PracaGrupypl.praca.dyskusjeUmowa managerska › Re: Umowa managerska
    From: s...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Umowa managerska
    Date: 4 Jun 2004 20:26:34 +0200

    > Czy ktoś zna lub wie jak napisać taka umowę i co musi w niej być zawarte ?
    > jakie najważniejsze punkty ??
    >
    > a może jest gdzieś taka strona juz z gotowcem ??
    >
    > --

    Witam
    Jezeli Ci to pomoże to wykorzystaj to:

    Kontrakt menedżerski
    Spis treści
    Menedżerów (średnia kadra kierownicza i członkowie zarządów spółek) zatrudnia
    się zarówno na podstawie umów o pracę, jak i cywilnoprawnych. W obu sytuacjach
    można użyć pojęcia "kontrakt menedżerski", jednak przyjęło się odnosić je
    przede wszystkim do umów cywilnych o świadczenie usług.
    Klasyczny kontrakt menedżerski jest tzw. umową nienazwaną (umowa, która nie
    jest uregulowana odrębnie w kodeksie cywilnym) i określa warunki świadczenia
    przez menedżera usług, np. zarządzania firmą. Kontrakt ten opiera się na modelu
    zlecenia, toteż stosuje się do niego odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego
    właśnie o zleceniu.
    Powodem popularności kontraktów jest większa ich elastyczność w porównaniu z
    umową o pracę (do niedawna powodem były też względy podatkowe). Generalnie
    kontrakt menedżerski zakłada zdecydowanie większą dyspozycyjność menedżera,
    elastyczny charakter pracy, i wymaga szczególnej lojalności i współdziałania
    obu stron umowy. Istotną kwestią jest rozgraniczenie kontraktu menedżerskiego
    od umowy o pracę.
    Kontrakt jest w zasadzie specyficznym typem umowy zlecenia. Warto wskazać jego
    najciekawsze elementy spotykane w praktyce.
    Podstawowe elementy, które powinien zawierać, to - przedmiot umowy; obowiązki i
    uprawnienia menedżera; kryteria oceny efektywności zarządzania; zakres jego
    odpowiedzialności; środki przeznaczone do realizacji zadań; składniki
    wynagrodzenia; dodatkowe świadczenia; czas, na jaki umowa jest zawarta; zakaz
    konkurencji; tajemnica przedsiębiorstwa oraz warunki rozwiązania kontraktu.
    Forma świadczenia usług - menedżer może zawrzeć umowę jako pan Kowalski albo
    jako jednoosobowa firma pana Kowalskiego. Zawieranie kontraktów menedżerskich
    przez osoby fizyczne (nie prowadzące działalności gospodarczej) było jeszcze
    parę lat temu bardzo popularne ze względu na brak obciążenia składką na ZUS w
    niektórych sytuacjach oraz możliwość zastosowania 20-proc. kosztów uzyskania
    przychodów. Obecnie z podatkowego punktu widzenia z reguły bardziej opłaca się
    podpisać kontrakt menedżerski przez jednoosobową firmę.
    Odpowiedzialność menedżera - kontrakt menedżerski jest umową starannego
    działania. Menedżer nie zobowiązuje się do uzyskania konkretnego efektu swojej
    działalności, lecz do zachowania należytej staranności w zarządzaniu firmą.
    Naturalnie musi dążyć do osiągnięcia określonych przez firmę celów biznesowych.
    Jednak realizacja takiego zadania nie jest oceniana w sferze zobowiązań
    prawnych, lecz w sferze jakości usług. Ocena staranności powinna uwzględniać
    profesjonalny charakter działalności menedżera. Powoduje to podwyższenie
    stawianych mu wymagań. Od profesjonalisty oczekuje się bowiem większej wiedzy
    związanej z wykonywanym zadaniem, większej zdolności przewidywania skutków
    podejmowanych decyzji oraz doświadczenia w zarządzaniu.
    Menedżer zatrudniony na podstawie kontraktu ponosi wobec firmy pełną
    odpowiedzialność za wyrządzoną przez siebie szkodę, nawet jeśli jest ona
    nieumyślna. Jest to istotna różnica w porównaniu z zatrudnieniem na podstawie
