PracaGrupypl.praca.dyskusjeSad pracy - wielka kpina ! › Sad pracy - wielka kpina !
    From: "Xyloo" <x...@o...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Sad pracy - wielka kpina !
    Date: Fri, 18 Jul 2003 19:28:46 +0200

    z pierwszej reki, bo dotyczy mojego znajomego. a sytuacja wyglada tak:

    pewna firma miala 'punkt handlowy' i zatrudnionych w nim ludzi, kilka osob.
    W pewnym momencie przestala placic wynagrodzen. Pracownicy interweniowali u
    pracodawcy, ale to nic nie dalo. Probowano negocjowac, ale ponad obietnic
    nic nie wskurano. Bylo widac ze firma chyli sie ku upadkowi i nikt sie o
    nich nie martwi. Po trzech miesiacach gdy firma upadla i gdy pracownicy dali
    wypowiedzenia jedyna droga odzyskania naleznosci pozostal sad pracy.
    Wlasnie odbyla sie rozprawa. [musiala to byc rutynowa sprawa, poniewaz
    oprocz sedziego, stenopisarza i zainteresowanego nikt wiecej sie nie stawil
    i trawala 15 minut].
    Poniewaz prezes firmy [zaocznie] przyznala sie do zarzuconych czynow sprawa
    zostala przekwalifikowana na wykroczenie i sad chcial ustalic grzywne w
    wysokosci 400 zl [slownie czterysta] + 200 zl kosztow. Poniewaz
    zainteresowany zazadal najwyzszej kwoty grzywny 5 000, sad przychylil sie i
    podniosl grzywne do 600 {slownei szescset] + 200 koszta, wyjasniajac ze
    ustalanie grzywny musi byc proporcjonalne do wielkosci firmy i kwota 5 000
    nalezy sie dla firm wielkosci huty lub kopalni.

    Pozniej prawnik poinformowal ze przysluguje prawo do odwolania, ale jest to
    bez sensu, bo poniewaz prezes przyznala sie, to mozna sie odwolywac tylko od
    wysokosci grzywny. Gdy wyrok sie uprawomocni mozna wziasc odpis i wytoczyc
    sprawe cywilna, lecz nalezy to dobrze wykalkulowac, bo po pierwsze kazdy
    pracownik musi ja wytoczyc oddzielnie, po drugie, rozprawa moze toczyc sie
    latami, koszta beda rosly i nic sie nie zyska.
    Zainteresowani ocenili zalegle naleznosci na 80 000 zl

    Jestem zbulwersowany. Jak dla mnie to jest kpina i potwierdzenie ze polskie
    prawo chroni nieuczciwych i zlodzieji.

    Wniosek jaki mi sie nasuwa, to zalozyc firme i doic pracownikow na maksa,
    grozi mi za to 800 zl grzywny.

    xyloo