PracaGrupypl.praca.dyskusje › Sprawdzanie kandydata

  • 1. Data: 2006-08-30 06:25:46
    Temat: Sprawdzanie kandydata
    Od: "Barbara" <b...@o...pl>

    Czy w trakcie trwania rekrutacji wolno pracodawcy zadzwonić do ostatniego
    miejsca pracy kandydata i zasięgnąć opinii na jego temat (tzn. oczywiście
    nie na temat jego osoby, lecz jego pracy - coś jakby sprawdzanie referencji,
    ale bezpośrednio u poprzedniego pracodawcy)?
    Czy to jest zgodne z Kodeksem Pracy?
    Dziekuję z góry za pomoc.

    Pozdrawiam
    Barbara

  • 2. Data: 2006-08-30 06:33:41
    Temat: Re: Sprawdzanie kandydata
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Barbara napisał(a):

> [...]
    > nie na temat jego osoby, lecz jego pracy - coś jakby sprawdzanie referencji,
    > ale bezpośrednio u poprzedniego pracodawcy)?

    A niby dlaczego miałoby być niezgodne? Skąd taki pomysł w rzeczy samej?

    j.

    --
    To nie ja głosowałem na PiS.
    http://tinyurl.com/dpuad /kto pierwszy kliknie ten głupi :P/

  • 3. Data: 2006-08-30 06:34:18
    Od: TLP <t...@s...pl>

    Dnia 30-08-2006 o 08:25:46 Barbara <b...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > nie na temat jego osoby, lecz jego pracy - coś jakby sprawdzanie
    > referencji,
    > ale bezpośrednio u poprzedniego pracodawcy)?

    oczywiście, że nie wolno. W żadnym przepisie nie stoi, ze wolno dzwonić
    gdziekolwiek...

    A serio: zadałaś najdziwniejsze pytanie, jakie do tej pory czytałem na tej
    grupie.

    --
    TLP

  • 4. Data: 2006-08-30 06:41:51
    Od: "Barbara" <b...@o...pl>

    "januszek" <j...@p...irc.pl> napisał

    > A niby dlaczego miałoby być niezgodne? Skąd taki pomysł w rzeczy samej?

    Tyle teraz głupot dzieje się w naszym kraju i naszym prawie, że wolałam się
    upewnić, czy pracodawca nie zrobi sobie "pod górkę" sprawdzając takie rzeczy
    i czy nie daj Boże nie zostanie pozwany do sądu za naruszanie dóbr
    osobistych kandydata. Trochę sobie żartuję, ale naprawdę wolałabym mieć
    pewność, że postępuję legalnie.
    Niedawno dowiedziałam się, że prośba o przesłanie zdjęcia w CV może być
    uznana za próbę dyskryminacji kandydata.
    Nie ukrywam, że zgłupiałam w tym momencie, ale od tej pory staram się być
    czujna na każdym kroku.
    Nawet jeśli moje pytania okażą się głupie czy naiwne.

    Pozdrawiam i dziękuję
    Barbara

  • 5. Data: 2006-08-30 07:47:44
    Od: "pitos" <p...@p...onet.pl>

    oczywiście

    Wydaje mi się, że najpierw trzeba zapytać kandydata czy wyraża na to zgodę,
    bo może szuka innej pracy nie informując o tym obecnego pracodawcy i taki
    telefon może mu bardzo zaszkodzić.

  • 6. Data: 2006-08-30 08:31:40
    Od: "Tomek" <d...@n...pl>

    Użytkownik "pitos" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Wydaje mi się, że najpierw trzeba zapytać kandydata czy wyraża na to
    > zgodę,
    > bo może szuka innej pracy nie informując o tym obecnego pracodawcy i taki
    > telefon może mu bardzo zaszkodzić.

    Wlasnie, niegdys przez cos takiego mialem maly smrod.

  • 7. Data: 2006-08-30 08:33:28
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Barbara napisał(a):

> [...]
    > i czy nie daj Boże nie zostanie pozwany do sądu za naruszanie dóbr
    > osobistych kandydata. Trochę sobie żartuję, ale naprawdę wolałabym mieć

    Pozwać zawsze można ;)

    > Niedawno dowiedziałam się, że prośba o przesłanie zdjęcia w CV może być
    > uznana za próbę dyskryminacji kandydata.

    Przez kogo? Chodzi mi o to, że różni ludzie różnię widzą te same rzeczy.
    Decyduje Sąd.

    > Nie ukrywam, że zgłupiałam w tym momencie, ale od tej pory staram się być
    > czujna na każdym kroku.

    Nadgorliwość jest gorsza od ptaszyzmu ;)

    > Nawet jeśli moje pytania okażą się głupie czy naiwne.

    Szukanie porady prawnej za darmo, w usenecie, jest IMHO naiwne :)

    j.

  • 8. Data: 2006-09-01 00:28:59
    Od: "Niccole" <a...@g...com>

> [...]
    > nie na temat jego osoby, lecz jego pracy - coś jakby sprawdzanie referencji,
    > ale bezpośrednio u poprzedniego pracodawcy)?

    Ale po co? Jeżeli jeszcze tam pracuje, to będzie spory kłopot dla niego. Jeżeli
    już tam nie pracuje, a być może szef go nie lubił, to nagada ci głupot. Jeżeli
    był w dobrej komitywie z szefem, to i tak nie dowiesz się prawdy. W poskiej
    rzeczywistości, osoba, która sama rezugnuje z pracy, często jest na cenzurowanym
    u swoich przełożonych, bo w PL panują stosunki poddańczo-niewolnicze w pracy (na
    ogół). Ten system dobrze się sprawdza w krajach, które są bardziej cywilizowane
    w tej kwestii.

  • 9. Data: 2006-09-10 07:57:48
    Od: "fianna_319" <p...@k...pl>

> [...]
    > czujna na każdym kroku.
    > Nawet jeśli moje pytania okażą się głupie czy naiwne.

    Mozesz to rozwiazac w prosty sposób - kandydatom podsuwasz do podpisania
    druk zgody na przetwarzanie danych osobowych (taka ogolna) + druk zgody na
    kontakt z poprzednim pracodawca (z miejscem na wypełnienie danych
    porzedniego/ch pracodawcy/ów).

    Pozdrawiam
    YamUasica

  • 10. Data: 2006-09-10 08:02:51
    Od: "fianna_319" <p...@k...pl>

    Użytkownik "Niccole" <a...@g...com> napisał:

    > Ale po co?

    Np. zeby dodatkowo zweryfikowac prawdziwosc danych zawartych w CV.

    Sa firmy, ktore przeswietlaja przyszlych pracownikow z pomoca wywiadowni
    gospodarczych.
    Sam przechodzilem taka weryfikacje - dostalem kilkunastostronnicowy
    formularz dot. mojej kariery zawodowej ze zgodami na roznego rodzaju
    dzialania wkraczajace w pewne sfery mojej prywatnosci. I w zwiazku z tymi
    dzialaniami nie mam mozliwosci zaskarzenia kogokolwiek, gdyz zrzeklem sie
    wszelkich roszczen...