PracaGrupypl.praca.dyskusjezdjecia do ofert o pracę › Re: zdjecia do ofert o prace^
    From: Immona <c...@n...gmailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: zdjecia do ofert o prace^
    Date: Mon, 15 Oct 2007 19:57:19 +1300

    andrzej wrote:
    > Użytkownik "Wojciech Malinowski" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Zawsze ich było bardzo mało.
    > Zdjęcie w cv przydaje sie przyszłemu pracodawcy nie po to, aby zatrudniać
    > "ładną/ładnego", ale po to, aby ich było łatwiej zapamiętać, skojarzyć

    Owszem, w tym to pomaga, choc to metoda dla calkowitych leni. Ale wyglad
    moze znaczaco wplynac na ocene kwalifikacji i to nie zawsze w kierunku
    zgodnym z prawda, czyli korzystnym dla rekrutera, ktory chce obiektywnie
    wybrac kogos najlepszego. Ludzie maja mase nieswiadomych skojarzen i
    wyobrazen laczacych wyglad z cechami charakteru i kwalifikacjami.

    Mialam kiedys taka zabawna sytuacje, ze siedzialam w jednym
    pomieszczeniu z kobieta, ktora miala figure i wyglad modelki. Byla
    bardziej ode mnie kompetentna w sprawach finansowych, ale jesli ktos
    przychodzacy pierwszy raz chcial pogadac o kasie i innych sprawach
    merytorycznych, wchodzil, patrzyl sie na nas i podchodzil do mnie. Nie
    strasze wygladem, ale w porownaniu do niej bylam zdecydowanie mniej
    atrakcyjna, no i nosze okulary. Czynilo mnie to wiarygodna jako kogos,
    kto cos wie, poniewaz w spoleczenstwie jest dosc mocno zakorzenione
    przekonanie, ze wybitnie ladna kobieta nie musi (=nie bedzie miec
    motywacji) duzo sie uczyc, bo ma latwiejsze sposoby osiagania swoich
    materialnych celow.

    Te rozne skojarzenia wygladowe zbadano dosc doglebnie. Wybory na
    prezydenta USA od czasu pojawienia sie telewizji w zastanawiajacej
    wiekszosci przypadkow (chyba z tylko jednym wyjatkiem) wygrywal wyzszy
    kandydat. Wlosy krotkie albo ciasno upiete sprawiaja, ze czlowiek robi
    wrazenie zdyscyplinowanego, ludzie sa mniej sklonni przypisywac te ceche
    osobie w dlugich, rozpuszczonych wlosach, chocby byly nienagannie
    uczesane i zadbane. Sa o tym cale tomy, a ludzie walczacy o wysokie
    stawki, na przyklad kandydujacy w wyborach, zatrudniaja specjalistow,
    ktorzy im ksztaltuja wyglad tak, zeby przekazywal pozadany image,
    sugerowal cechy, ktore kandydat pragnie zaprezentowac. Ta sugestia
    potrafi byc bardzo skuteczna. Jesli ktos uwaza, ze jest w 100% na to
    odporny, to mu sie tylko wydaje, podobnie jak ludziom, ktorzy uwazaja,
    ze "reklama na nich nie dziala" (uwaza tak znakomita wiekszosc ludzi,
    ale jakos reklama np. telewizyjna powoduje udowodniony wzrost sprzedazy).

    Reasumujac, dostanie CV od razu ze zdjeciem potrafi zaburzyc ocene
    kwalifikacji decydujaca o zaproszeniu na rozmowe lub nie i poza
    poprawnoscia polityczna jest to drugi powod, dla ktorego CV ze zdjeciem
    nie stosuje sie w wiekszosci krajow wysoko rozwinietych, gdzie ludzie
    sie juz zorientowali, jak duze znaczenie ma obiektywnosc.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl - Nowa Zelandia
    http://blog.pasnik.pl