PracaGrupypl.praca.dyskusjeile kosztuje pacodawcę pracownik?? › Re: ile kosztuje pacodawcę pracownik??
  • Data: 2003-05-03 23:26:18
    Temat: Re: ile kosztuje pacodawcę pracownik??
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Leszek Wilczek napisał:

    > Ale dalej to wlasnie w powyzszym tekscie jest tez opisane dlaczego jest
    > takie bezrobocie :D. Te koszty pracownicze(prad, koszt metra pracy, robota
    > papierkowa itp.), powoduja to ze stanowiska tworzone przez rzad(np. w
    > urzedach) powoduja spadek liczby stanowisk w sektorze
    > produkcyjno/uslugowym(z kads te pieniadze trzeba "przesunac").

    Wydaje mi się, że mylisz dwa zupełnie różne podejścia. ;)

    Przeciętny pracodawca ma tak naprawdę w dupie gospodarkę w skali MAKRO,
    byle by tylko jego towar schodził - interesuje go więc tylko skala MIKRO
    (akurat może nie najtrafniejsze określenie, jeżeli chodzi o ekonomię,
    ale oddające temat). Nawet byłby rad, gdyby pomimo świetnego stanu
    gospodarki, bezrobocie nadal było wysokie. I jeżeli wyraża swoje
    zmartwienie stanem gospodarki w skali MAKRO, to bardziej przez pryzmat
    zagrożenia swojego interesu (popytu i kosztów), niż dlatego, że wzrasta
    bezrobocie (bezrobocie jako bezpłciowe hasło).
    W związku z czym, zamartwianie sie pracodawców, jak to wysokie koszty
    niszczą gospodarkę w skali MAKRO i jednoczesną kalkulację w skali MIKRO,
    uważam za demagogię. Choć samo stwierdzenie o kosztach jest prawdziwe.

    I do tego m.in. piję, uważając że tak jak narzekanie, tak i myślenie w
    stylu - jak się nie narobić/wykosztować i dużo zarobić, jest wspólną
    cechą pracodawców i pracowników - w końcu jesteśmy z tej samej gliny
    ulepieni. No chyba, że ktoś mi udowodni, że pracodawcy istotnie różnią
    się od pracowników pod względem odpowiedzialności/dojrzałości społecznej
    itp.

    I znów uwaga - pracownik jest środkiem produkcji (że tak powiem), więc
    wliczanie do kosztów pracowniczych np. prądu jest dla mnie conajmniej
    dziwadłem. Czy kosztem pracowniczym jest prąd zżerany np. przez prasę
    hydrauliczną? A może miejsce zajmowane przez maszynę?
    Jeżeli kiedyś wymyślą cyborgi, sprzedawane za cenę 100 zł za sztukę, to
    pracodawcy bez mrugnięcia okiem takie sobie zakupią.

    ;))

    Flyer