PracaGrupypl.praca.dyskusjejak poradzic z nienawiscia do kapitalizmu › Re: jak poradzic z nienawiscia do kapitalizmu
    From: Marcin Papka <p...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: jak poradzic z nienawiscia do kapitalizmu
    Date: Mon, 24 Mar 2003 16:15:31 +0100

    Murek wrote:

    > Oj chłopie za dużo naczytałeś się Wyborczej czy Bochniarzowej za dużo
    > nasłuchałeś.Wiem że oni chcieliby nam zabrać i emerytury i ubezpieczenie
    > medyczne, ale pomyśl: tak czy inaczej ubezpieczenia społeczne muszą istnieć,
    > można je uczynić odrobinę tańszymi i bardziej efektywnymi ale zawsze będą
    > dużo kosztowały, niezależnie czy łapę położy na nich ZUS czy
    > złodziej-prywaciarz.

    Nie wiem czemu coś co nie jest państwowego zastępujesz synonimem
    "złodziej-prywaciarz". Gdyby Ci ktoś dał możliwość zrezygnowania z ZUSu
    i wpłacania całej Twojej składki ubezpieczeniowej na konto w Commercial
    Union, Nationale Netherlanden czy Złotej Jesieni to byś się nie zgodził,
    bo to złodzieje-prywaciarze?

    Pieprzyć Wybiórczą, ale może p. Bochniarz nie chce Ci zabrać czegoś,
    tylko DAĆ możliwość ubezpieczenia się prywatnie. Myślę że gdyby powstała
    prywatna kasa chorych, która po prostu płaciłaby za leczenie, a nie
    ograniczała Ci dostępu do świadczeń medycznych za które już zapłaciłeś
    podatkiem to przeniosłoby się do niej większość ludzi:)

    Państwo polskie wzięło na siebie zbyt wiele żeby udźwignąć, państwo
    powinno zajmować się tym, żeby na ulicach było bezpiecznie, żeby
    integralność państwa była zapewniona, żeby było dobre i przestrzegane
    prawo i równe szanse dla prowadzenia biznesu. Może jeszcze kilka zadań
    które można uznać za porządane dla ogółu. Ale to czy chcesz być
    ubezpieczony i leczony, albo czy chcesz oszczędzać na emeryturę czy
    może planujesz palnąć sobie w głowę po 60-siątce nie powinno państwa
    interesować.

    I nie wiem co dla Ciebie znaczy dużo kosztowały, ubezpieczenie społeczne
    wcale nie muszą dużo kosztować. Posłużę się przykładem Szwajcarii, gdzie
    istnieje podobno najlepsza opieka medyczna na świecie. Ubezpieczenie
    medyczne płacisz sam z własnych pieniędzy - jest obowiązkowe, ale możesz
    sobie wybrać jedną z kilkudziesięciu firm (każda ma inne warunki),
    podstawowe ubezpieczenie obejmuje normalne leczenie (lekarz domowy i
    szpital) do tego możesz wybrać dodatkowe świadczenia jak transport
    śmigłowcem, leczenie homeopatyczne :)) i wiele innych, do tego możesz
    sobie wybrać extra opcje np. jedynka w prywatnej klinice z faxem,
    komputerem i siecią :) Ale za wszystko trzeba zapłacić. Teraz kilka
    liczb, bo najciekawsze. W dość taniej firmie podstawowe ubezpieczenie
    29 letniego mężczyzny, mało chorującego wynosi 120 CHF do tego jakieś
    30 za transport. Wynosi 150 CHF czyli ~440 PLN czyli mniej niż wielu
    płaci w Polsce :) I jest to UBEZPIECZENIE a nie podatek, ubezpieczenie
    dlatego że oceniłem że mało choruję i wybrałem duży udział własny
    (leczenie do 1200 franków rocznie opłacam sam), gdybym wybrał udział
    400 CHF czyli minimalny to płaciłbym około 230 chf. Ale dzięki temu że
    system jest jaki jest mogę sobie decydować jak chcę być ubezpieczony.
    I dzięki temu że ludzie sami płacą za leczenie to dbają o siebie -
    jesteś alkoholikiem, ćpasz, uprawiasz sporty ekstremalne - płacisz
    więcej, sorry. I co ciekawe dzięki takim kwotom ubezpieczenia szpitale
    stać na pensje dla pielęgniarek od 4000 chf w górę. I na to żeby
    podlegając zwykłemu ubezpieczeniu móc się normalnie leczyć.

    BTW. tytuł Twojego postu powinien brzmieć "jak poradzić sobie z
    nienawiscia do socjalizmu"

    --
    papkers