PracaGrupypl.praca.dyskusjejak to z tym rownouprawnieniem kobiet na rynku pracy w Polsce jest › Re: jak to z tym rownouprawnieniem kobiet na rynku pracy w Polsce jest
    From: "Pawel A." <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: jak to z tym rownouprawnieniem kobiet na rynku pracy w Polsce jest
    Date: Wed, 17 Dec 2003 10:27:44 +0100

    Napisano już w tym wątku kupę mądrych (i minej mądrych spostrzeżeń), ale i
    tak pozwolę sobie wtrącić swoje 3 grosze.

    Jeżeli w zestawieniu uwzględniano rzeczywiste dochody, to nie oprócz
    wymienianych już , wcześniej powodów (głownie macierzyństwo) to może okazać
    się, że dysproporcje w zarobkach oraz drodze awansu mogą wynikać np. z
    liczby zajęć dodatkowych.

    Pracowałem w 3 firmach, a w różny sposób współpracowałem w sumie z
    kilkunastoma (zwykle służbowo) i zauważały pewną prawidłowość (oczywiście
    zdaję sobie sprawę z tego, że próba nie jest reprezentatywna): Kiedy
    niespodziewanie pojawiała się konieczność dłuższego zostania po godzinach
    czy nagłego wyjazdu, prawie zawsze spadało to na facetów. Było tak nawet
    wtedy, kiedy (moja pierwsza praca w czasie studiów), w zespole byli sami
    młodzi ludzie bez dzieci. Co ciekawe również szefostwo przyjmuje to jako
    rzecz naturalna, bo kiedy na niespodziewany 2-3 dniowy wyjazd nikt się nie
    zgłasza to szef wyznacza "chińskiego ochotnika" - od 6 lat nie zdarzyło się
    żeby to była kobieta (proporcja jest mniej więcej pół na pół). To oczywiście
    przekłada się na wielkość wynagrodzenia (u mnie składa się z podstawy i
    miesięcznej honoracji obliczanej wg prostego algorytmu).

    Oczywiście można mówić, że to też forma dyskryminacji kobiet, ale do mnie to
    nie przemawia. Podam przykład: Tydzień po ciężkim porodzie żony szef ściąga
    mnie z urlopu, bo trzeba na 5 dni pojechać do Danii. Wyjazd wybitnie mi nie
    pasuje, więc pytam czy muszę akurat ja . Okazuje się, że merytorycznie mogę
    być albo ja albo jedna z dwu koleżanek - ale one nie wyraziły gotowości.
    Dzwonię do nich po kolei najpierw do starszej, bo zakładam, że skoro 2
    odchowanych dzieci więc myślałem że zrozumie moja - guzik. To samo druga -
    panna. Do żadnej nie przemówił argument że to dodatkowe 1000 zł do premii +
    plus zagraniczna delegacja (a stawki są miłe). Oczywiście potem były
    szczerze zdziwione, że jak program doszedł do skutku to ja go koordynowałem.
    Niewykluczone, że tłumaczyły to faworyzwoaniem facetów.

    Pozdrowienia

    Paweł