PracaGrupypl.praca.dyskusjekoszty badania do pracy przed podpisaniem umowy??? › Re: koszty badania do pracy przed podpisaniem umowy???
  • Data: 2006-04-14 09:21:53
    Temat: Re: koszty badania do pracy przed podpisaniem umowy???
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W wiadomości news:5HF%f.13042$JZ1.522491@news.xtra.co.nz Immona
    <c...@n...gmailu> pisze:

    > Przeczytalam artykul i wydaje mi sie niejasny - tzn. stwierdza, ze
    > pracodawca moze od kandydata żądac tych a tych informacji, ale nie
    > wynika z niego, ze tylko tych - nie ma tam wymienionych rzeczy, ktore
    > czesto sa wymagane, chocby zdjecia.
    To nie tak.
    Przychodzi kandydat na pracownika i pracodawca może od niego zażądać
    dokumentów wymienionych w art. 22 KP. W toku przyjmowania do pracy kieruje
    go na badania wstępne i otrzymuje zaświadczenie o zdolności do wykonywania
    przez kandydata określonej pracy. Pracodawca nie może naturalnie żądać badań
    (dorozumiewam, że chodzi o _wyniki_ badań).
    Natomiast zwróć uwagę na §4. Przykładowo na niektórych stanowiskach prawnie
    wymagana jest niekaralność i wówczas przyszły pracodawca ma prawo zażądać
    zaświadczenia o niekaralności. Niezależnie od tego pracodawca może zawsze z
    własnej woli wystosować zapytanie o karalność pracownika.
    Być może prawo przewiduje również konieczność przedstawiania fotografii przy
    kandydowaniu na jakieś stanowiska, choć przykładu wymyślić nie potrafię.
    Niemniej żądanie aby kandydat na stanowisko programisty przedstawiał fotkę
    jest niezgodne z prawem i dodatkowo wskazuje, że mamy do czynienia z
    głupcem.

    > Kandydowanie do pracy jest
    > badz co badz dzialaniem calkowicie dobrowolnym
    Zatrudnianie też.

    > i jak komus sie nie
    > podoba zestaw żądan pracodawcy, to moze sie nie zglaszac.
    Nieprawda. Pracodawca ma prawo żądać tylko dozwolonych prawem danych, a
    jeśli żąda innych to prawo łamie.

    > Jakis czas temu mielismy
    > na grupie czlowieka, ktory sie skarzyl, ze pracodawca chcacy zatrudnic
    > osobe niepelnosprawna zrezygnowal z niego, gdy ujrzal papiery i
    > zobaczyl, ze jego niepelnosprawnosc to choroba psychiczna.
    Pamiętam.

    > Czyzby
    > sytuacje zatrudniania rencistow/niepelnosprawnych z traktowaniem ich
    > niepelnosprawnosci jako atutu (ze wzgledow podatkowych)i wymogiem
    > okazania "papierow" na niepelnosprawnosc byly poza prawem?
    Oczywiście, że jest to zgodne z prawem (nie tylko o podatki chodzi), zobacz
    ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu
    niepełnosprawnych (Dz. U. 1997 nr 123 poz. 776).

    Jotte