PracaGrupypl.praca.dyskusjeRe: zapanowało coś dziwnego na grupie › Re: zapanowało coś dziwnego na grupie
    From: j...@o...pl
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: zapanowało coś dziwnego na grupie
    Date: 4 Mar 2003 21:23:34 +0100

    Witam,
    Wywiązała się ciekawa dyskusja, poprzetykana miejscami, niezamierzoną, ale
    jednak degrengoladą polityczną. Nigdy się nie zastanawiałem nad pojęciem
    bezrobocia w sposób globalny, tak ogólnoświatowy, ale z nszego polskiego
    podwórka słówko włączę. Bezrobocie w naszym kraju wynika moim zdaniem z
    czynników z którymi Zatoka niewiele ma wspólnego. Jak grzyby po deszczu w
    latach 90tych wyrastały firmy, że tak powiem, było to przekształcenie spółki
    niejawnej - czytaj to jak chcesz - w spółki jawne, płacące składki i podatki.
    Ale jak kaska do momentu "przekształcenia" wpływała stale i w nadmiarze, to w
    momencie zarejestrowania FIRMY, jeśli jeszcze wpływała, to nigdy na czas i nie
    w całości. Taka przypadłość Polaków - nie płacić komu się tylko da. A podatki
    płacić trzeba. Więc pierwsze oszczędności gdzie? oczywiście w zasobach
    ludzkich. Zaczęły się kombinacje z zatrudnieniem, formy hybrydy
    samozatrudnienia do rozmiarów, gdzie nikt nie wie jak pracuje, czy legalnie,
    czy pracodawca zarejestrował i na jak długo, itp. Wreszcie rozpoczęła się fala,
    dla oszczędności, zatrudniania pracowników czasowych, na umowy zlecenie, itp.
    Praca nierzadko po 10-12 godzin dziennie za minimalną stawkę, bo.. bezrobocie i
    jak się nie podoba to von, cała Polska C czeka na twoje miejsce! Próba
    utrzymania takiego systemu pracy musi mieć kres wytrzymałości fizycznej. Ile
    tak można? 2-3 lata, później zaczyna się stawiać żądania- skądinąd- słuszne
    pracodawcy i ... bezrobocie i jak się nie podoba to von. Firma traci, czasem
    dobrego, pracownika tylko dlatego, że ośmielił się prosić o zatrudnienie za
    godziwe pieniądze i w "normalnych" godzinach. Ale, tak, globalnie to też
    niedługo powinna być następna fala. Upadków Polskich firm, ale to na
    horrendalną skalę. Zastanawiam się, która firma wytrzyma konkurencję
    z "zachodnią" firmą, którą stać na zatrudnienie robotnika za 2500 Euro?
    Poruszony też został wątek USA. Szczęśliwi, którzy tam mają szansę mieszkać, bo
    wiedzą jak będzie wyglądało jutro. Pójdzie taki do "fabryki" wyjdzie po 8-10
    godzinach. Po wypłacie wystarczy na światło, browar, itp. i jeszcze taki ma
    dość pieniędzy, żeby nie zastanawiać się ile wyda w supermarkecie - oczywiście
    przyjmujuję wydatki w obu krajach "normalne". Tu, dla niektórych, pojawia się
    koszmar. Jak to, na emigracji mam żyć jak, jak, nie przymierzając, imigrant zza
    Oceanu? Lepiej w naszej ukochanej Polsce, przecież JA mam pracę. A ja, jak
    tylko mógłbym się z tego koszmaru gospodarczego dostać tam, to naprawdę,
    miałbym za co dziękować. Nawet za pobyt w kraju targanym groźbą wojny. Kto wie,
    co znaczy zastanawiać się nad przeżyciem miesiąca, pracując "za psie pieniądze"
    270 godzin w miesiącu, zrozumie o czym piszę. nie staram się poruszać
    spraw "politycznych" ale piszę o zwykłej godności, chęci posiadania niektórych
    przedmiotów, zaliczanych w innych wymiarach gospodarczych za standard, u nas za
    LUKSUS