PracaGrupypl.praca.dyskusje › zusowe watpliwosci ;)

  • 1. Data: 2005-10-09 16:45:57
    Temat: zusowe watpliwosci ;)
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Pracuje sobie juz jakis rok. Najpierw 3 umowy zlecenia dostalem, a potem
    umowe na czas okreslony (od marca 2004 do wrzesnia br.). Wszystko niby OK,
    praca znosna i szef chyba mnie lubi ;P

    W kazdym razie naszlo mnie kilka watpliwosci z tym pracowaniem.

    Bo raz - wszedzie mowia o OFEkach i zeby sie zapisywac bo ZUS wylosuje i w
    ogole. Zapytalem tu na grupie kiedys, bo losowanie bylo czas jakis temu i
    sie zainteresowalem, to z odpowiedzi wyszlo generalnie, ze ZUS przysle do
    mnie list zebym sobie wybral OFE i potem ewentualnie bedzie mnie losowac.
    ZUS nie przyslal zadnego listu, ani przed ani po losowaniu, wiec zdaje sie
    mnie nie losowali. Czyzbym za krotko pracowal, zeby byc w OFE?

    Rzecz druga - kwitki, czy jak to tam zwac. Bo w domu mowia, ze powinienem
    dostawac jakies potwierdzenia ze placa mi zusy i wszystkie te gupoty. Na
    poczatku czasem mi pani ksiegowa dala kserowke z tabelka wyliczen na co ida
    moje pieniadze, a potem juz nie :D. W kazdym razie nie wygladalo to na
    jakis dokument, tylko ot taki swistek do wgladu.
    A w domu powiedzieli ze mam miec jakies kwitki i zbierac, bo potem w ZUSie
    sie bede chwalic gdzie pracowalem z nimi i bez tego nie dostane tam nic.
    Raczej bym nie podejrzewal ze mi tych ZUSow pracodwaca nie placi, ale nie
    wiem czy sie martwic i zagadnac o te jakies potwierdzenia? Jak to sie w
    ogole nazywa? ^_^

    Acha, pobieram oprocz tego rente rodzinna - byc moze to czynnik istotny w
    ktorej z kwesti wiec go zaznaczam.

    --
    Kapsel
    kapsel(malpka)op.pl

  • 2. Data: 2005-10-09 19:27:39
    Temat: Re: zusowe watpliwosci ;)
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    masz wątpliwości, a post napisałeś chaotycznie, pracujesz niby dopiero
    rok, a sama umowa o pracę trwa od marca 2004, czyli ponad półtora
    roku. Całkiem mimochodem, na zakończenie wspominasz, że pobierasz
    rentę rodzinną. To jest istotna informacja, bo można z niej
    wnioskować, że jesteś uczniem/studentem do 26 lat.
    Skoro jesteś uczniem/studentem, to umowa zlecenie nie podlegała żadnym
    ubezpieczeniom ZUS (nawet zdrowotnym).
    Natomiast z tytułu umowy o pracę podlegasz wszystkim ubezpieczeniom
    ZUS (E, R, Ch, W, Zdr). Masz obowiązek poinformowania pracodawcy
    (zleceniodawcy) o pobieraniu renty, a ZUS o podjęciu zatrudnienia czy
    umowy zlecenia.
    We własnym interesie należy zadbać o wybór OFE (chyba w ciągu 1
    miesiąca od zgłoszenia do ubezpieczenia emerytalnego), losowania OFE w
    ZUS odbywają się 2 razy w roku: pod koniec lipca i pod koniec
    stycznia.
    W łatwy sposób możesz sprawdzić, czy pracodawca odprowadza składki
    ZUS. Trzeba udać się do oddziału ZUS i w informacji składkowej
    poprosić o sprawdzenie, czy składki wpływają na Twoje konto. Niektórzy
    pracodawcy w trudnej sytuacji finansowej mają nawet kilkuletnie
    zaległości w opłacaniu składek ZUS.

    wa

  • 3. Data: 2005-10-09 19:58:48
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Sun, 9 Oct 2005 21:27:39 +0200, na pl.praca.dyskusje, wektor napisał(a):

    > masz wątpliwości, a post napisałeś chaotycznie, pracujesz niby dopiero
    > rok, a sama umowa o pracę trwa od marca 2004, czyli ponad półtora
    > roku.

    Troche sie zbieralem zeby napisac, bo chcialem te watpliwosci wyjasnic
    najpierw w gronie znajomych, ale niestety sie nie pomogli :]
    A widac pisac tez nie potrafie zwiezle i rzeczowo, jakos tak juz mam,
    trzeba nad soba popracowac..

    A co do daty umowy na czas okreslony, to blad myslowy byl... umowe na czas
    okreslony mialem od marca 2005, wczesniej 3 umowy zlecenia od listopada
    2004, az do marca wlasnie. W tym miesiacu podpisalem druga umowe na czas
    okreslony.

    > Całkiem mimochodem, na zakończenie wspominasz, że pobierasz
    > rentę rodzinną. To jest istotna informacja, bo można z niej
    > wnioskować, że jesteś uczniem/studentem do 26 lat.

    Jestem na kursie jezyka angielskiego, prawde mowiac nie wiem jak to okresla
    moj "status", ale udogodnien zadnych poza renta nie daje, aczkolwiek nie
    wiedzialem w ktorym miejscu o rencie wspomniec... napisalem w kazdym razie
    :)

    > Skoro jesteś uczniem/studentem, to umowa zlecenie nie podlegała żadnym
    > ubezpieczeniom ZUS (nawet zdrowotnym).

    Hmm.. z 824zl brutto "do reki" dostawalem jakies 560zl (z groszami).
    Wyglada ze jakies ubezpieczenia pobierano, musze dopytac.

    > Masz obowiązek poinformowania pracodawcy
    > (zleceniodawcy) o pobieraniu renty, a ZUS o podjęciu zatrudnienia czy
    > umowy zlecenia.

    Pracodawce poinformowalem oczywiscie jeszcze przed podjeciem pracy.

    > W łatwy sposób możesz sprawdzić, czy pracodawca odprowadza składki
    > ZUS. Trzeba udać się do oddziału ZUS i w informacji składkowej
    > poprosić o sprawdzenie, czy składki wpływają na Twoje konto.

    OKej, w takim razie dla pewnosci sie przejade tam i sprawdze czy wszystko
    OK jest :)
    Dziekuje za pomocne uwagi!

    --
    Kapsel