PracaGrupypl.praca.dyskusje › blaski i cienie bycia freelancerem...

  • 1. Data: 2007-05-14 15:21:18
    Temat: blaski i cienie bycia freelancerem...
    Od: Maciej Ślużyński <m...@i...pl>

    Tak się właśnie zastanawiam i patrząc w przeszłość (a trochę też i w
    przyszłość) widzę, że chyba najwiekszym problemem freelancera są... klienci
    ;-)

    Oczywiście chodzi o tych nie płacących, którzy zamawiają coś, potem jeszcze
    coś i jeszcze coś, a potem... znikają jak sen jaki złoty.

    Zaprzyjaźniona firma prawnicza zwróciła się do mnie z prośbą o pomoc we
    wskazaniu nowych grup klientów do pozyskania. I tak się zastanawiam, czy
    freelancerzy (en masse) mogli by stać się ciekawym odbiorcą podstawowych
    usług prawnych?

    Jak sobie radzicie w sytuacjach, gdy klient nie daje znaku życia? Czy jakaś
    umowa podpisana z nim mogła by pomóc w odzyskaniu swocih pieniędzy za
    wykonaną pracę?

    P.S. Ja osobiście od jakichś trzech lat prowadzę "moją własną czarną listę",
    czyli spis firm, które nie okazały się godne zaufania. Może macie podobne
    listy? Może wymiana informacjami pomoże w uniknięciu problemów na
    przyszłość?

    --
    Pozdrawiam serdecznie
    Maciej Ślużyński

  • 2. Data: 2007-05-14 15:35:08
    Temat: Re: blaski i cienie bycia freelancerem...
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Maciej Ślużyński napisał(a):
    > Jak sobie radzicie w sytuacjach, gdy klient nie daje znaku życia? Czy
    > jakaś umowa podpisana z nim mogła by pomóc w odzyskaniu swocih pieniędzy
    > za wykonaną pracę?
    Cześć Maćku,

    Nigdy i nic nie robię bez wcześniej podpisanej umowy. Taką mam zasadę.
    Opracowałem sobie maksymalnie przejrzysty wzór, tak by wątpliwości w
    ewentualnej interpretacji jej postanowień nie opóźniały podpisania. W
    końcu, jeśli umowa jest zrozumiała a wszystkie strony zamierzają grać
    fair, to co szkodzi ją podpisać?

    Dzięki temu moja czarna lista obejmuje raptem jedną firmę.

    pozdr.
    M.

    --
    Kochana Mary!
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 3. Data: 2007-05-14 15:54:01
    Od: Maciej Ślużyński <m...@i...pl>

    Użytkownik "Maciek Sobczyk" <m...@d...doPLer> napisał w wiadomości
    > Cześć Maćku,
    >
    > Nigdy i nic nie robię bez wcześniej podpisanej umowy. Taką mam zasadę.

    Zasada jest dobra, ale...

    W dobie intermetu bardzo często potrzebne jest coś "na szybko", a w takich
    sytuacjach podpisywanie umów schodzi na drugi plan.

    Poza tym - taka umowa powinna być przygotowana według jakichś tam reguł
    prawniczych, więc wzór jak najbardziej by się przydał, podobnie jak stały
    kontakt z prawnikiem, tak aby można było "dokroić" umowę do konkretnej
    sytuacji.

    --
    Pozdrawiam serdecznie
    Maciej Ślużyński

  • 4. Data: 2007-05-14 16:32:42
    Od: "Robak" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Maciej Ślużyński" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    > W dobie intermetu bardzo często potrzebne jest coś "na szybko", a w takich
    > sytuacjach podpisywanie umów schodzi na drugi plan.
    [...]

    Wiec co Twoim zdaniem jest na pierwszym planie jesli nie gwarantowanie sobie
    wyplaty wynagrodzenia ?
    Priorytet wyslany poczta dostarczany jest do odbiorcy na drugi dzien.
    Zreszta jesli masz konkretne zlecenie to czasami warto zaplacic za kuriera.
    Osobiscie uwazam ze opieranie sie tylko na korespondencji via mail jest
    niewystarczającym zabezpieczeniem.
    W sadzie, o ile sie nie myle, maile nie moga byc traktowane jako materialy
    dowodowe.
    Kilka lat temu tak było, mozliwe ze sie cos pozmienialo.

    Pozdrawiam,

  • 5. Data: 2007-05-14 16:47:48
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Maciej Ślużyński napisał(a):
    > Zasada jest dobra, ale...
    > W dobie intermetu bardzo często potrzebne jest coś "na szybko", a w
    > takich sytuacjach podpisywanie umów schodzi na drugi plan.
    W przypadku szkoleń czasu na podpisanie umowy jest faktycznie więcej.
    Ale nawet jakby czasu było mało, nie podjąłbym się zrobić szkolenia bez
    umowy. Jedynym wyjątkiem mogliby być ci klienci, z którymi pracuję od
    dawna lub łączą mnie inne, równoległe umowy. Ale i tak bardzo poważnie
    bym się zastanowił i to bez względu na moje dobre relacje i zaufanie
    jakim darzę klientów. W końcu nawet dyrektor HR, choć stanowiskiem
    najwyższy, rządzi tylko w dziale HR a nie w księgowości. A nasza
    gentelman's agreement może być bez znaczenia dla prezesa.

