PracaGrupypl.praca.dyskusje › zwolnienie bez wypowiedzenia ??

  • 1. Data: 2004-01-11 22:48:07
    Temat: zwolnienie bez wypowiedzenia ??
    Od: "Xyloo" <x...@o...pl>

    Slyszalem o mozliwosci rozwiazanie umowy bez wypowiedzenia ale
    nie umiem znalezc odpowiednich paragrafow w KP.
    Dotyczacych sytuacji w ktorej pracodwaca nie placi w terminie wynagrodzenia.

    wg art 55 p.1-1 pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia w
    przypadku "podstawowych obowiązków wobec pracownika"

    nie znalazlem jednak paragrafu w ktorym napisano ze placenia wynagrodzeniaw
    terminie nalezy do "podstawowych obowiązków wobec pracownika"

    Czy ktos moze mnie oswiecic lub wyjasnic czy powyzsze rozumowanie jest
    prawnie poprawne czy tez nie??

    z gory dzieki

    xyloo

  • 2. Data: 2004-01-12 07:25:22
    Temat: Re: zwolnienie bez wypowiedzenia ??
    Od: "Kolorus" <l...@p...fm>

    braklo slowka "niespelnienia" podstawowych obowiązków wobec pracownika -
    czyli braku wyplat itd...
    chyba jest tez punkt "...naruszenia podstawowych praw pracownika przez
    pracodawce"

    Cyber

  • 3. Data: 2004-01-12 17:17:19
    Od: "Jo" <jole.ro(usuń)@wp.pl>

    Użytkownik "Xyloo" <x...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > terminie nalezy do "podstawowych obowiązków wobec pracownika"
    >
    > Czy ktos moze mnie oswiecic lub wyjasnic czy powyzsze rozumowanie jest

    Mam nadzieję że o to ci chodzi i pamietaj nowy kodeks pracy ma zupełnie
    inne działy i numerację paragrafów.

    Niżej cytowany § pochodzi z działu XIII kp -
    ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WYKROCZENIA PRZECIWKO PRAWOM PRACOWNIKA

    Art. 282. § 1. Kto wbrew obowiązkowi:

    1) nie wypłaca w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego
    świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego
    świadczenia członkowi rodziny pracownika, wysokość tego wynagrodzenia lub
    świadczenia bezpodstawnie obniża albo dokonuje bezpodstawnych potrąceń,
    2) nie udziela przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego lub
    bezpodstawnie obniża wymiar tego urlopu,
    3) nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy,
    podlega karze grzywny.

    pozdrawiam JO

  • 4. Data: 2004-01-13 19:27:06
    Od: "Xyloo" <x...@o...pl>

    > Mam nadzieję że o to ci chodzi i pamietaj nowy kodeks pracy ma zupełnie
    > inne działy i numerację paragrafów.

    niezupełnie
    Chodzi mi o to ze podobno mozna dac wypowiedzenie bez okreu wypowiedzenia w
    przypadku gdy pracodawca nie placi w terminie.
    W terminie zas ponoc znaczy ze w dzien okreslony w regulaminie pieniedze maj
    byc do dyspozycji pracownika.

    Szukam przepisow na to by umiescic je w wpypowiedzeniu i nie znalazlem

    pozdrawiam
    xyloo

  • 5. Data: 2004-01-14 00:38:07
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Xyloo" <x...@o...pl> napisał w wiadomości

    > nie znalazlem jednak paragrafu w ktorym napisano ze placenia
    wynagrodzeniaw
    > terminie nalezy do "podstawowych obowiązków wobec pracownika"

    Witam,
    To art. 94 pkt 5 Kodeksu pracy:

    Art. 94. Pracodawca jest obowiązany w szczególności:

    1) zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków,
    sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich
    podstawowymi uprawnieniami,
    2) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy,
    jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i
    kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy,
    2a) organizować pracę w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy,
    zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie,
    2b) przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu
    na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania
    polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie,
    orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony
    lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy,
    3) (skreślony),
    4) zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić
    systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny
    pracy,
    5) terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie,
    6) ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
    7) stwarzać pracownikom podejmującym zatrudnienie po ukończeniu szkoły
    prowadzącej kształcenie zawodowe lub szkoły wyższej warunki sprzyjające
    przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy,
    8) zaspokajać w miarę posiadanych środków socjalne potrzeby pracowników,
    9) stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz
    wyników ich pracy,
    9a) prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz
    akta osobowe pracowników,
    10) wpływać na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

    wa