PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o dzieło a ZUS itd????

  • 1. Data: 2003-04-06 08:12:28
    Temat: Umowa o dzieło a ZUS itd????
    Od: "Kamila Górecka" <k...@o...poczta.pl>

    Hej Wszystkim,
    Czy może mi ktoś wyjaśnić, jak to jest z ta umową o dzieło i składkami na
    ubezpieczenie emerytalne, społeczne i zdrowotne.
    Pracuję w firmie X na podstawie umowy o dzieło z prawami autorskimi (50%
    koszt uzyskania przychodu), brutto jest to 2450zł (dochód 1225, koszt 1225,
    zaliczka na podatek 245, do wypłaty 2205zł). Jest to moje jedyne źródło
    dochodów i jedyna praca. Mam 25 lat, nie jestem zarejestrowana w urzędzie
    pracy i nigdy nie byłam. Pytanie brzmi czy pracodawca powinien opłacać za
    mnie wyżej wymienione składki ubezpieczeniowe? Jeśli nie, to może taki
    obowiązek spoczywa na mnie? Czy istniej możliwość dobrowolnego opłacania
    składek, jeśli tak, to jakie są warunki? Z góry dziękuję za pomoc, czuję
    się trochę zagubiona w tych wszystkich procedurach i przepisach.
    Pozdrawiam
    Kamila

  • 2. Data: 2003-04-06 13:42:20
    Temat: Re: Umowa o dzieło a ZUS itd????
    Od: g...@o...pl

> [...]
    > Kamila
    >
    > Pracodawca nic nie musi płacić ponadto co płaci.Umowa o dzieło nie podlega
    ubezpieczeniu społecznemu.
    ---G.

  • 3. Data: 2003-04-06 13:42:24
    Od: g...@o...pl

  • 4. Data: 2003-04-06 15:13:37
    Od: "Arkadiusz Kunowski" <a...@N...gazeta.pl>

    Kamila Górecka <k...@o...poczta.pl> napisał(a):

> [...]
    > składek, jeśli tak, to jakie są warunki? Z góry dziękuję za pomoc, czuję
    > się trochę zagubiona w tych wszystkich procedurach i przepisach.

    Z tego, co mi wiadomo, to takie składki nie są w Twoim przypadku obowiązkowe
    do płacenia ani przez pracodawcę, ani przez ciebie. Chyba, że prowadzisz
    działalność gospodarczą.
    Powiedz mi, co to za specjalna umowa o dzieło z prawami autorskimi (50%
    koszt uzyskania przychodu)? Ni słyszałem o czymś takim.
    Pozdrawiam!

  • 5. Data: 2003-04-06 16:18:39
    Od: "Macias" <m...@w...pl>

    > Powiedz mi, co to za specjalna umowa o dzieło z prawami
    > autorskimi (50% koszt uzyskania przychodu)? Ni słyszałem
    > o czymś takim.

    Jesli Twoje dzielo nosi znamie pracy tworzej i nadajesz
    zleceniodawcy majatkowe prawa autorskie do swojego dziela,
    czyli pozwalasz mu nim zarzadzac, to koszty uzyskania
    przychodu w takim wypadku wynosza 50% wartosci dziela.

    To tak w pewnym skrocie.

    Maciek