PracaGrupypl.praca.dyskusje › jak sklonic pracodawce do placenia

  • 1. Data: 2005-06-13 20:21:50
    Temat: jak sklonic pracodawce do placenia
    Od: "Lukasz" <k...@b...pl>

    Witam,

    Zastanawiam sie jak moge naklonic pracodawce do wywiazywania sie z umowy
    jaka z nim podpisalem 2 miesiace temu.
    Umowa ta to 'umowa o dzielo'. Pracodawca mial placic mi comiesiecznie
    okreslona kwote. Dzielo zostalo w czescie wykonane przeze mnie. Wg naszej
    umowy powinien juz odpalic mi jakas czesc.

    Jakie istnieja mozliwosci prawne ( w teorii i praktyce) w Polsce do
    egzekwowania swoich praw (przez pracownika) w przypadkach ostatecznych gdy
    umowa jest typu 'zlecenie' lub 'dzielo'.

    Pozdrawiam,

    Lukasz

  • 2. Data: 2005-06-13 20:30:25
    Temat: Re: jak sklonic pracodawce do placenia
    Od: "locke" <l...@a...pl>

    Użytkownik "Lukasz" <k...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > egzekwowania swoich praw (przez pracownika) w przypadkach ostatecznych gdy
    > umowa jest typu 'zlecenie' lub 'dzielo'.

    Wydaje mi się, że - niezależnie od rodzaju umowy - właściwym organem są tu
    sądy pracy. Można chyba też dochodzić czegoś na drodze cywilno-prawnej, a
    nawe przez prokuraturę (nie wypłacanie należności za pracę w ustalonym w
    umowie terminie jest przestępstwem).

  • 3. Data: 2005-06-13 20:51:05
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 13 Jun 2005 22:21:50 +0200, "Lukasz"
    <k...@b...pl> zakodował:

    >Jakie istnieja mozliwosci prawne ( w teorii i praktyce) w Polsce do
    >egzekwowania swoich praw (przez pracownika) w przypadkach ostatecznych gdy
    >umowa jest typu 'zlecenie' lub 'dzielo'.

    Sąd cywilny - nie jest to umowa o pracę, więc sądzisz się "normalnie"
    - tak jak z sąsiadem o miedzę (czyli płacisz, czekasz i PIP Ci nie
    pomoże).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 4. Data: 2005-06-13 22:05:55
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    locke wrote:

> [...]

    [...]

    > Wydaje mi się, że - niezależnie od rodzaju umowy - właściwym organem są tu
    > sądy pracy. Można chyba też dochodzić czegoś na drodze cywilno-prawnej, a

    masz racje - wydaje Ci sie; umowa o dzielo jest umowa cywilno-prawna i
    nie ma najmniejszego zwiazku z prawem pracy; wiec nie ewentualne spory
    nie sa rozstrzygane przez sad pracy, tylko przez sad powszechny.

    > nawe przez prokuraturę (nie wypłacanie należności za pracę w ustalonym w
    > umowie terminie jest przestępstwem).

    o popatrz, nawet przez prokurature... szkoda ze to co napisales nie ma
    zwiazku z rzeczywistoscia...

    adas;

  • 5. Data: 2005-06-13 22:52:47
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

    Użytkownik "Lukasz" <k...@b...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Zastanawiam sie jak moge naklonic pracodawce do wywiazywania sie z umowy
    > jaka z nim podpisalem 2 miesiace temu.

    Jak nakłonić???

    Ano skutecznie.... A co to zacz skutecznie ???

    Ano np.... Ukraińców nasłać (tudzież innych czeczenów) - skuteczność
    (prawie) gwarantowana :))))

    pzdr

    Kot

  • 6. Data: 2005-06-14 08:18:38
    Od: Bartek <b...@g...com>

    Lukasz napisał(a):
> [...]
    > egzekwowania swoich praw (przez pracownika) w przypadkach ostatecznych gdy
    > umowa jest typu 'zlecenie' lub 'dzielo'.

    Cześć,

    Wysyłasz "ostateczne przedsądowe wezwanie do zapłaty" z terminem np. 7
    dni. Jeśli to nie pomoże, składasz pozew w postępowaniu nakazowym, w
    sądzie cywilnym. (Z odpowiednimi wnioskami na wypadek rozpatrzenia w
    trybie zwykłym.) Dołączasz dokumenty, uiszczasz opłate (jakiś %).
    Czekasz. Jest szansa, że pracodawca jest niezorientowany i nie odbierze
    wezwań do sądu. Wówczas wyrok zostanie wydany w trybie nakazowym,
    czekasz na uprawomocnienie się (2 tyg. o ile pamiętam) i idziesz do
    komornika. Wtedy dłużnik ma przechlapane, bo poza Twoimi
    wierzytelnościami ściąga dodatkowo swoje koszty (jakiś %, reguluje to
    ustawa).

    Mimo wszystko najlepiej, by zadziałało "ostateczne przedsądowe...". :)

    Pozdrawiam,
    Bartek