PracaGrupypl.praca.dyskusje › dłuższy okres wypowiedzenia, dłuższy urlop

  • 1. Data: 2004-06-19 21:18:55
    Temat: dłuższy okres wypowiedzenia, dłuższy urlop
    Od: "Sylwia" <q...@o...pl>

    Witam.

    Mam pytanie dotyczące zawierania umów o pracę:

    1. Czy możliwe jest na mocy art.18 KP przyznanie zatrudnianemu pracownikowi
    urlopu w wyższym wymiarze niż wynikający z art.154 KP?

    2. Czy w umowie zawieranej na czas nieokreślony można ustalić okres
    wypowiedzenia np. 3 miesiące (niezależnie od okresu zatrudnienia, czyli inaczej
    niż określa art. 36 KP)?
    Moim zdaniem nie, gdyż byłby mniej korzystny dla pracownika niż KP, a tym samym
    zgodnie z art. 18 par. 2 umowa taka byłaby nieważna. Proszę o ewentualne
    wyprowadzenie z błędu.

    3. Jeśli mam rację, to czy możliwy jest następujący wariant:
    Zapis dotyczący pracownika: okres wypowiedzenia zgodnie z art. 36 KP
    dla Pracodawcy: okres wypowiedzenia 3 mies

    Z góry dziekuje za pomoc.
    Pozdrowienia

  • 2. Data: 2004-06-19 21:45:48
    Temat: Re: dłuższy okres wypowiedzenia, dłuższy urlop
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > Witam.
    ja też

    > 1. Czy możliwe jest na mocy art.18 KP przyznanie zatrudnianemu
    pracownikowi
    > urlopu w wyższym wymiarze niż wynikający z art.154 KP?
    Pracodawca jest zobowiązany do przestrzegania przepisów prawa pracy. Jeżel
    chce dać pracownikowi większe przywileje, to jego sprawa

> [...]
    samym
    > zgodnie z art. 18 par. 2 umowa taka byłaby nieważna. Proszę o ewentualne
    3 miesiące to wg. KP najwyzszy wymiar okresu wypowiedzenia. Czyli danie
    takiego wymiaru nie jest w żadnym przypadku gorsze niż w kodeksie, czyli
    pracownik nie jest w tym momencie w żadnym przypadku stratny, czyli nie ma
    zastosowania dla p18 par2 KP

    > 3. Jeśli mam rację, to czy możliwy jest następujący wariant:
    > Zapis dotyczący pracownika: okres wypowiedzenia zgodnie z art. 36 KP
    > dla Pracodawcy: okres wypowiedzenia 3 mies

    nie bardzo rozumiem, co w tym momencie usiłujesz osiągnąć. tzn rozumiem
    jeżeli chodzi o pracownika, ale jeżeli chodzi o pracodawcę? jesteś
    pracownikiem i chcesz zwolnić pracodawcę???

    > Z góry dziekuje za pomoc.
    > Pozdrowienia

    gromax

  • 3. Data: 2004-06-20 17:39:04
    Od: "Sylwia" <q...@o...pl>

    > pracownikowi
    > Pracodawca jest zobowiązany do przestrzegania przepisów prawa pracy. Jeżel
    > chce dać pracownikowi większe przywileje, to jego sprawa

    Jednak Art. 154 KP mówi:
    par.1 Wymiar urlopu wynosi: 20, 26 dni...
    par.2 Wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepenym wymiarze czasu
    pracy ustala się proporcjonalnie....
    par. 3 (!!!) Wymiar urlopu w danym roku kalendarzowym, ustalony na podstawie
    par.1,2, nie może przekroczyć wymiaru określonego w par.1

    Chodzi mi o sytuację, kiedy pracownikowi przysługuje wg kodeksu 26 dni a
    pracodawca chce mu przyznać np. 30 dni.
    Moim zdaniem jest tu wyraźny zakaz przekroczenia normy 20 i 26 dni. Jednynie w
    pracownikowi zatrudnionemu np. na 1/2 etatu pracodawca może przyznać dodatkowe
    dni, max. 20 lub 26.

