PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o prace w wlasna firma

  • 1. Data: 2007-11-30 05:43:35
    Temat: Umowa o prace w wlasna firma
    Od: "tricky" <t...@p...onet.pl>

    Witma Serdecznie,

    Mam pewien zgryz poniewaz nowy pracodawca zaproponowal mi 2 rodzaje
    umow. Jedna to standardowa umowa o prace na czas nieokreslony. A druga to
    umowa z " moja wlasna firma" z 3 miesiecznym okresem wypowiedzenia.
    Moje pytanie jest takie co bylo by lepsze jakie sa + i -? Zaznacze ze doajzd
    do pracy to ok 100 km dziennie - wiec w przypadku firmy moglbym odliczac
    paliwko.

    Nie wiem jak wyglada wtedy kwesta urlopow, chorobowego itd.

    Dziekuje za odp.

  • 2. Data: 2007-11-30 08:34:48
    Temat: Re: Umowa o prace w wlasna firma
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    tricky pisze:
> [...]
    > paliwko.
    >
    > Nie wiem jak wyglada wtedy kwesta urlopow, chorobowego itd.

    Przejrzyj wczorajszy wątek "umowa o pracę czy działalność
    gospodarcza" bo chyba nikomu nie chce się drugi raz tego samego powtarzać :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-11-30 09:14:33
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Fri, 30 Nov 2007 06:43:35 +0100, "tricky" <t...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    >paliwko.
    >
    >Nie wiem jak wyglada wtedy kwesta urlopow, chorobowego itd.

    Nie wygląda. Nie ma wtedy urlopu, chorobowe płacisz sobei sam, chyba,
    że chorujesz długo.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 4. Data: 2007-11-30 09:30:35
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-11-30 10:14 [Adam Płaszczyca] napisał(a):

    > chorobowe płacisz sobei sam, chyba,
    > że chorujesz długo.

    Chorobowe płaci ZUS od pierwszego dnia zwolnienia pod warunkiem, że się
    ubezpieczenie chorobowe opłaca.
    Insza inszość ile tego płaci ;-)

    --
    : Pozdrawiam, _ _ ::
    ::: _ _^_ //\ [Pe.Ka] Paweł Kruk //\::

  • 5. Data: 2007-11-30 09:58:57
    Od: "news.internetia.pl" <t...@p...onet.pl>

    Dzieki widze ze ciezki orzech do zgryzienia

  • 6. Data: 2007-11-30 13:16:46
    Od: "Tomasz Murgrabia" <p...@m...eu>

    Użytkownik "Pe.Ka" <c...@t...cy> napisał w wiadomości

    > Chorobowe płaci ZUS od pierwszego dnia zwolnienia pod warunkiem, że się
    > ubezpieczenie chorobowe opłaca.
    > Insza inszość ile tego płaci ;-)
    Jeżeli pierwszy raz rejestrujesz firmę masz prawo skorzystać ze zniżki w
    składkach ZUS przez 2 lata - płacisz 50% mniej składek , ale dostajesz 30%
    chorobowego, mniejsza składka na emerytalne.
    Zus od pracodawcy pełna "minimalna" składka z chorobowym w marcu wynosiła
    ok 750zł jest zwiększana co kwartał,
    ZUS oblicza na podstawie zarobków jakie miałeś dochody i jeżeli im wyjdzie
    za dużo to przysyłają pismo o podwyższeniu składki - w moim przypadku nigdy
    tego nie miałem.
    Pracownik płaci konkretny procent od zarobków- czyli proporcjonalnie do
    pensji (bardzo wielkie uogólnienie) ale tak dla laika można to przyjąć.
    Nie będę pisał teraz referatu na temat każdej składki i jak sie ją oblicza,
    o ppensji podstawowej i premiach oraz pracy za nadgodziny - można napisać z
    tego pracę doktorską.

    Jeżeli masz własną firmę to plusem jest to że za każdy dzień choroby
    dostajesz 80% podstawy stawki ubezpieczenia czy jakoś tak - ok 1200zł za 30
    dni niedyspozycji (może teraz więcej)
    Może to i minus bo jeżeli jako pracownik masz pensję 4tyś zł - to dostaniesz
    więcej - od pensji a nie od podstawy 1200zł.

    Kobieta ma dodatkowo w czasie ciąży 100% płacone od podstawy, oraz
    macierzyński liczone od spodziewanego dnia porodu wyznaczonego przez lekarza
    przez okres trochę więcej niż 3 miesiące - i na tym się sprawa Zusów kończy.