    umowy o pracę, ponieważ menedżer-pracownik odpowiada za szkody nieumyślne tylko
    do wysokości trzymiesięcznej pensji. Ponadto pracownik odpowiada tylko za
    rzeczywiste straty, natomiast menedżer zatrudniony na podstawie kontraktu może
    ponosić odpowiedzialność również za utracone przez firmę korzyści.
    Sposób wykonywania usług - w praktyce przyjmuje się jako absolutny warunek
    umowy obowiązek osobistego wykonywania usług zarządczych przez menedżera. Jest
    to zrozumiałe ze względu na jego pozycję w firmie, oczekiwania co do jego
    wkładu w rozwój przedsiębiorstwa i wreszcie informacje, jakie o firmie posiada.
    Menedżer zatrudniony na podstawie kontraktu cywilnego sam decyduje o sposobie i
    czasie poświęcanym na wykonywanie zadań objętych umową. Oczywiście musi
    dopasować sposób wykonywania usługi do rytmu funkcjonowania firmy, ponieważ
    obsługa organizacji tego wymaga. Z drugiej strony nie dotyczą go ograniczenia
    przewidziane w prawie pracy (dotyczące np. czasu pracy) i to daje mu dużą
    elastyczność.
    Wynagrodzenie - wynagrodzenia menedżerów w praktyce obejmują nie tylko stałą
    pensję, ale i inne typowe dla tej grupy zawodowej świadczenia dodatkowe.
    Najczęściej spotykane to: zmienna część wynagrodzenia zależna od osiągniętych
    przez menedżera wyników, premie uznaniowe (najczęściej roczne), udział w zysku
    przedsiębiorstwa, dodatkowe ubezpieczenie emerytalne, świadczenia zdrowotne
    (obejmujące również rodzinę), mieszkanie, samochód służbowy. Spotykanym czasem
    świadczeniem są opcje na zakup akcji lub udziałów spółki, które - chyba ze
    względów podatkowych - dotychczas w Polsce się nie upowszechniły. Natomiast
    telefon komórkowy utracił już status świadczenia i stał się po prostu
    koniecznym narzędziem pracy.
    Wynagrodzenia menedżerów nie zawierają elementów typowych dla pracowników, jak
    dodatek za nadgodziny czy wynagrodzenie za czas choroby.
    Urlopy i choroby - często powstaje wątpliwość, czy kontrakt menedżerski może
    przewidywać płatny urlop i dopuszczać płatne zwolnienie lekarskie. Chodzi tu o
    obawę, by kontrakt nie zbliżył się w swej treści do umowy o pracę. Jeżeli cały
    kontrakt nie ma cech pracowniczych, to nie ma przeszkód, aby ustalić w nim
    możliwość nieplanowanych (choroby, przypadki losowe) i planowanych (urlop)
    przerw w świadczeniu usług. Oczywiście zawsze istnieje ryzyko, że np. inspekcja
    pracy uzna te postanowienia kontraktu za główny dowód istnienia stosunku pracy
    między menedżerem a firmą. Trzeba jednak pamiętać, że nie te elementy, lecz
    przede wszystkim podległość służbowa stanowią o faktycznym istnieniu umowy o
    pracę. Poza tym można również rozważyć przyjęcie limitu wolnych dni w roku,
    które - niezależnie od przyczyn - będą płatne, a pozostałe dni, w których
    menedżer nie świadczyłby usług, byłyby po prostu niepłatne.
    Poufność i zakaz konkurencji - to niemal standardowe elementy kontraktu
    menedżerskiego. Często w kontraktach stosuje się wzorzec zawarty w kodeksie
    pracy. Zgodnie z nim menedżer zobowiązuje się do niepodejmowania zatrudnienia w
    konkurencyjnej firmie w czasie i po ustaniu kontraktu (w drugim wypadku za
    dodatkowym wynagrodzeniem). Trzeba pamiętać, że nie tylko kontrakt jest źródłem
    szczególnych obowiązków menedżera w tym zakresie; prawo nakłada na niego
    analogiczne zobowiązania w zależności od tego, jaką pełni w firmie funkcję. Np.
    kodeks spółek handlowych zawiera regulacje dotyczące członków zarządu. Podobne
    obowiązki nakłada na osoby posiadające informacje o firmie ustawa o zwalczaniu
    nieuczciwej konkurencji.

