PracaGrupypl.praca.dyskusjeuwagi o kodeksie pracy › Re: uwagi o kodeksie pracy
    From: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: uwagi o kodeksie pracy
    Date: Wed, 20 Apr 2005 21:18:15 +0200

    Użytkownik "vertret(at)op.pl" <vertret @ op.pl> napisał w wiadomości
    news:d468id$jeo$1@news.onet.pl...

    > znalazłem dwa kawałki teksu o przepisach prawa pracy, w których moim
    > zdaniem, albo autor sie plącze, albo przekazuje tylko to co znalazł w KP.

    Ale gdzie on sie placze - ja nie widze tu sprzecznosci miedzy tymi cytatami.

> [...]
    >
    > "Kodeks pracy zawiera natomiast w art. 8 tzw. klauzulę generalną,
    > odsyłającą
    > do zasad współżycia społecznego. Przepis ten jest odpowiednikiem art. 5
    > KC,
    > który przewiduje, że nikt nie może czynić ze swego prawa użytku, który
    > byłby
    > sprzeczny z zasadami współżycia społecznego (i społeczno-gospodarczym
    > przeznaczeniem prawa). (...) Pracodawca, tak samo jak pracownik nie mogą
    > swoich praw "nadużywać", czyniąc z nich użytek wbrew obowiązującym zasadom

    Klauzula generalna jest dla sadu "zabezpieczeniem" przed "byciem zmuszonym
    przez przepisy" do wydania absurdalnych i niesprawiedliwych w spolecznym
    odczuciu wyrokow wyniklych ze sztywnego trzymania sie litery prawa w
    sytuacji, ktorej prawo nie przewidzialo i w ktorej ludzki rozsadek albo
    niepisane prawo obyczajowe itd. sklaniaja sie do innego rozwiazania sprawy
    niz by przewidywalo prawo bez klauzuli. Na pl.soc.prawo prawnicy na pewno
    podadza Ci odpowiednie przyklady zastosowania klauzuli -ja znam tylko takie,
    ktore sa w tym przypadku nie na temat, bo na uczelni nie uczono mnie prawa
    pracy, tylko kc i gospodarczego.

    > Parę stron dalej przyznaje jednak, że:[2]
    >
    > "W kodeksie pracy przeważają, odmienne niż w prawie cywilnym, normy
    > bezwzględnie obowiązujące na korzyść jednej strony - pracownika."
    >

    > Co sądzicie o tym?
    > Ma racje L. Florek?
    > Jest pewna nierówność w Kodeksie Pracy w podejściu do dwóch stron
    > "barykady", czy też jemu/mnie się tylko tak wydaje?

    To jest prawda, poniewaz prawodawca uznal pracownika za strone slabsza, do
    naruszenia interesow ktorej pracodawca ma wiecej mozliwosci niz na odwrot.
    Podobnie np. w prawie rodzinnym zabezpieczeniom dobra dzieci - slabszej
    strony - poswieca sie wiecej uwagi. Wystarczy porownac przepisy dotyczace
    rozwiazania stosunku pracy - choc pracodawca teoretycznie moze byc tu tez
    pokrzywdzony, gdy wybitny i niezbedny dla firmy pracownik nagle by
    powiedzial "do widzenia" - nie ma np. w zadnej sytuacji przewidzianych
    odpraw dla pracodawcy, dla pracownika w niektorych sytuacjach sa.

    I.