PracaGrupypl.praca.dyskusje › S.C + ZUS

  • 1. Data: 2005-07-19 16:08:12
    Temat: S.C + ZUS
    Od: Jan Wideł <jasiek@_ns_debian.maszyna.pl>

    Witam wszytkich grupowiczów.

    Jest taka sytuacja:
    Razem z kolegą chcemy otowrzyć nową firme na zasadach Społki Cywilnej -
    taką forme proponowali nam znajomi. Mój kolega dodatkowo pracuje na
    pełny etat gdzie indziej, stąd za niego będzie się płacić ZUS tylko
    zdrowotny (na dziś dzień ~154 zł). Ze mną juz jest trochę gorzej. Nie
    pracuje, czyli ZUS o ile się orientuje to byłby 700zł/mes. Jednakże
    niedawno otwarłem firme na moja narzeczoną, z tych samych względów
    (pracuje) i znajmi powiedzieli mi, że lepiej mi będzie zatrudnuic się w
    Swojej(narzeczonej) firmie na etat i odprowadzać ZUS jak dla pracownika,
    a w spółce już w tedy tylko zdrowotne i ma to mi wyjść suma-sumarum
    mniej. Słyszałem też, że mżna obejść ten koszmarny ZUS nawet będąc
    zatrudniony na umowe zlecenie? Starałem się dowiedzieć u źródła ale
    kobieta w ZUSie powiedziała mi że, jeśli mam płacić tylko zdrowotne to
    musze mieć podpisaną umowe i zarabiać minimalną krajową(I tu tez jest
    ponoć jakś podziała najmniejsz krajowa i minimalna ? których nie bardzo
    rozumiem). Trochę się w tym pogubiłem, bo doszły mnie jeszcze słuchy że
    nie moge pracować w firmie o podbnym profilu(PKD), rodzinnej itp... Juz
    sam nie wiem co robić.
    Mam nadzieje, że nie zamotałem za bardzo, i z góry dzięki za dopowiedź.

    Jan Wideł
    http://debian.maszyna.pl | jasiek(at)debian.maszyna.pl
    PLD Linux Developer | jasw(at)pld-linux.org

  • 2. Data: 2005-07-19 16:29:06
    Temat: Re: S.C + ZUS
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Jan Wideł" <jasiek@_ns_debian.maszyna.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sam nie wiem co robić.
    > Mam nadzieje, że nie zamotałem za bardzo, i z góry dzięki za dopowiedź.

    Minimalna krajowa to w tej chwili 849 zl brutto. Pelne koszty pracodawcy,
    czyli Twojej narzeczonej, wynosza w zaokragleniu do pelnych zlotowek 1019
    zl. Ty dostajesz na reke 617 zl, a wiec Ty wraz z narzeczona placicie ZUSowi
    402 zl. 402 + 154 = 556, czyli mniej niz 700, wiec Twoi znajomi mieli w tym
    punkcie racje.

    Za to jesli sie z narzeczona ozenisz, to wtedy ona nie bedzie mogla wpisywac
    Twojego wynagrodzenia w koszty dzialalnosci, bo zasady zatrudniania
    wspolmalzonka roznia sie od zasad zatrudniania kogos, kto nie jest
    wspolmalzonkiem. Zaleznie od struktury kosztow i przychodow firmy Twojej
    narzeczonej oplacalnosc operacji moze sie wtedy zmniejszyc.

    Numer z umowa zlecenie wyglada tak, ze zatrudniasz sie gdzies na
    umowe-zlecenie za male (dla oszczednosci) pieniadze i deklarujesz te umowe
    jako podstawe skladek i wtedy na DG tez placisz tylko zdrowotne. Ale to
    luka, ktora panstwo zamierza wkrotce zalatac i ktora moze sciagnac na glowe
    kontrolerow, ktorzy tego sie nie przyczepia, bo nie moga, ale cos innego
    zawsze znajda albo sparalizuja firme dlugo trwajaca kontrola.

    Z tym PKD i podobnym profilem to nie wiem, o co chodzi i nie slyszalam o
    tym, wiec mam nadzieje, ze mnie ktos inny uzupelni.

    I.

  • 3. Data: 2005-07-19 16:44:40
    Od: Jan Wideł <jasiek@_ns_debian.maszyna.pl>

    Immona napisał(a):
> [...]
    > narzeczona placicie ZUSowi 402 zl. 402 + 154 = 556, czyli mniej niz 700,
    > wiec Twoi znajomi mieli w tym punkcie racje.

    ~560 zl zawsze mneij niż 700, dobre i to:)

> [...]
    > nie jest wspolmalzonkiem. Zaleznie od struktury kosztow i przychodow
    > firmy Twojej narzeczonej oplacalnosc operacji moze sie wtedy zmniejszyc.
    A cholera coś czułem, że nie będzie hop-siup i gdzies się czai ZONK, juz
    widzę jak mówię "Kochanie nie możemy się ożenić bo nas ZUS zeżre", to ja
    chyba jednak poszukam tych 700zł:)

> [...]
    > sciagnac na glowe kontrolerow, ktorzy tego sie nie przyczepia, bo nie
    > moga, ale cos innego zawsze znajda albo sparalizuja firme dlugo trwajaca
    Dobra, przekonałaś mnie, żadnych zleceń:)

    > Z tym PKD i podobnym profilem to nie wiem, o co chodzi i nie slyszalam o
    > tym, wiec mam nadzieje, ze mnie ktos inny uzupelni.
    Dobrze by było wiedzieć, bo Firma narzeczonej i nowa spółka będą miały
    podobne profile (chyba jedno PKD się pokryje)