PracaGrupypl.praca.dyskusjeciąża a umowa zlecenie › Re: ciąża a umowa zlecenie
    From: n...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: ciąża a umowa zlecenie
    Date: 17 Dec 2002 16:52:01 +0100

    > gnębi mnie taka myśl: czy będąc zatrudnioną na umowę zlecenie przysługuje mi
    > "cokolwiek" w momencie gdy jestem w ciąży?

    Niestety, w obecnej sytuacji nic z ZUSu nie dostaniesz. Jednym slowem zostalas
    wyrolowana przez pracodawce.

    Ale jeszcze nic straconego, sa dwa rozwiazania mogace zmienic ten stan:

    1. Wywarcie presji na pracodawcy. On doskonale zdaje sobie sprawe ze postepuje
    nie do konca zgodnie z prawem, z drugiej strony nie do konca jest z nim
    obeznany,
    skoro najpierw obiecywal, a teraz zmienil zdanie (chyba ze chcial Cie po prostu
    "przytrzymac" w firmie).

    Jesli pracodawca sie nie przestraszy, mozna wyciagnac ciezsze dzialo. Proponuje
    udac sie PIPu, tam powinni Ci pomoc. Mozna bowiem pozwac pracodawce o
    ustanowienie
    stosunku pracy (dowodzac, ze umowa zlecenie byla faktycznie umowa o prace). Tym
    bardziej, ze IMO trudno byc sekretarka na zlecenie, praca taka ma z definicji
    znamiona
    pracy etatowej. Tutaj znajdziesz adres najblizszej jednostki PIP, gdzie
    udzielaja bezplatnych
    porad prawnych i pomagaja w takich sprawach, szczegolnie w przypadku kobiet w
    ciazy.

    Minusem tego rozwiazania jest grozba utraty z dnia na dzien, bez gwarancji
    postawienia na swoim, ale chyba niewiele tracisz, prawda?

    2. Dogadanie sie z innym, znajomym pracodawca i fikcyjne zatrudnienie sie u
    niego.
    Nie wiem tylko jak bedzie z naliczeniem wymiaru zasilku macierzynskiego
    (skladki oplacane tylko przez 3 miesiace), ale IMO
    bedzie Ci sie nalezal. Z drugiej strony trzeba rozwazyc tez koszty zatrudnienia
    no
    i... obecnosc takiego znajomego, ktory chcialby w ten sposob pomoc.

    > Czy otrzymam tzw. zasiłek porodowy?
    Nie ma juz zasilku porodowego w ZUS, ewentualnie moze w opiece socjalnej.

    Pozdrawiam,
    nebe