PracaGrupypl.praca.dyskusjeRe: przedluzenie umowy o prace - podchdy › Re: przedluzenie umowy o prace - podchdy
    From: " mlecz" <m...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: przedluzenie umowy o prace - podchdy
    Date: Sat, 25 Mar 2006 14:08:55 +0000 (UTC)

    > W pewnej firmie bylem zatrudniony najpierw na okres probny
    > 3 mies. a nastepnie umowa o prace byla przedluzona na 1 rok. 1 rok mija w
    > przyszlym tygodniu. Miesiac temu moj pracodawca uprzedzil mnie ze
    > nie zamierza przedluzyc ze mna umowy o prace.
    WARTA?

    > I tu mam pytanie. W firmie ktorej pracuje mam
    > zakres obowiazkow ktorych aktualnie tak od razu nikt nie jest wstanie
    > po mnie przejac z powodu braku odpowiedniej wiedzy i doswiadczenia.
    Jesteś naiwny, czym pracownik mniej wie umie tynm lepiej.

    > Wszystko wskazuje na to ze moj pracodawca chce mnie przetrzynac w firmie
    > do czsu az "pozamykam" wszystkie sprawy zwiazane z zakresem obowiazkow
    > ktorymi się zajmuje w tej firmie lub do czau jak przeszkole kogos kto
    > bedzie mogl mnie zastapic, licze ze moze to potrwac z 2 -3 tygodnie.
    Naiwny jestęś, robi takie wrażenie, żebyś teraz nikomu świni nie podłożył.

    > 1. Jezeli w najblizszy czwartek mija 12 miesiecy od podpisania przez mnie
    > umowy o prace na 1 rok, to kiedy moge sie spodziewac terminu rozwiazania
    > o prace? W najblizszy czwartek czy pod koniec tygodnia - w piatek?
    Coś jest nie tak. Podpisywałeś umowę w środku miesiąca?
    Czwartek to 30 marca, a nie koniec miesiąca 31 marca.
    Jessli umowę podpisałeś na rok 1 kwietnia to osttnim dniem pracy jest 31
    marca, analogicznie, gdy umowę podpisywałeś i zaczołeś ten rok pracy (bo
    wcześńiej był u ciebie okres próbny) 31 marca 2005 to ostatnim dniem pracy
    jest czwartek 30 marca 2006.

    > 2. Jezeli moje podejrzenia są słuszne i pracodawca chce mnie jeszcze
    > zatrzymać na 2-3 tygodnie aż "pozamykam" pewne spawy lub przeszkole kogoś
    > na moje zastepstwo to czy moze on dowolnie, bez uzgodnień ze mna
    > przetrzymac mnie w firmie na te 2-3 tygodnie czy powinien mnie oficjalnie
    > powiadomic że wlasnie uplynol termin 12 miesiecy i podpisac ze mna nowa
    > jeśli w następnym dniu po umowe na kolejny okres?
    Tak jak ci powiedzieli wcześniej, jeśli w następnym dniu po zakończeniu
    rocznej umowy pracodawca dopuści cię do pracy, bez umowy pisemnej, to
    skutkiem jest zawarcie umowy na czas nieokreślony na poprzednich warunkach.
    Źródła prawnicze powołują się zwykle na wyrok z dnia 5 maja 1976, I PR 79/76 -
    Służba Pracownicza 1976, nr 10. str 27.
    Wyrok jest długi nie rozumiem go, podobnie jak użytych skrótów, ale w książce
    Prawo pracy w praktyce Grzegorz Orłowski, Andrzej Patulski, Władysław
    Patulski, str. 70 jest napisane: "W świetle ukształtowanego już orzecznictwa
    Sądu Najwyższego w wypadku dopuszczenia pracownika do pracy bez wyraźnego
    określenia końcowego terminu trwania umowy o pracę należy przyjąć, że w
    sposób domniemany został określony stosunek pracy na czas nieokreślony."

    Ale nie licz na korzystny dla siebie wyrok sądu. Prawo w Polsce nie istnieje.
    Nie bądź naiwny.

    > Jezeli tak, to jaki jest minimalny okres kolejnej umowu o prace?
    Nie wiem 1 dzień ?