    Mam wrażenie, że iluzja presji czasu, jaką stwarza klient jest
    podstawowym miernikiem tego, czy robota wypali, czy nie. Uważam, że nie
    wypali, lecz zaznaczam, że to pogląd wyniesiony z branży szkoleniowej.

> [...]
    > prawniczych, więc wzór jak najbardziej by się przydał, podobnie jak
    > stały kontakt z prawnikiem, tak aby można było "dokroić" umowę do
    Sporządzenie umowy nie jest IMO trudnym zadaniem. Jej ramą powinno być
    wyszczególnienie wzajemnych obowiązków, ramy czasowe, miejsce
    realizacji, warunki i terminy płatności, sytuacje losowe, sąd właściwy
    dla rozstrzygania sporów związanych z interpretacją umowy, forma zmian w
    umowie. Pewnie niektóre z tych rzeczy i tak są regulowane przez KP lecz
    IMO i tak warto je zaznaczyć, by już na wstępie uniknąć nieporozumień.
    Warto też sprawdzić, czy osoba podpisująca umowę ma prawo ją podpisać.
    Ja piszę umowy skrajnie idiotoodporne:
    1. Wykonawca zobowiązuje się do:
    1.1 przeprowadzenia szkolenia zgodnie z programem [załącznik] w dniach:
    1.1.1 I dzień od do
    1.1.2 II dzień od do
    1.2. Przeprowadzenia badania potrzeb w dniu XXX w godzinach od XXX do
    XXX narzędziami:
    1.2.1 [narzędzia]
    1.3. Przekazania klientowi drogą XXXX raportu poszkoleniowego do dnia
    XXX zawierającego:
    1.3.1. [zawartość raportu]
    2. Klient zobowiązuje się do:
    2.1. Udostępnienia sali do realizacji szkolenia w dniach zgodnie z 1.1
    spełniającej wymogi:
    2.1.1. [wymogi]
    2.2. Zapewnienia frekwencji uczestników na szkoleniu i badaniu zgodnie z
    1.1. i 1.2.
    Itd.
    3. Za wykonanie zgodnie z 1.1., 1.2., 1.3 klient zapłaci wykonawcy XXXX
    pln netto/brutto, płatne na konto XXXXXX w terminie XXXX od dnia
    przekazania raportu jak to określono w 1.3. Płatność zostanie dokonana
    na podstawie rachunku przedłożonego przez wykonawcę. Termin płatności to
    XXXX od dnia wystawienie rachunku.
    Itd. do wyczerpania wszystkich wątpliwości, bez względu na to, ile razy
    to, co napisałem jest ujęte w KP.

    Oczywiście warto aby na umowę zerknął prawnik.
    Pozdrawiam
    Maciek

  • 6. Data: 2007-05-14 16:52:40
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Maciek Sobczyk napisał(a):
> [...]
    > pln netto/brutto, płatne na konto XXXXXX. Płatność zostanie dokonana
    > na podstawie rachunku przedłożonego przez wykonawcę. Termin płatności to
    Trochę zakałapućkałem w terminach.

  • 7. Data: 2007-05-14 17:48:55
    Od: "aga.p" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Ślużyński" napisał w wiadomości
    > W dobie intermetu bardzo często potrzebne jest coś "na szybko", a w takich
    > sytuacjach podpisywanie umów schodzi na drugi plan.

    Zaliczka. W dobie internetu można ją przelać od ręki.

    pzdr,
    Aga

  • 8. Data: 2007-05-14 22:05:16
    Od: "mark" <m...@g...com>

    > Oczywiście chodzi o tych nie płacących, którzy zamawiają coś, potem jeszcze
    > coś i jeszcze coś, a potem... znikają jak sen jaki złoty.

    1. Umowa
    2. Zaliczka
    3. Nie rzucaj sie na kazde zlecenie, tylko sprawdz wiarygodnosc
    klienta (web, usenet)
    4. Nie oddawaj finalnej pracy gotowej do uzycia komercyjnego
    zanim klient nie zaplaci (jak soft to message box "Wersja testowa",
    jak grafika to znak wodny itd)

    Ogolnie - nie nadstawiaj sam d..y, to trudniej bedzie cie wydymac.

    pzdr.
    mark

  • 9. Data: 2007-05-15 08:51:17
    Od: Stachu <p...@w...pl>

    Ja:

    1. Nie ruszam palcem bez podpisania umowy.
    2. Nie ruszam palcem bez otrzymania zaliczki (z reguły około 30%).

    Niestety, nie znalazłem sposobu na wyegzekwowanie terminowości wypłaty
    należnych mi pieniędzy - zawsze się przeciąga, ale jak dotychczas nikt
    mnie nie wyrolował tak, że nie zapłacił w ogóle.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 10. Data: 2007-05-15 09:37:12
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Stachu napisał(a):
> [...]
    > należnych mi pieniędzy - zawsze się przeciąga, ale jak dotychczas nikt
    > mnie nie wyrolował tak, że nie zapłacił w ogóle.
    To fakt. Zdecydowana większość klientów przywiązuje wagę tylko do
    terminów, które obowiązują wykonawcę. Ciekawe, co by było, gdybym np.
    spóźnił się dwa tygodnie na szkolenie?

    pozdr.
    M.