PracaGrupypl.praca.dyskusjeumowa zlecenie i co dalej › Re: umowa zlecenie i co dalej
    From: "Greg" <o...@o...op.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: umowa zlecenie i co dalej
    Date: Fri, 17 Sep 2004 17:42:20 +0200
    Sender: o...@o...pl@gw2.interpc.pl

    Hallucinogen w news:cidffd$n1t$1@news.onet.pl napisał(a):

    > Mam pytanko. Pracuje obecnie na umowe zlecenie. Minelo juz ponad 2
    > miesiace od czasu jak podjalem prace ale dalej jest to tylko umowa
    > zlecenie.

    Umowa zlecenie to umowa cywilnoprawna. Osoby fizyczne i prawne mogą umówić
    się o wszystko co nie jest sprzeczne z prawem i zasadami współżycia
    społecznego (ważna jest przy tym wolna wola - obie strony muszą się zgodzić
    na określoną umowę). Jedną z takich umów wyraźnie określonych w kodekcie
    cywilnym jest umowa zlecenie. Istotą takich stosunków cywilnoprawnych jest
    równość stron.

    > 1.Ile dni moze trwac umowa zlecenie u jednego pracodawcy ?

    W przypadku umowy zlecenia nie istnieje coś takiego jak pracodawca.
    Istnieje zleceniodawca i zleceniobiorca. Jeśli chodzi o termin... Zgodnie z
    art. 734. § 1. Kodeksu Cywilnego: "przez umowę zlecenia przyjmujący
    zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla
    dającego zlecenie". Nie widzę, aby określony był czas. Ustala się taki,
    który jest niezbędny do dokonania określonej czynności. Może to być jeden
    dzień, tydzień, miesiąc, rok...

    > 2. Ile razy moze pracodawca dawac kolejna umowe zlecenie(kiedy
    > powinna to byc umowa o prace ?)

    Umowa zlecenie nie ma nic wspólnego z umową o pracę (poza tym, że
    zleceniodawca może być potencjalnym pracodawcą, który ocenia Twoje
    umiejętności). To są dwie różne sprawy. Możesz całe życie pracować na umowę
    zlecenie jeśli uznasz, że tak będzie dla Ciebie lepiej.

    > 3 . W przypadku naruszenia kodeksu pracy gdzie zglosic ten fakt ?

    W tej sytuacji Kodeks Pracy nie zostanie naruszony, ponieważ umowę zlecenie
    reguluje Kodeks Cywilny. Polecam Ci abyś się zapoznał z właściwymi
    przepisami (http://www.prawo.lex.pl/bap/student/Dz.U.1964.16.93
    .html) - nie
    ma tego wiele.
    Czasem zawierana zostaje umowa zlecenie, która nosi wyraźne znamiona umowy
    o pracę. W takiej sytuacji proponuję zwrócić się do PIP.

    > 4.Czy pracodawca mnie wykorzystal juz biorąc pd uwage ze
    > nie dal mi umowy o prace po uplywie dwoch miesiecy ?

    Nie wykorzystał Cię. Co najwyżej Twoją nieznajomość prawa, ale tutaj sam
    jesteś sobie winien. Jeśli nie skorzystasz chociażby z adresu jaki podałem,
    to działasz na własną szkodę. Weź to pod uwagę.

    --
    pozdrawiam
    Greg