PracaGrupypl.praca.dyskusje › Różnicowanie wynagrodzenia a jednakowa praca

  • 1. Data: 2005-06-02 14:49:56
    Temat: Różnicowanie wynagrodzenia a jednakowa praca
    Od: "Tomek" <t...@p...onet.pl>

    Witam,

    ma zagwozdkę w stosunku do oceny postępowania pracodawcy.
    Jeżeli zatrudnia w tym samym wymiarze godzin dwóch pracowników, którzy mają
    identyczne kwalifikacje i wykonują w zasadzie identyczną pracę, to czy
    różnicowanie wynagrodzenia nie jest tu przypadkiem dyskryminacji?
    Czy ktoś biegły w Prawie Pracy mógłby mi pomóc w rozwiązaniu tej niezbyt
    komfortowej dla mnie zagadki?
    Dodam jeszcze małą "klauzulkę" w umowie o pracę, traktującą o "utajnieniu"
    wysokości wynagrodzenia, czyli o wodzie w ustach pracownika w temacie "ile
    zarabia" w trakcie rozmów z osobami trzecimi (na czym zresztą opiera się chyba
    ten "figiel").
    Czasy mamy co prawda nadal bardzo "ciekawe" jeżeli chodzi o pracę i na "dzień
    dobry" sytuację gorszą niż pracodawca, ale jednak lubię wiedzieć, kiedy coś
    naprawdę nie gra.

    Dziękuję z góry za oświecenie.

    Tomek

  • 2. Data: 2005-06-02 15:13:39
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Tomek napisał(a):

    > Jeżeli zatrudnia w tym samym wymiarze godzin dwóch pracowników, którzy mają
    > identyczne kwalifikacje i wykonują w zasadzie identyczną pracę, to czy
    > różnicowanie wynagrodzenia nie jest tu przypadkiem dyskryminacji?

    Jest to w zasadzie pytanie dlaczego jeden z pracowników zarabia
    więcej/mniej? Jak będziemy znali na nie odpowiedź to będzie można ocenić
    , czy jest to dyskryminacja, bo inaczej to standardowo... za mało danych.
    Poza tym zakaz dyskryminacji dotyczy chyba tylko: płci, rasy i wyznania
    i może jeszcze w dobie nowej poprawności politycznej orientacji
    seksualnej, ale ten ostatni przypadek trudno mi sobie wyobrazić w
    miejscu pracy, chociaż...

    pozdrawiam

    Zbyszek.

  • 3. Data: 2005-06-02 15:26:48
    Od: "Tomek" <t...@p...onet.pl>

    > Jest to w zasadzie pytanie dlaczego jeden z pracowników zarabia
    > więcej/mniej? Jak będziemy znali na nie odpowiedź to będzie można ocenić
    > , czy jest to dyskryminacja, bo inaczej to standardowo... za mało danych.

    Zarabia mniej, pierwszemu pracownikowi ponieważ pierwszemu
    zaproponowano wyższą kwotę,
    a drugiemu (który został przyjęty ca. 2 tygodnie po pierwszym)
    zaproponował niższą kwotę, a ponieważ drugi pracownik nie wiedział ile ten
    pierwszy dostał w angażu, to zaproponował niższą kwotę i "przeszło". Innego
    wytłumaczenia nie mam.

    Tomek

  • 4. Data: 2005-06-02 15:33:17
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Tomek napisał(a):

> [...]
    > pierwszy dostał w angażu, to zaproponował niższą kwotę i "przeszło". Innego

    No to gdzie tu dyskryminacja? Przecież obaj zarabiają tyle ile chcieli?
    Pierwszy widać miał lepszą samoocenę/znajomość rynku pracy/zdolności
    negocjacyjne/łotewer. I tak już będzie przez całe życie.

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 5. Data: 2005-06-02 15:56:23
    Od: "Tomek" <t...@p...onet.pl>

    > No to gdzie tu dyskryminacja? Przecież obaj zarabiają tyle ile chcieli?
    > Pierwszy widać miał lepszą samoocenę/znajomość rynku pracy/zdolności
    > negocjacyjne/łotewer. I tak już będzie przez całe życie.
    Poprawka:
    Drugi chciał zarabiać dokładnie tyle samo co w rzeczywistości pierwszy, ale
    pracodawca stwierdził, że tyle nie da i tyle.
    W dodatku sugerował, że wspomniana druga osoba właśnie tyle zarabia.
    Nie wiem jak Ty, ale z definicji słowa "dyskryminować" - "ograniczać w prawach,
    prześladować; stosować dyskryminację" tym właśnie bym nazwał odmówienie
    pracownikowi prawa do godziwego/pożądanego wynagrodzenia, gdy nie ma żadnych
    podstaw do zaniżenia wynagrodzenia w porównaniu do innego pracownika na tym
    samym stanowisku.
    Tu jedyną podstawą jest postawa pracodawcy, który liczył na to, że zrobi sobie z
    Ciebie "frajera".
    Jak byś się znalazł w sytuacji, gdy kolega, który skończył te same szkoły i
    teraz siedzi obok Ciebie i robi dokładnie to samo co Ty przez te same 8
    godzin / a w dodatku czasami nawet nawzajem się zastępujecie/ dostawał co
    miesiąc 200 zł więcej?

