PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa o dzieło a ubezpieczenie zdrowotne

  • 1. Data: 2003-02-25 15:58:29
    Temat: umowa o dzieło a ubezpieczenie zdrowotne
    Od: "tribeca" <t...@p...gazeta.pl>

    witam,
    chciałabym się dowiedzieć, czy od umowy o dzieło odprowadza się składkę na
    ubezpieczenie zdrowotne? czy osoba żyjąca tylko z takich umów może
    nieodpłatnie korzystać z porad/usług państwowej (czy jak to się nazywa, w
    każdym razie nie chodzi o prywatne przychodnie:) służby zdrowia?

    z góry dziękuję za odpowiedzi

    TriBeCa

  • 2. Data: 2003-02-25 17:30:55
    Temat: Re: umowa o dzieło a ubezpieczenie zdrowotne
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > nieodpłatnie korzystać z porad/usług państwowej (czy jak to się nazywa, w
    > każdym razie nie chodzi o prywatne przychodnie:) służby zdrowia?

    UMOWA O DZIEŁO

    Jeżeli ubezpieczony jest równocześnie pracownikiem zakładu pracy, z którym
    zawarł umowę o dzieło lub jeżeli w oparciu o umowę o dzieło wykonuje prace na
    rzecz zakładu pracy, którego jest pracownikiem to podlega:
    &middot;obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu
    umowy o dzieło, którą traktuje się jak stosunek pracy.
    Powyższe zasady stosuje się również do emerytów i rencistów.
    Umowa o dzieło zawarta nie z własnym pracownikiem nie podlega ubezpieczeniom
    społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu.
    Nic na przeszkodzie żeby się ubezpieczyć dobrowolnie.Pytaj o szczegóły w ZUS.

  • 3. Data: 2003-02-25 18:02:14
    Od: Robert Drozd <r...@y...iqNOSPAMPLEASE.pl>

    Stało się to 25 Feb 2003 18:30:55 +0100, gdy s...@p...onet.pl
    napisał:

    >Umowa o dzieło zawarta nie z własnym pracownikiem nie podlega ubezpieczeniom
    >społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu.
    >Nic na przeszkodzie żeby się ubezpieczyć dobrowolnie.Pytaj o szczegóły w ZUS.

    Sporo informacji jest tutaj:
    http://www.zus.pl/ubezpie/ube009.htm

    Przy okazji zapytam o rzecz podobna.

    Zalozmy, ze ktos zatrudniony jest wylacznie na umowe o dzielo i chce
    oplacac dobrowolnie ubezpieczenie zdrowotne.

    Na powyzszej stronie czytam:

    "Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne:
    - osób podlegających dobrowolnie ubezpieczeniu zdrowotnemu stanowi kwota
    deklarowanego miesięcznego dochodu nie niższa jednak od kwoty
    odpowiadającej przeciętnemu wynagrodzeniu w sektorze przedsiębiorstw z
    poprzedniego kwartału,"

    Czy dobrze rozumiem ze deklarowanego dochodu nikt w ZUS nie sprawdza,
    mozna wiec podac kwote dowolną, tj. minimum?

    Wtedy podstawą jest 2225,41zł (IV kwartal 2002), a skladka wynosi 178zł.

    pzdr
    Robert

  • 4. Data: 2003-02-25 18:41:59
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > mozna wiec podac kwote dowolną, tj. minimum?
    >
    > Wtedy podstawą jest 2225,41zł (IV kwartal 2002), a skladka wynosi 178zł.

    Dobrze rozumujesz to jest tylko Twoja deklaracja. Nie znam całej treści tej
    deklaracji i trudno mi się ustosunkować czy sprawdzają czy nie.Pozdrawiam.