    Czy jesteś chory czy nie masz dochodów tylko same straty 750zł (pełną
    składkę musisz odprowadzać co miesiąc - nawet kobiety na macieżyńskim - nie
    ma żadnego wytłumaczenia każdy musi płacić dopóki jes zarejestrowany.

    Z tego tytułu uważam że są potem kłopoty - bo będąc chorym nie możesz
    przerwać wykonywania kontraktu, powinieneś na czas swojej nieobecności
    zapewnić obsługę - czyli zatrudnić pracownika który zastąpi ciebie, wtedy
    jest masakra - chyba że podpiszesz szczegółową umowę gdzie wyszczególnisz
    okresy niebytu z powodu chorób - ale - tutaj firma zlecająca może się
    zgodzić na takie rozwiązanie - ale pod warunkiem że nie będzie płaciła za
    ten okres pieniędzy.

    No i wtedy znowu problem, ZUS dalej musisz płacić - niezależnie czy leżysz
    czy stoisz.

    Odpisywanie kosztów - i owszem zyskasz trochę procent - odpiszesz sobie VAT
    jeśli będziesz Vatowcem - od paliwa (sorry nie odpiszesz- chyba że masz
    ciężarówkę - no i odpisujesz dochodowy minimum (w zależności od stawki) 19%.
    Ale pytanie czy pracodawca wcześniej ci zwracał za paliwo będąc
    pracownikiem??? Jeżeli nie to na pewno nie zwróci firmie. Wtedy mając
    osobówkę VATU nie odliczysz - odliczysz dochodowy - a wtedy jest to
    niewielka kwota, możesz robić koszty - ale oczywiście nie w nieskończoność -
    żeby mieć pojęcie co możesz odpisywać a co nie musisz dodać to księgowej -
    min 200zł miesięcznie. A trzeba się na prawie znać - np. żandej odzieży
    roboczej nie można wpisywać do kosztów - tylko na pracownika.

    Podsumowując - jeżeli masz zarabiać tyle samo pieniędzy albo kilkanaście
    procent więcej prowadząc własną firmę - to lepiej jest pracować na umowę o
    pracę. Dodatkowo mając firmę masz biegania co miesiąc do skarbówki i do
    zusu - aby złożyć deklaracje - chyba że nic się nie zmieniło to od niedawna
    jest przepis że nie musisz.(do urzędu albo na pocztę), sam musisz wysyłać
    składki i podatki - (dochodzą tutaj opłaty bankowe za przelew - co miesiąc
    zus to 3 osobne przelewy, i skarbówka jeżeli masz dochód to 2 przelewy VAT i
    dochodowy)
    Problem szczególnie jak spóźnisz się 1-i więcej dni w zusie - wywalają
    ciebie z prawa do kożystania z ubezpieczenia chorobowego - (kasa płacona
    podczas choroby) - wtedy musisz pisać odwołania i biegnie ci znowu 6
    miesięcy opłacania składek zanim będziesz mógł po raz pierwszy pobrać
    chorobowe. Skarbówka - teraz średnio po miesiącu zalegania z podatkami masz
    komornika w domu.

    Ogólnie mówiąc - prowadząc własną firmę masz masę obowiązków - i jeżeli z
    czymś zawalisz to dostajesz po dupie - dlatego lepiej mieć ciepłą posadkę i
    o niczym nie pamiętać i niczego nie pilnować.
    Chyba że masz możliwość zwiększenia swoich zarobków minimum dwukrotnie lub
    trzykrotnie - wtedy jest warto.

    Chyabże firma zlecająca - poprowadzi na własny rachunek twoją księgowość i
    też będzie płaciła w twoim imieniu podatki odprowadzając ci od kwoty do
    zapłaty- tak moi znajomi robią. Mają kilkunastu "pracowników" którzy mają
    zarejestrowane własne firmy i oni wszystko im rozliczają - dla pracującego
    jest to super bo w kieszeni zostaje ci trochę kasy tak ok 300zł (nie płacisz
    za księgowość) i odpada ci wiele obowiązków - ale jak coś będzie nie tak to
    ty odpowiadzasz osobiście.

    Pozdrowieina
    Tomek

  • 7. Data: 2007-11-30 19:10:26
    Od: "tricky" <t...@p...onet.pl>

    Dzieki bardzo po pzremysleniu wszystkiego zreczywiscie sie nei oplaca gdybym
    mial miec 2 razy wiecej no to moze ale tak to nie dzieki raz jeszcze jestem
    wdzieczny