PracaGrupypl.praca.dyskusje › Refundacja opłaty za szkołę VS lojalka

  • 1. Data: 2007-11-22 20:45:50
    Temat: Refundacja opłaty za szkołę VS lojalka
    Od: Maciej Łebkowski <p...@d...one.pl>

    Witam,

    Podobnego zagadnienia szukałem w archiwum grupy, lecz żadnej odpowiedzi
    na swoje pytanie nie znalazłem, więc zapytam "aktywnie".

    Mój* pracodawca oferuje mi refundację kosztów nauki. Niestety,
    jeśli się na to zdecyduję, będę musiał podpisać "lojalkę". Jeszcze
    nie wiem, co ten dokument miałby zawierać (postaram się dowiedzieć
    na dniach), jednak interesuje mnie czego mogę się spodziewać i
    jakie to ma podstawy prawne.

    Do tej pory myślałem, że szkoła jest tu traktowana jako szkolenie
    zorganizowane przez pracodawcę, za które ponosi odpowiednie koszty.
    No i rzecz jasna - za te koszty rości sobie prawo do zatrzymania
    przeszkolonego pracownika lub zwrot pieniędzy.
    W takim wypadku "kwota lojalki" nie powinna przekraczać sumy, ktora
    została przelana na konto uczelni, prawda? A co z okresem takiej
    umowy?

    Czy moze podchodzę do tego źle i zarówno lojalka jak i refundacja
    odbywają się na drodze nieformalnej?

    Jakie są obowiązki pracodawcy związane z refundacją szkoły pracownika?
    Czy może oczekiwać podpisania lojalki w związku z wyżej wymienionym?
    Czy treść tej umowy jest jakoś odgórnie regulowana, czy zupełnie nie?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi. :)

    * tak naprawde nie mój, tylko mojego przyjaciela ;-)
    --
    Używam klienta poczty Opera Hugin: http://www.opera.com/mail/

  • 2. Data: 2007-11-22 21:06:57
    Temat: Re: Refundacja opłaty za szkołę VS lojalka
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:op.t17nyotuif35e4@puck.localnet Maciej Łebkowski

> [...]
    > nie wiem, co ten dokument miałby zawierać (postaram się dowiedzieć
    > na dniach), jednak interesuje mnie czego mogę się spodziewać i
    Nie musi być na dniach, możesz sie dowiedzieć od razu, wystarczy przeczytać
    KP (ale to pewnie już zrobiłeś, jak każdy rozsądny pracownik) i klepnąć tu:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19931030472

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-11-22 21:20:02
    Od: Maciej Łebkowski <p...@d...one.pl>

    Dnia 22-11-2007 o 22:06:57 Jotte <t...@w...spam.wypad.polska> napisał(a):

> [...]
    > KP (ale to pewnie już zrobiłeś, jak każdy rozsądny pracownik) i klepnąć tu:

    Ojarety...
    Chyba najpierw będę musiał "podnieść kwalifikacje" aby się tam do czegoś
    strawnego dla mnie dokopać. ;)

    Dzięki za link.

    --
    Używam klienta poczty Opera Hugin: http://www.opera.com/mail/

  • 4. Data: 2007-11-22 21:37:14
    Od: "Jackare" <jacek[kropka]leszczuk@interia_usun_to.pl>

    > Jakie są obowiązki pracodawcy związane z refundacją szkoły pracownika?
    > Czy może oczekiwać podpisania lojalki w związku z wyżej wymienionym?
    > Czy treść tej umowy jest jakoś odgórnie regulowana, czy zupełnie nie?

    Takie są obowiązki jakie zostaną określone w umowie.
    Można a nawet należy.
    Tylko w kwestii finansowej. Ewentualny zwrot pieniędzy przez pracownika musi
    być proporcjonalny do nieodpracowanego okresu.

    Z umów lojalnościowych które widziałem odnośnie finansowania studiów przez
    pracodawcę:
    - pracownik jest zobowiązany do osiągania dobrych wyników w nauce i
    uzyskiwania zaliczeń oraz zdawania egazminów w terminach
    - niezaliczenie semestru może być przyczyną rozwiązania przez pracodawcę
    umowy o finansowanie i wystąpienie z roszczeniem zwrotu dotychczas
    poniesionych nakładów
    - pracownik jest zobowiązany do przepracowania 3 lat od momentu zakończenia
    nauki (obrony pracy końcowej zgodnie z typem studiów). Umowa lojalnościowa
    obowiązuje więc na cały okres studiów + 3 lata po ich zakończeniu

    Zabezpieczeniem takiej umowy może być tez weksel in blanco z odpowiednio
    sporządzoną deklaracja wekslową.
    --
    Jackare

  • 5. Data: 2007-11-22 21:39:39
    Od: Maciej Łebkowski <p...@d...one.pl>

    Dnia 22-11-2007 o 22:06:57 Jotte <t...@w...spam.wypad.polska> napisał(a):

    > http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19931030472

    No dobra, wyczytałem tam po pierwsze że:

    - Podnoszenie kwalifikacji (...) moze byc realizowane na podstawie
    skierowania zakladu pracy lub bez takiego skierowania.