    Tomek

  • 6. Data: 2005-06-02 16:19:27
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Tomek napisał(a):

> [...]
    > pracodawca stwierdził, że tyle nie da i tyle.
    > W dodatku sugerował, że wspomniana druga osoba właśnie tyle zarabia.

    No cóż tak właśnie - mniej więcej - wyglądają negocjacje
    nierównoprawnych partnerów.

    > Nie wiem jak Ty, ale z definicji słowa "dyskryminować" - "ograniczać w prawach,
    > prześladować; stosować dyskryminację" tym właśnie bym nazwał odmówienie
    > pracownikowi prawa do godziwego/pożądanego wynagrodzenia,

    O cholera.... jutro idę do szefowej, żeby przestała mnie dyskryminować i
    dała 2k podwyżki, wiem pociąłem sens, ale nie mogłem się powstrzymać,
    dalej będzie poważniej.

    gdy nie ma żadnych
    > podstaw do zaniżenia wynagrodzenia w porównaniu do innego pracownika na tym
    > samym stanowisku.

    Cóż... jak to w negocjacjach, z pewnego pkt. przegrałeś, no bo nie
    osiągnąłeś zakładanego celu - dostawać tyle co kolega - z drugiej
    wygrałeś bo masz pracę, której chciałeś/potrzebowałeś - inaczej przecież
    byś tej oferty nie przyjmował, prawda? Pracodawca wygrał bo kupił taki
    sam towar - pracownika - po cenie niższej niż poprzednio.

    > Tu jedyną podstawą jest postawa pracodawcy, który liczył na to, że zrobi sobie z
    > Ciebie "frajera".

    Obawiam się, że twoje nastawienie jest niewłaściwe... a raczej, że masz
    co najmniej skrzywione - oczywiście moim zdaniem - spojrzenie na
    rzeczywistość. Bo póki co to zdajesz się uważać, że pracodawca
    przyjmując cię do pracy zrobił ci krzywdę i wyszedłeś na frajera i
    śmieją się z ciebie po kątach...

> [...]
    > teraz siedzi obok Ciebie i robi dokładnie to samo co Ty przez te same 8
    > godzin / a w dodatku czasami nawet nawzajem się zastępujecie/ dostawał co

    Rozejrzałbym się na rynku pracy po czym poprosiłbym o podwyżkę,
    jeśli szanse znalezienia lepszej/porównywalnej pracy - w okresie
    uważanym przeze mnie za dopuszczalny - uważałbym za wysokie. Starałbym
    się negocjować. Do wypowiedzenia umowy w przypadku nie osiągnięcia
    porozumienia. Jeśli szanse na inną pracę byłby kiepskie, no to nie
    szarżowałbym. A co innego można robić w takiej sytuacji?

    pozdrawiam

    Zbyszek

    PS. Obawiam się, że jedynym dla ciebie ratunkiem jest zatrudnienie się w
    budżetówce. Tam jest sztywna siatka płac.

  • 7. Data: 2005-06-02 17:09:55
    Od: "Tomek" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > rzeczywistość. Bo póki co to zdajesz się uważać, że pracodawca
    > przyjmując cię do pracy zrobił ci krzywdę i wyszedłeś na frajera i

    Wybacz, ale nie czuję się jakiś szczególnie "skrzywiony".
    Nie sądzę też, żeby ktoś śmiał się z mojej postawy po kątach (tam się raczej
    knuje co by tu komu "podłożyć ;)
    Sprawa wygląda tak: jeżeli zdobycie pracy to gra - pracodawca był zawodnikiem,
    który zagrał "nieczysto". Była okazja zatrudnić się w kilku innych miejscach za
    te same pieniądze, bez "bonusu" w postaci świadomości, że stanowię gorszy rodzaj
    pracownika (he, he - drugi sort - bo pierwszego już ma ;). Szczera odpowiedź w
    rodzaju "kolega zarabia tyle, ja w tym momencie nie mogę dać więcej, bo mnie nie
    stać / bo mam ochotę na tańszego pracownika" zakończyłaby sprawę.

    A że jest coś takiego, jak Prawo Pracy, o ile potrafię pokażę o co mi chodzi,
    bo chyba w końcu znalazłem jakieś rozwiązanie problemu.

    Rozdział II
    Podstawowe zasady prawa pracy

    Art. 111. Pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra osobiste
    pracownika.

