PracaGrupypl.praca.dyskusjeznajomość języków obcych u ekonomistów › Re: znajomość języków obcych u ekonomistów
    From: "Immona" <c...@n...googlemailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: znajomość języków obcych u ekonomistów
    Date: Tue, 13 Dec 2005 11:07:01 +0100

    Użytkownik "kiesiewicz" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:dnm232$n1$1@inews.gazeta.pl...
    >W artykule news:dnlrn9$po0$1@nemesis.news.tpi.pl,

    > umiesz po chinsku?? a jak piszesz z klawiatury? ;)

    Spora czesc pisza po angielsku, bo to forum, na ktorym duzo Chinczycy sie
    kloca z bialymi przybyszami. :)

    > przykro mi, ale mam informacje z pierwszej reki a nie z jakichs forum czy
    > gazet - to prawda praca jest od reki, mieszkanie i dobra pensja, ale to
    > native z Anglii badz USA

    Z tego, co ja wiem, wynika, ze szkoly jezykowe zatrudniaja bialych glownie
    po to, zeby dac ich na ulotke, poniewaz podnosi to prestiz szkoly. Nie jest
    konieczne byc nativem, ale wskazane jest zmienienie imienia na anglosasko
    brzmiace :) Panuje tam rasizm, w sensie uwazania przez samych Chinczykow
    bialych za "lepszych". To, co piszesz jest prawda odnosnie glownych
    metropolii takich jak np. Szanghaj czy Pekin i moze Twoje informacje z
    pierwszej reki pochodza stamtad. Na prowincji, co w Chinach oznacza sporo
    miast wielkosci Warszawy czy Wroclawia, ludzie sa po prostu sklonni wiecej
    placic szkole, w ktorej uczy bialy. Powoduje to zrozumiale zdenerwowanie
    miejscowych wykwalifikowanych nauczycieli, ktorzy dostaja mniejsza kase za
    prace wyzszej jakosci.

    > jesli idzie o inne prace to owszem - bialy ma lepsze warunki i moze
    > zarobic duzo "kasiory", ale to dotyczy tylko specjalistow, ludzi
    > wykwalifikowanych np aktuariuszy (z egzaminami brytyjskimi lub
    > amerykanskimi) czy finansistow po dobrych uczelniach europejskich i
    > amerykanskich
    >
    > taki koles rownie dobrze moze pracowac w Europie czy USA za porzadne
    > pieniadze, tylko ze tam dostanie nieporownianie wiecej

    Mowisz o swiecie korporacji. Tymczasem ze wzledu na ow dosc osobliwy rasizm
    Chiny staly sie rowniez punktem docelowym loserow, ktorych jedynym atutem
    jest znajomosc angielskiego i odwaga na taka wyprawe. W mniejszych
    miejscowosciach moga zyc naprawde dobrze. A poniewaz nie zawsze sa to osoby
    na poziomie, a ich traktowanie jak lepszych uderza niektorym do glowy,
    zdarzaja sie dosc powszechnie ekscesy antagonizujace przybyszow i
    miejscowych - pijanstwo, brak szacunku do kobiet, inne przejawy prostactwa
    itp.

    > jesli idzie o zawody nie tak wymagajace to jest masa Chinczykow (tego
    > chyba nie trzeba udowadniac) konczacych ichniejsze uniwersytety i kazdy z
    > nich ma angielski komunikatywny a poza tym dobrze zna realia tamtego rynku

    Tu sie akurat odwolam do GW, gdzie byly reportaze o poszukiwaniu pracy przez
    ambitnych chinskich absolwentow. Wcale nie jest tak rozowo, bo Chiny sa
    atrakcyjne glownie jako miejsce niewykwalifikowanej sily roboczej, a wyzsza
    kadre firmy wola wysylac swoja, choc to sie bedzie na pewno zmienialo.
    Komunikatywny angielski nie wystarczy, przy tej konkurencji, jaka jest, do
    sukcesu potrzebny jest bliski perfekcji. Niektorzy z desperacji robia sobie
    mala operacje chirurgiczna na jezyku, ulatwiajaca im wymawianie dzwiekow,
    ktore sa dla nich bardzo trudne.

    > tak wiec prosze nie propagowac kitow ;)
    >
    > to dokladnie ta sama sytuacja jak idzie o mit pracy w Anglii - jak ktos
    > jest specjalista to znajdzie dobra prace w Polsce tylko, ze w UK dostanie
    > duza wyzsza pensje

    Ale w GB wystepuje tez to zjawisko, o ktorym mowilam odnosnie Chin - tam ci,
    ktorym sie zupelnie nie udalo tutaj, moga w miare normalnie zyc, choc
    roznica w pozycji spolecznej miedzy miejscem macierzystym a zagranica nie
    jest tak duza, jaka da sie osiagnac w przypadku Chin. Te dziesiatki tysiecy
    ludzi, ktorzy wyemigrowali pracowac do GB, nie skladaja sie glownie z osob,
    ktore tu mialy fajna prace, a tam dostaly lepsza. Wiekszosc stanowia ci,
    ktorzy tu nie mogli znalezc zadnej lub zadnej pozwalajacej sie utrzymac, a
    tam znajduja taka, za ktora moga zyc na godnym poziomie. Emigracja wysokiej
    klasy specjalistow skupia sie zreszta chyba na innych kierunkach niz GB.

    I.