    Czyli to moj przypadek, bo nikt mnie nie wysylal. Zgodnie z dalszymi
    ustaleniami, pracodawca jest zobligowany do swiadczen (np. urlopu) tylko
    w wypadku, kiedy to on skierowal mnie na doksztalcanie.

    - Pracodawca *moze* przyznac pracownikowi (...)
    3) pokryc oplaty za nauke

    Ergo, skoro sie decyduje, to "korzysta ze swojego prawa", ale
    w zamian nic wziac nie moze?

    I finalnie, pracownik jest zobowiazany do zwrotu kosztow w
    momencie wypowiedzenia umowy - z urzedu. :-) Nie bylem tylko
    w stanie doczytac jak wyglada ten stosunek czasu pracy/nauki
    do wysokosci zwracanej kwoty...

    Czy cos pokrecilem? :-)

    --
    Używam klienta poczty Opera Hugin: http://www.opera.com/mail/

  • 6. Data: 2007-11-23 13:37:37
    Od: Zbigniew Wójtowicz <zbyszekwoj@xxxx_.gmail.com>

    Maciej Łebkowski napisał(a):
    > Witam,
    >
    > Podobnego zagadnienia szukałem w archiwum grupy, lecz żadnej odpowiedzi
    > na swoje pytanie nie znalazłem, więc zapytam "aktywnie".

    Jest tego "tona".

    > Czy treść tej umowy jest jakoś odgórnie regulowana, czy zupełnie nie?

    Sprawa jest bardzo prosta:
    http://www.gazetaprawna.pl/prawo_pracy/rozporzadzeni
    a/rozp/Dz.U.1993.103.472.pdf
    i była opisywana wielokrotnie. Jak będziesz miał jeszcze wątpliwości po
    przeczytaniu rozporządzenia to pisz.

    Zbyszek

  • 7. Data: 2007-11-23 13:57:58
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:op.t17qgdppif35e4@puck.localnet Maciej Łebkowski

> [...]
    > ustaleniami, pracodawca jest zobligowany do swiadczen (np. urlopu) tylko
    > w wypadku, kiedy to on skierowal mnie na doksztalcanie.
    Tak.

    > - Pracodawca *moze* przyznac pracownikowi (...)
    > 3) pokryc oplaty za nauke
    Tak.

    > Ergo, skoro sie decyduje, to "korzysta ze swojego prawa", ale
    > w zamian nic wziac nie moze?
    Rozporządzenie tego nie reguluje, ale istnieje coś takiego jak swoboda
    zawierania umów.
    Pracodawca i pracownik mogą zawrzeć umowę typu "ja ci zapłacę za kurs, a ty
    popracujesz u mie jeszcze co najmniej 3 lata, a jak nie to mi zwrócisz te
    koszty".
    Nie podejmuję się przewidywania orzeczenia wyroku sądu co do ważności takiej
    umowy w razie kontrowersji, ale podstawowa sprawa to dokładna znajomość jej
    treści.

    > I finalnie, pracownik jest zobowiazany do zwrotu kosztow w
    > momencie wypowiedzenia umowy - z urzedu.
    Nie rozumiem. Co to jest wypowiedzenie umowy z urzędu?

    > Nie bylem tylko
    > w stanie doczytac jak wyglada ten stosunek czasu pracy/nauki
    > do wysokosci zwracanej kwoty...
    Skoro nie jesteś skierowany przez pracodawcę, to jest to dla ciebie bez
    znaczenia. Ty masz zawrzeć z pracodawcą umowę cywilną i sami ustalicie
    reguły.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2007-11-23 15:56:06
    Od: Maciej Łebkowski <p...@d...one.pl>

    Dnia 23-11-2007 o 14:57:58 Jotte <t...@w...spam.wypad.polska> napisał(a):

    > Nie rozumiem. Co to jest wypowiedzenie umowy z urzędu?

    Nie umowy z urzedu, tylko zwrotu kosztów... No ale nie ważne,
    bo to zostało wyjaśnione odrobine niżej.

    > Skoro nie jesteś skierowany przez pracodawcę, to jest to dla ciebie bez
    > znaczenia. Ty masz zawrzeć z pracodawcą umowę cywilną i sami ustalicie
    > reguły.

    Ok, dzięki, myślę, że już wszystko rozumiem. :)

    --
    Używam klienta poczty Opera Hugin: http://www.opera.com/mail/