    Świadomość, że ktoś o tych samych kwalifikacjach robi tyle samo i to samo co ja,
    w tych samych warunkach co ja ale za wyższe wynagrodzenie, a poza tym że
    powiedziano mi nieprawdę w trakcie "gry" o stanowisko, godzi w moje "dobra
    osobiste".

    Art. 112. Pracownicy mają równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich
    samych obowiązków; dotyczy to w szczególności równego traktowania mężczyzn i
    kobiet w zatrudnieniu.

    Prawa co do obowiązków mamy równe i obowiązki jednakowe...

    Art. 113. Jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia,
    w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię,
    narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie
    etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na
    czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu
    pracy - jest niedopuszczalna.

    ...ale wynagrodzenie - już nie.
    to JEST rodzaj dyskryminacji i to dość oczywisty przykład.
    Prawo mówi o JAKIEJKOLWIEK dyskryminacji.
    Dodam, że ponosimy jednakowe i wymierne ryzyko z tytułu wykonywania zawodu.
    Wykonując te same zadania mam z tytułu niższej pensji mniejsze szanse na
    wykupienie równie dobrego ubezpieczenia /nie jest gwarantowane przez pracodawcę/
    co "lepszy" kolega. Te same obowiązki - mniejsza pensja - wyższe ryzyko. Czy to
    Twoim zdaniem nie jest dyskryminacja?

    Art. 13. Pracownik ma prawo do godziwego wynagrodzenia za pracę. Warunki
    realizacji tego prawa określają przepisy prawa pracy oraz polityka państwa w
    dziedzinie płac, w szczególności poprzez ustalanie minimalnego wynagrodzenia za
    pracę.

    Wykonuję to samo co "pierwszy". Zastępuję go. Wykonuję JEGO obowiązki. Dostaję
    MNIEJ niż on. Ponoszę relatywnie WYŻSZE ryzyko. Z tytułu niższej pensji mam
    mniejsze szanse na DOSKONALENIE zawodowe. W takich warunkach ZAWSZE będę w tyle,
    i to coraz bardziej.

> [...]
    > porozumienia. Jeśli szanse na inną pracę byłby kiepskie, no to nie
    > szarżowałbym. A co innego można robić w takiej sytuacji?

    Dokładnie to, co mówisz.
    Ale idąc "na dywanik" po podwyżkę wezmę sobie kodeks pracy z zaznaczonymi wyżej
    punktami. Jeśli pracodawca mi odmówi zrównania pensji z "pierwszym" kolegą i
    zagrozi zwolnieniem, sprawa skończy się zapewne w sądzie pracy, bo nie
    zamierzam znów szukać pracy, skoro jedną mam. Rozmawiawiałem właśnie ze
    znajomym, który poradził mi to rozwiązanie bo miał podobną sytuację /ten sam
    zakres obowiązków i inne umowy o pracę/ - wyszedł z tego "z tarczą".
    Na papierze jest wszystko jasne, bo zakres obowiązków identyczny - i niestety
    tylko dlatego jest szansa :).

    > PS. Obawiam się, że jedynym dla ciebie ratunkiem jest zatrudnienie się w
    > budżetówce. Tam jest sztywna siatka płac.
    Taa.
    Najlepiej w ZUS-ie... ;)

    W każdym razie dzięki za rady :)

    Tomek

  • 8. Data: 2005-06-02 17:29:18
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Tomek napisał(a):

    > Wybacz, ale nie czuję się jakiś szczególnie "skrzywiony".

    Wybaczam.

    > Sprawa wygląda tak: jeżeli zdobycie pracy to gra - pracodawca był zawodnikiem,
    > który zagrał "nieczysto".

    ?? Ma trochę inne cele niż ty. Miejscami nawet zupełnie sprzeczne. Warto
    o tym pamiętać, ale nie ma o co się obrażać - IMO.

    Była okazja zatrudnić się w kilku innych miejscach za
    > te same pieniądze,

    Ale wybrałeś akurat jego, dlaczego?

    bez "bonusu" w postaci świadomości, że stanowię gorszy rodzaj
    > pracownika

    No to się zwolnij, skoro rzeczywiście tak ci to doskwiera.

    (he, he - drugi sort - bo pierwszego już ma ;). Szczera odpowiedź w
    > rodzaju "kolega zarabia tyle, ja w tym momencie nie mogę dać więcej, bo mnie nie
    > stać / bo mam ochotę na tańszego pracownika" zakończyłaby sprawę.

    Widać pracodawca był innego zdania. ATSD - Na czym dokładnie polegało to
    sugerowanie, że kolega zarabia tyle samo?

> [...]
    > powiedziano mi nieprawdę w trakcie "gry" o stanowisko, godzi w moje "dobra

    Czyli jednak chodzi o to, że ktoś śmiał oszukać el hombre a hureos de
    hierro - nie czepiać się, nie znam hiszpańskiego!

