PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o dzieło a VAT

  • 1. Data: 2005-09-14 20:47:37
    Temat: Umowa o dzieło a VAT
    Od: "Jan Słupicki" <j...@p...pl>

    Podobno po zmianach w przepisach od lipca US
    może wezwać do zapłacenia VAT od umów o dzieło
    jeśli się przekroczy pewien próg.
    Jak formułować umowy aby US się nie czepiał ?
    Czy na rachunku mogę umieścić VAT ? - wtedy
    klient sobie odliczy to co ja zapłacę.
    Pracuję jako programista.

    --
    Jan Słupicki

  • 2. Data: 2005-09-14 22:02:31
    Temat: Re: Umowa o dzieło a VAT
    Od: "gromax" <g...@N...interia.pl>

    > Podobno po zmianach w przepisach od lipca US
    > może wezwać do zapłacenia VAT od umów o dzieło
    > jeśli się przekroczy pewien próg.

    coś mało prawdopodobne, co wynika z konstrukcji umowy o dzieło czy
    zleceniu - przy tych umowach rozlicza się na zasadach podatku dochodowego.
    co innego przy rozliczaniu DG, ale tutaj sprawa vatu jest jasna

  • 3. Data: 2005-09-15 06:21:02
    Od: "Jan Słupicki" <j...@p...pl>

> [...]
    > dochodowego.
    > co innego przy rozliczaniu DG, ale tutaj sprawa vatu jest jasna

    Problem w tym że słyszałem to już z kilku źródeł a ostatnio
    od księgowego firmy która zleca mi prace. Próg jest coś
    > 40 000 zł (zdaje się że chodzi o 10 000 euro) a US
    tak interpretują przepisy że dzielą ten próg na 12 części i jeśli
    w 3 kolejnych miesiącach przychód z umów jest większy niż
    3/12 progu to wzywają do zapłaty VAT.

    ps. Co znaczy DG ?

    --
    Jan Słupicki

  • 4. Data: 2005-09-15 06:30:19
    Od: "Jolanta Pers" <j...@N...gazeta.pl>

    Jan Słupicki <j...@p...pl> napisał(a):

    > Podobno po zmianach w przepisach od lipca US
    > może wezwać do zapłacenia VAT od umów o dzieło
    > jeśli się przekroczy pewien próg.

    Polecam przeszukanie pl.hum.tlumaczenia.

    > Jak formułować umowy aby US się nie czepiał ?

    Wprowadzając zapis o ostatecznej odpowiedzialności zamawiającego za dzieło.

    > Czy na rachunku mogę umieścić VAT ? - wtedy
    > klient sobie odliczy to co ja zapłacę.

    Z grubsza tak.

    Ale co do VAT-u od umów o dzieło zasada jest taka, że każdy US ma swoje
    odpały, więc należy się zwrócić do nich z zapytaniem, jaka jest ich
    interpretacja.

    --
    JoP

  • 5. Data: 2005-09-15 06:56:06
    Od: "gromax" <g...@N...interia.pl>

    > ps. Co znaczy DG ?
    działalność gospodarcza, czyli de facto własna firma

    > --
    > Jan Słupicki

    gro

  • 6. Data: 2005-09-15 13:32:54
    Od: Trociu <t...@a...ict.pwr.wroc.pl>

    On 2005-09-15, Jolanta Pers wrote:

    > Wprowadzając zapis o ostatecznej odpowiedzialności zamawiającego za dzieło.

    Zgadza sie.
    Mi jakies kilka miesiecy temu powiedziala, ze do umowy (tyle ze zlecenia)
    musimy dodac jeden paragraf przenoszacy odpowiedzialnosc na zleceniodawce, bo
    to im pozwoli cos tam z VATem odpowiednio odliczac.
    Dokladnej klauzuli jednak nie jestem w tej chwili w stanie podac, gdyz wszelkie
    umowy mam daleko od siebie
    Ale mysle ze jezeli Twoj zelceniodawca ma dobra kadrowa/ksiegowa to pomoga i
    wyjasnia

    Trociu

    --
    Plain-text over all!!!
    /**********/

  • 7. Data: 2005-09-15 17:20:39
    Od: "Jan Słupicki" <j...@p...pl>

> [...]
    > umowy mam daleko od siebie
    > Ale mysle ze jezeli Twoj zelceniodawca ma dobra kadrowa/ksiegowa to pomoga

    Rozmawiałem dziś z księgowym i usłyszałem że były przypadki że tak
    sformułowane umowy o dzieło były kwestionowane przez US jako
    de facto umowy o pracę - poprostu sajgon :-(

    --
    Jan Słupicki

  • 8. Data: 2005-09-15 19:10:25
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jolanta Pers wrote:

    > Z grubsza tak.

    Świetny pomysł.
    Szczególnie, że wykonawca
    nie jest zarejestrowanym podatnikem.

  • 9. Data: 2005-09-16 05:38:15
    Od: "Jan Słupicki" <j...@p...pl>

    > Świetny pomysł.
    > Szczególnie, że wykonawca
    > nie jest zarejestrowanym podatnikem.

    No - księgowy mi wytłumaczył że cały problem polega
    na tym że powyżej 48000 zł dochodu z umów o dzieło
    US uznaje że prowadzę poprostu działalność gospodarczą
    i powinienem się zarejstrować i składać odpowiednie
    deklaracje. Nie tylko zarządają zapłaty VAT ale mogą
    jeszcze przywalić karę za to że nie składałem stosownych
    deklaracji.
    Żeby wystawić rachunek z VAT to muszę być zarejstrowanym
    płatnikiem czyli prowadzić działalność gospodarczą i kółko się
    zamyka. Wygląda na to że nie można legalnie zarabiać > 4000 zł
    miesięcznie na umowę o dzieło.

    --
    Jan Słupicki

  • 10. Data: 2005-12-04 12:45:13
    Od: krzysio <k...@k...chip.pl>

    Dnia 2005-09-16 07:38, Użytkownik Jan Słupicki napisał :

> [...]
    > deklaracje. Nie tylko zarządają zapłaty VAT ale mogą
    > jeszcze przywalić karę za to że nie składałem stosownych

    Ja, jak i setka podobnych mi mamy umowy o dzielo z 50% kosztem uzyskania
    przychodow i kwoty sa wieksze, niektorzy maja sporo wieksze, niz
    wspomniane 48kpln rocznie i nikogo US sie nie czepial. Czy jest to
    spowodowane tym, ze wszyscy mamy rowniez umowy o prace? czy jednak
    powinienem zaczac sie martwic? Na takiej zasadzie jestem zatrudniony juz
    kilka lat.

    Pozdro,
    Krzysio.