PracaGrupypl.praca.dyskusjeWiem, ze nic nie wiem, zawod po studiach, praca w Chinach? › Re: Wiem, ze nic nie wiem, zawod po studiach, praca w Chinach?
    From: "Immona" <c...@n...gmailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Wiem, ze nic nie wiem, zawod po studiach, praca w Chinach?
    Date: Sun, 11 Jan 2009 19:07:49 +1300

    "Grzegorz Kowalski" <s...@g...com> wrote in message
    news:gk7ghf$1cb$1@inews.gazeta.pl...

    > Po tym emigruje do Chin, gdyz tam mam narzeczona..
    > I zastanawiam sie, ktora chinska firma chcialaby "bialego" o zdecydowanie
    > mniejszych umiejetnosciach niz Chinczyk po elitarnym uniwersytecie.. wiem,
    > wazna jest promoja, ale ja czuje.. ze ta uczelniana teoria do mnie wogole
    > mnie przemawia..
    >
    > Interesuje sie fotografia, w tym polroczu zaczne sie zajmowac tym bardziej
    > pofesjonalnie, mam sprzet itd..
    > ale to traktuje jako "abstrakcje" czyli jak przezyc w Chinach nie majac
    > konkretnej roboty.

> [...]

    Jesli znasz dobrze angielski, wyrob sobie uprawnienia do nauczania go jako
    jezyka obcego (ESOL). W Chinach jest popyt na nauczycieli angielskiego, a
    szkoly jezykowe preferuja bialych nawet w stosunku do znacznie lepiej
    wykwalifikowanych Chinczykow, bo rodzice studentow wola, zeby ich dzieci
    uczyly sie od "Westernersa". Nie jest to pomysl na kariere, ale bedzie to
    jakies zabezpieczenie w postaci posiadania konkretnego zawodu, na ktory jest
    popyt.

    Na dobre stanowisko w korporacji masz male szanse - jak koledzy powiedzieli,
    w Chinach jest olbrzymia konkurencja z powodu duzej ilosci ludnosci i
    poswiecania sie rodziny dla edukacji dziecka, Chinczycy ze swietnie
    opanowanym angielskim - i oczywiscie znajacy chinski, watpie, czy go znasz
    na poziomie native'a - wracaja do kraju po prestizowych uczelniach
    zachodnich i ubiegaja sie o te stanowiska.

    Fotografia moze dac Ci dodatkowy dochod, jesli zaczniesz robic zdjecia do
    folderow, plakatow itp. i umieszczac je na stronach sprzedajacych je
    klientom (typu shutterstock.com), ale do odniesienia tam sukcesu one musza
    byc profesjonalnej jakosci. Na Twoja korzysc dzialaja niskie koszty zycia w
    Chinach, za dorobione w ten sposob pieniadze placone wszystkim wedlug tych
    samych stawek kupisz w Chinach znacznie wiecej.

    W koncu, tez jak juz koledzy powiedzieli, zdobyc kontakty, zorientowac sie w
    miejscowej kulturze i zaczac cos eksportowac lub byc konsultantem dla
    chcacych cos sprowadzac z Chin, zalatwiajac dla nich sprawy na miejscu i
    dogladajac ich. Niezorientowanego chcacego robic biznes skasuja na dziesiec
    razy tyle, za ile by byli gotowi sprzedac towar, nie dogadanie sie co do
    jakosci i terminow to tez powszechne problemy, male firmy chcace cos
    sprowadzac wiedza, ze potrzebuja zorientowanego posrednika i ze bedzie im
    sie oplacalo nawet po odpaleniu mu prowizji.

    I.
    --
    http://blog.pasnik.pl