PracaGrupypl.praca.dyskusje<help> Link do ustawy o dniach swiatecznych. WOLNE!! › Re: <help> Link do ustawy o dniach swiatecznych. WOLNE!!
    From: "Zenon Z." <o...@b...gnet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: <help> Link do ustawy o dniach swiatecznych. WOLNE!!
    Date: Thu, 5 May 2005 18:56:23 +0200

    Użytkownik "Adrian" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:d4mabq$97n$1@news.onet.pl...

    > Odpowiedz juz mam dziekuje ale nadal nie wiem skad Ty o tym wiesz Babcia
    > Ci powiedziala napewno nie.
    >
    > Wiec chodzi mi tylko o pafagraf ustawe czy jak to sie nazywa w ktorej jest
    > to opisane.
    >
    > Pozdrawiam Adrian Ł

    Witam
    Przytoczę odpowiedź z innej grupy, ale dotyczącą tej samej sprawy.

    Pietrek napisał(a):
    > Niedawno ktos mi mowil ze jesli dzien ustawowo wolny wypada w niedzielę,
    > mozna za to miec dzien wolny w innym terminie. Czy jest to prawda,, jesli
    > tak to jaka jest podstawa prawna, szukam, szukam i nie potrafie znaleźć:(
    > Dzieki za pomoc i wyjasnienie:)

    Nowelizacja Kodeksu pracy z 2001 roku wprowadziła zasadę 5-dniowego
    tygodnia pracy.

    Z kolei na mocy ustawy z 1951 r. o dniach wolnych od pracy ustawowo
    wolne od pracy są niedziele i święta.

    Stosując zasadę 5-dniowego tygodnia pracy, pracodawca zawsze powinien
    wyznaczyć w ciągu roku kalendarzowego 52 dni wolne, niezależnie od tego,
    w jakie dni przypadają święta.

    Jeżeli dniami wolnymi z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy mają być
    soboty, to w przypadku, gdy święto przypada w sobotę, jak ma to miejsce
    w bieżącym roku 1 listopada, pracodawca powinien wyznaczyć zamiast niego
    inny dzień wolny od pracy w celu zapewnienia pracownikom w roku
    kalendarzowym 52 dni wolnych od pracy.

    Podstawa prawna:

    Od 1 maja 2001 wprowadzono zasadę 5-dniowy tygodnia pracy (art. 129
    Kodeksu pracy). Jednocześnie zgodnie z art. 138 § 1 K.p. niedziele oraz
    święta określone odrębnymi przepisami (Ustawa z 18 stycznia 1951 r. o
    dniach wolnych od pracy, Dz. U. Nr 4, poz. 28 z późn. zm.) są dniami
    wolnymi od pracy.

    Zgodnie z sentencją uchwały Sądu Najwyższego z dnia 14.11.2001 r. (syg.
    akt. III ZP 20/01) "czas pracy nie może przekraczać w przyjętym okresie
    rozliczeniowym norm określonym w art. 129 § 1 Kodeksu pracy w
    przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Wystąpienie święta będącego dniem
    wolnym od pracy (art. 138 § 1 K. p.) w innym niż niedziela dniu tygodnia
    powoduje odpowiednie zmniejszenie liczby dni, a tym samym godzin pracy".
    Żródło: www.mgpips.gov.pl 29.10.2003

    --

    Pozdrawiam Wilczur

    Pozdrówka