02-11 20:06:16
    Temat: Re: Umowa o zakazie konkurencji.. - czy podpisać
    Od: Ziemek Borowski <z...@Z...Waw.PL>

    <k...@p...onet.pl> na pl.praca.dyskusje:
    > Czy podpisać coś takiego ...

    to zależy jak Ci zależy na pracy i za ile Ci toto oferują.
    (tudzież jaka jest sytuacja potencjalnego pracodawcy).

    > Czy ta umowa jest prawidło skonstruowana ?
    > Czy definicja konkurencji (pkt 3, 7) jest prawidłowa - czy oznacza to, że nic
    > nie można robić ?

    z grubsza tak. To co niepokoi, to to że nie ma w umowie wymienienionego
    zakresu działalności pracodawcy (bo to znaczy że mągą tym próbować
    manipulować).

    Ale nie jestem prawnikiem. (ew. sprobuj spytać w PIP).
    A. w wypadku firm zatrudniających np. serwisatnów taka umowa by mi się,
    jako pracodawcy podobała ;-).

    --
    Ziemek Borowski ZMB-RIPE http://ziembor.waw.pl/zmb/

  • 3. Data: 2002-02-12 09:29:07
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    > Umowa o zakazie konkurencji na czas trwania stosunku
    pracy.

    > 1. Pracownik zobowiązuje się podczas trwania niniejszej umowy do nie
    > prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec Pracodawcy.

    To jest osobna umowa, czy kawałek umowy o pracę? Bo określenie czasu jej
    trwania nie jest jasne (bo nigdzie nie jest napisane, że wygasa wraz ze
    stosunkiem pracy, choć można się tego domyślać).

    > Czy definicja konkurencji (pkt 3, 7) jest prawidłowa - czy oznacza to,
    że nic
    > nie można robić ?

    Dlaczego? Jeżeli jesteś np. księgowym w firmie budowlanej, to możesz też
    dorabiać w jako księgowy w firmie transportowej albo jako listonosz.
    Natomiast nie możesz pracować nawet jako fizyczny w innej firmie
    budowlanej.

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz

  • 4. Data: 2002-02-12 11:27:35
    Od: "maly" <z...@p...pl>

> [...]
    > dorabiać w jako księgowy w firmie transportowej albo jako listonosz.
    > Natomiast nie możesz pracować nawet jako fizyczny w innej firmie

    Dorzuce troche wojego do tych dywagacji
    To ze nie ma podanego terminu wygaśnięcia jest bardzo istotne
    Wlasciwie to zasada jest taka ze to co nie jest tu zawartereguluje kodeks
    cywilny(lub jakis inny), i tutaj podpowiada on konkretny okres(jaki nie
    pamietam)
    Ale gdyby tu wpisali okres wiekszy niz w kodeksie, wtedy mozesz tez smialo
    podpisywac.
    Zaleta tego jest taka:
    W umowie tej nie ma slowa na temat odszkodowania; skoro nie ma to znowu
    kwestie ta reguluje(jakis tam) kodeks.
    A kodeks mowi ze nalzey ci sie za to 1/4 mieisecznej wyplaty * ilosc
    miesiecy na ktory zakaz obowiazuje.
    Jak nie beda chcieli zaplacic, to wniesiesz sprawe do sadu i tak wygrasz.
    Sprawdz sobie szczegoly tej sprawy
    A tymczasem pozdrawiam :-)))

  • 5. Data: 2002-02-12 13:10:34
    Od: "Cezary Farynowski" <c...@i...pl>

> [...]
    > miesiecy na ktory zakaz obowiazuje.
    > Jak nie beda chcieli zaplacic, to wniesiesz sprawe do sadu i tak

    Odszkodowanie to jest wtedy, gdy zakaz dotyczy okresu po ustaniu
    stosunku pracy.
    A poza tym, to wszystko z tej umowy, to ogólna zbitka z wszystkich
    przepisów na ten temat.
    Nawet jak byś tego nie podpisał (zakładam, że to
    jakiś dodatek do umowy, a nie sama umowa o pracę),
    to i tak Ci tego nie wolno większości z tych rzeczy robić.

    CEZ

  • 6. Data: 2002-02-12 13:20:20
    Temat: Odp: Umowa o zakazie konkurencji.. - czy podpisać
    Od: "pp" <p...@w...pl>

    kilka razy miałem okazje złożyć parafę pod podobną umową. jeżeli nie jest to
    wielka firma z ogromnymi powiązaniami ani też nie pracujesz w jakiejś
    specyficznej branży to prawda jest taka, że nikt nigdy nie dowie się gdzie
    ty podjąłeś jeszcze pracę. chyba, że podpadniesz to zaczną grzebać. podpisz
    i spokojnie pracuj na wiele frontów i nie przejmuj sie niczym. powodzenia

    Użytkownik <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:2...@n...onet.pl...

  • 7. Data: 2002-02-12 15:21:40
    Od: "Kromek Turlanek" <k...@p...invalid>

> [...]

    >jakiś dodatek do umowy, a nie sama umowa o pracę),
    >to i tak Ci tego nie wolno większości z tych rzeczy robić.
    Jak czytałem to wydawało mi się, że większość w ogóle nie dotyczyła konkurowania a
    tylko tego ,,i tak" nie można robić.

  • 8. Data: 2002-02-12 15:29:20
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "Cezary Farynowski" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Nawet jak byś tego nie podpisał (zakładam, że to
    > jakiś dodatek do umowy, a nie sama umowa o pracę),
    > to i tak Ci tego nie wolno większości z tych rzeczy robić.

    O jakich przepisach mówisz? Bo w KP jest mowa o "odrębnej umowie"
    wymagając "pod rygorem nieważności formy pisemnej".

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz

  • 9. Data: 2002-02-12 20:19:56
    Od: "Cezary Farynowski" <c...@i...pl>

    > O jakich przepisach mówisz? Bo w KP jest mowa o "odrębnej umowie"
    > wymagając "pod rygorem nieważności formy pisemnej".

    Takie rzeczy pracodawca ujmuje chytrze w regulaminie pracy.
    A regulaminu i tak trzeba przestrzegać (art 100)
    Co do formy pisemnej zgoda. Jeśli jednak przeczytasz jakikolwiek
    komentarz do art 100 i 100/1
    uznasz, że forma pisemna jest potrzebna bardziej do celów dowodowych
    niż do wprowadzenia dodatkowych zakazów.
    Zakaz i tak jest.

    CEZ

  • 10. Data: 2002-02-13 10:40:14
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    > Czy z tego powodu moga wystapic dla niego jakies komplikacje?

    Jeżeli są odprowadzane podatki i składki (czyli dostaje RMUA, paski itd)
    to nie.

    Jeżeli nie są odprowadzane podatki, nie został zgłoszony do ZUS itp, to
    pracuje na czarno = brak ubezpieczenia zdrowotnego, nie liczy się do
    stażu pracy itd.

    > I czy z tego powodu pracodawca moze miec klopoty z jakimkolwiek
    urzedem?

    Tak. Obowiązkiem pracodawcy jest potwierdzić umowę na piśmie w ciągu 7
    dni.

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz