PracaGrupypl.praca.dyskusjetest projekcyjny- "narysuj drzewo owocowe" › Re: test projekcyjny- "narysuj drzewo owocowe"
    From: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: test projekcyjny- "narysuj drzewo owocowe"
    Date: Wed, 29 Jun 2005 10:06:55 +0200

    Użytkownik "nbs" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:d9rvog$9cl$1@inews.gazeta.pl...

    > Dla mnie samo poslugiwanie sie takimi technikami (manipulacjami?) w celu
    > rekrutacji jest napastliwe a same testy z gruntu nieprawdziwe. Trudno
    > wiec mowic o "znaniu sie" na nich, chyba ze w kontekscie umiejetnosci
    > robienia nimi ludzi w balona.

    Każdy z testów obarczony jest zawsze jakimś współczynnikiem błędu, do tego
    dochodzi oczywiście czynnik ludzki, czyli niewłaściwa interpretacja dokonana
    przez psychologa. Dlatego, osobiście, zalecam stosować niektóre testy tylko
    jako dodatek do rekrutacji. Wspomnianego drzewa w ogóle w rekrutacji nie
    polecam stosować, głównie z przyczyn ekonomicznych.

    Jedna rzecz jest istotna. Często testy projektowane są w sposób podobny do
    cyklu Kolba:
    - idea testu bierze się z zaobserwowanych zjawisk, prawidłowości
    (doświadczenie), np. osoby chore na manię prześladowczą mają wysoki
    współczynnik paranoidalnej podejrzliwości
    - wnioski: istnieje zależność pomiędzy par. podejrzliwością a manią
    prześladowczą,
    - poszukiwanie teorii wyjaśniającej mechanizm zależności, z wykorzystaniem
    metod statystycznych (badań prowadzonych na odpowiednio dużej populacji).

    I nic w tym niezwykłego. W podobny sposób John Nash zdefiniował teorię gier
    niezespołowych, Archimedes prawo wyporu itd.

    Jak widzisz, nie ma tu nic z astrologii czy wróżbiarstwa, jest za to sporo
    pracy empirycznej i teorii.

    A odnośnie robienia ludzi w balona - testy kliniczne można porównać np. do
    szpatułki, termometru lub stetoskopu lekarza. Celem ich stosowania jest
    wykrycie dolegliwości i określenie metody leczenia, a nie informacja sama w
    sobie czyli jak rozumiem, to co robi ludzi w balona.