> [...]
    > pracownik nie jest w tym momencie w żadnym przypadku stratny, czyli nie ma

    Art. 32 KP par. 1 Każda ze stron może rozwiązać za wypowiedzeniem umowę o
    pracę... [ tak i pracownik jak i pracodawca]
    Jeżeli pracodawca np. miesięcu wypowie umowę z 3 miesięcznym okresem
    wypowiedzenia, to pracownik zyskuje na tym, gdyż wg kodeksu (art.34)
    przysługiwałyby mu 2 tygodnie wypowiedzenia.
    Natomiast jeśli to pracownik po miesiącu wypowie umowe, to mając ustalony w
    umowie 3 miesięczny okres wypowiedzenia jest stratny, gdyż w normalnych
    warunkach obowiązywałby go 2 tyg okres wyp. a nie aż 3 miesiące.
    Czyli ogólne postanowienie w umowie o pracę, że "zawiera się umowę o pracę na
    czas nieokreślony z 3-mies okresem wypow." jest dka pracownikas mniej korzystne
    niż przepisy KP, czyli umowa taka jest nieważna.
    Stąd moje 3 pyt.

    > nie bardzo rozumiem, co w tym momencie usiłujesz osiągnąć. tzn rozumiem
    > jeżeli chodzi o pracownika, ale jeżeli chodzi o pracodawcę? jesteś
    > pracownikiem i chcesz zwolnić pracodawcę???

    Jako pracownik mam prawo również wypowiedzieć umowę o pracę.

  • 4. Data: 2004-06-20 17:43:24
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2004-06-20 19:39, Użytkownik Sylwia napisał :

> [...]
    > pracownikowi zatrudnionemu np. na 1/2 etatu pracodawca może przyznać dodatkowe

    IMHO straszna nadinterpretacja :) Pracownikowi przysługuje urlop to
    znaczy że nie może go dostać mniej. Jeśli pracodawca ma ochotę to może
    dać i 100 dni urlopu. Przecież to on za to płaci.

    --
    Pozdrawiam _ _ _ _
    //\ _|_|_ //\ [Pe.Ka] Paweł Kruk //\

  • 5. Data: 2004-06-20 18:43:43
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 20 Jun 2004 19:39:04 +0200, "Sylwia"
    <q...@o...pl> zakodował:

    >Moim zdaniem jest tu wyraĽny zakaz przekroczenia normy 20 i 26 dni.

    KP
    Art. 18. § 1. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których
    podstawie powstaje stosunek pracy, nie mog? być mniej korzystne dla
    pracownika niż przepisy prawa pracy.

    Czyli wszelkie postanowienia umowy o pracę lepsze dla pracownika, niż
    wyniakałoby z KP są jak najbardziej wiążące. Przy czym istotna jest
    obiektywna ich "lepszość" w momencie podpisywania umowy (czyli,
    przyjmuje się, że dłuższy okres wypowiedzenia jest lepszy dla
    pracownika, chociaż gdy chce szybko zmienić pracę, to jest gorszy).
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 6. Data: 2004-06-26 20:41:58
    Od: "Sylwia" <q...@o...pl>

    Inspektor PiP, kóry udziela porad prawnych na tel w Okregowym Inspektoracie
    powiedział, że:

    1. Nie mozna przyznać pracownikowi urlopu w wyższym wymiarze niz wynika to z
    KP. Można ewentualnie zwolnic pracownika z obowiązku swiadczenia pracy za
    wynagrodzeniem, potwierdzic to na pismie. Nie może to jednak byc w ramach
    urlopu.

    2. Okres wypowiedzenia dla kazdej ze stron umowy jest taki sam i jego dlugośc
    wynika z KP. Nie mozna go ustalic "na sztywno" niezaleznie od okresu
    zatrudnienia u okreslonego pracodawcy.