> [...]
    > kobiet w zatrudnieniu.
    >
    > Prawa co do obowiązków mamy równe i obowiązki jednakowe...

    No przecież już ustaliliśmy chyba, że to nie twoja kobiecość jest
    przyczyną różnicy zarobków?

    > Art. 113. Jakakolwiek dyskryminacja (...) Czy to
    > Twoim zdaniem nie jest dyskryminacja?

    Nie, ale idź do PIPy, ciekawe, co powiedzą.

> [...]
    >
    > Wykonuję to samo co "pierwszy". Zastępuję go. Wykonuję JEGO obowiązki. Dostaję
    > MNIEJ niż on. Ponoszę relatywnie WYŻSZE ryzyko.

    Co ty znowu z tym ryzykiem?

    Z tytułu niższej pensji mam
    > mniejsze szanse na DOSKONALENIE zawodowe. W takich warunkach ZAWSZE będę w tyle,
    > i to coraz bardziej.

    Zwolnij się. Serio.

> [...]
    > punktami. Jeśli pracodawca mi odmówi zrównania pensji z "pierwszym" kolegą i

    Nie zrozumiałeś, miałem na myśli, że ja w - hipotetycznej sytuacji -
    "zagroziłbym" zwolnieniem *się*.

    sprawa skończy się zapewne w sądzie pracy, bo nie
    > zamierzam znów szukać pracy, skoro jedną mam.

    Hmm...

    Rozmawiawiałem właśnie ze
    > znajomym, który poradził mi to rozwiązanie bo miał podobną sytuację /ten sam
    > zakres obowiązków i inne umowy o pracę/

    Tzn jak to inne? Umowa o pracę - na tym samym stanowisku - jest umową o
    pracę. Co w niej może być innego poza wynagrodzeniem i okresem?

    > - wyszedł z tego "z tarczą".

    A tak konkretnie?

    > Na papierze jest wszystko jasne, bo zakres obowiązków identyczny - i niestety
    > tylko dlatego jest szansa :).

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 9. Data: 2005-06-02 17:45:35
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-06-02 16:49, Użytkownik Tomek napisał:
    > Jeżeli zatrudnia w tym samym wymiarze godzin dwóch pracowników, którzy mają
    > identyczne kwalifikacje i wykonują w zasadzie identyczną pracę, to czy

    Nie ma możliwości, by dwie osoby miały identyczne kwalifikacje. Jeśli
    nawet skończone te same szkoły, to pozostaje jeszcze coś takiego jak
    talent, zdolność uczenia się, komunikacja itp.

    --
    Witiia

  • 10. Data: 2005-06-02 17:48:22
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Tomek
    <t...@p...onet.pl> wystukał[a]:
    > Jeżeli zatrudnia w tym samym wymiarze godzin dwóch pracowników,
    > którzy mają identyczne kwalifikacje i wykonują w zasadzie identyczną
    > pracę, to czy różnicowanie wynagrodzenia nie jest tu przypadkiem

    hm.. skąd wiesz, że macie inne wynagrodzenia? Może ten drugi pracownik
    bierze dodatkowo jakiś zasiłek (np. pielęgnacyjny), pełni jakąś funkcję
    (np. bhp) itp.
    Może pracodawcy lepiej się współpracuje z tamtym pracownikiem. Ma takie
    cechy, które sprawiają, że pracodawca chce tamtemu płacić więcej (bo np.
    może mu zaufać, czy jak jakis problem jest to tamtem pracownik go
    potrafi rozwiązać itp.) Albo nawet niech tamten pracownik potrafi lepiej
    negocjować - może pracodawca planuje przerzucić go na inne stanowisko
    (gdzie będzie potrzeba dobrego negocjatora), a na razie chce go
    'zatrzymać' w firmie (poprzez większą płacę). To już decyzje i ryzyko
    pracodawcy.

    Podpisując umowę o pracę zgodziłeś się na takie warunki jakie tam są.
    Było odmówić i szukać innej pracy.

> [...]
    > pracownika w temacie "ile zarabia" w trakcie rozmów z osobami
    > trzecimi (na czym zresztą opiera się chyba ten "figiel").

    Kiedyś czytałam, że takie klauzule są 'nielegalne' tzn nie mają mocy. Na
    pracodawcę obowiązek ochrony danych (w tym wynagrodzenia) nakłada prawo.
    Na pracownika nie. To ile on zarabia to niejako 'jego dobro'. Nikt nie
    może mu zabronić 'dysponować nim'. Tylko jego sprawa czy komuś powie,
    czy nie. Ale z doświadczenia wiem, że chwalenie się ile się zarabia może
    być przyczyną sporu, bo kolega dowie się ze mniej i będzie już
    'obrażony'...

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)