    UMOWA ZLECENIA O ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM

    1 czerwca 2002 r. w Brzegu
    pomiędzy:
    Corova Polska Sp. z o.o
    z siedzibą w Brzegu, ul. Jagiełły 89
    reprezentowaną przez pana Jana Holza
    w dalszej części zwaną Zleceniodawcą
    Panem Zygmuntem Kosem
    zamieszkałym we Wrocławiu, ul. Słoneczna 30/120,
    prowadzącym samodzielną działalność gospodarczą,
    wpisaną do Ewidencji działalności gospodarczej w dniu 13 marca 2000 roku
    w dalszej części zwanym Zleceniobiorcą
    została zawarta umowa następującej treści:
    § 1
    Przedmiot umowy
    Przedmiotem niniejszej umowy jest zarządzanie przedsiębiorstwem Zleceniodawcy.
    § 2
    Obowiązki Zleceniobiorcy
    1. Zleceniobiorca prowadzi przedsiębiorstwo odpowiedzialnie wspólnie z innym
    członkiem zarządu. W stosunku wewnętrznym zadania są określone wg głównych
    obszarów działalności. Zleceniobiorca reprezentuje spółkę jako członek zarządu
    wspólnie z innym członkiem zarządu. Prawa i obowiązki Zleceniobiorcy jako
    członka zarządu wynikają wyłącznie z postanowień niniejszej umowy, umowy
    spółki, uchwał zgromadzenia wspólników oraz uzupełniających przypisów
    ustawowych. Zleceniobiorca jest jako członek zarządu zobowiązany do wykonywania
    uchwał oraz szczegółowych lub ogólnych zaleceń zgromadzenia wspólników.
    Wszystkie sprawy wykraczające poza zwykły zarząd wymagają uprzedniej zgody
    zgromadzenia wspólników.
    2. Do głównych zadań Zleceniobiorcy należy osobiste zaangażowanie w realizację
    przedmiotu umowy.
    3. Na każde żądanie Zleceniodawcy Zleceniobiorca zwróci wszelkie materiały i
    informacje (np. informacje techniczne i handlowe, dane finansowe, broszury
    informacyjne itp.) otrzymane w czasie trwania stosunku zlecenia.
    4. Zleceniodawca jest zobowiązany do zachowania w tajemnicy wobec osób trzecich
    wysokości swego wynagrodzenia oraz treści niniejszej umowy.
    5. Zleceniodawca zobowiązuje się, w czasie trwania niniejszej umowy wykonywać
    powierzone mu zadania z należytą starannością oraz spełniać wobec spółki
    wszystkie obowiązki, wynikające z przepisów prawa, regulacji i zarządzeń
    koncernu oraz zasad etyki zawodowej.
    § 3
    Dokumenty firmowe
    Zleceniobiorca dba o powierzone mu mienie i dokumenty firmowe. Zleceniobiorca
    zwróci je spółce po zakończeniu działalności kompletne, w należytym stanie i
    bez sporządzania ich kopii.
    § 4
    Obowiązki Zleceniodawcy
    1. Zleceniodawca zobowiązuje się do dostarczania Zleceniobiorcy wszelkich
    informacji, koniecznych do należytej realizacji zlecenia.
    2. Zleceniodawca zwraca Zleceniobiorcy uzasadnione wydatki i koszty, poniesione
    w trakcie realizacji zlecenia, pod warunkiem jednak, że zostały one wcześniej
    zaakceptowane.
    § 5
    Wynagrodzenie
    1. Strony postanawiają, że Zleceniobiorca otrzyma za świadczenia wykonywane na
    rzecz Zleceniodawcy zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne w
    kwocie ................... PLN.
    2. Wypłata wynagrodzenia następuje przelewem bankowym bezpośrednio na konto
    osobiste Zleceniobiorcy, niezwłocznie po przedłożeniu przez Zleceniobiorcę
    rachunku za dany miesiąc.
    § 6
    Samochód firmowy
    Strony zawrą oddzielną umowę najmu, na postawie której Zleceniobiorcy zostanie
    przekazany samochód służbowy.
    § 7
    Zakaz działalności konkurencyjnej
    1. Podczas trwania niniejszej umowy, tzn. podczas trwania stosunku zlecenia
    między stronami, jak również przez okres 1 roku po zakończeniu stosunku
    zlecenia, Zleceniobiorca nie może bez zgody Zleceniodawcy:
    1.1. podjąć lub prowadzić, pośrednio jak i bezpośrednio działalności
    gospodarczej w zakresie działalności Zleceniodawcy na rzecz przedsiębiorstw
    konkurencyjnych;
    1.2. podejmować zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku
    prawnego w podmiotach konkurencyjnych dla Zleceniodawcy;
    1.3. obejmować funkcji w organach podmiotów konkurencyjnych dla Zleceniodawcy,
    a także funkcji doradczych w tych podmiotach;
    2. Za przedsiębiorstwo konkurencyjne lub działalność konkurencyjną w rozumieniu
    ust. 1 uważa się każde przedsiębiorstwo lub działalność w kraju i za granicą,
    niezależnie od formy prawnej, jeżeli przedmiot tego przedsiębiorstwa lub ta
    działalność wchodzą w zakres przedmiotu działania Zleceniodawcy.
    3. Podejmowanie przez Zleceniobiorcę w czasie trwania umowy jakiejkolwiek
    dodatkowej działalności zarobkowej, nie stanowiącej działalności
    konkurencyjnej, wymaga uprzedniego, pisemnego zezwolenia Zleceniodawcy.
    § 8
    Tajemnica przedsiębiorstwa
    1. Zleceniobiorca w czasie trwania umowy zobowiązuje się do zachowania w
    ścisłej tajemnicy wobec osób trzecich wszelkich informacji strategicznych,
    technicznych, technologicznych, handlowych i organizacyjnych Zleceniodawcy, nie
    ujawnionych do wiadomości publicznej. Nakaz zachowania tajemnicy odnosi się
    również do informacji dotyczących stosunków z klientami, jak również i samych
    klientów.
    2. W razie wątpliwości, decyzja przesądzająca o charakterze określonej
    informacji należy do Zleceniodawcy. Powyższe nakazy zachowania tajemnicy
    obowiązują także w okresie 3 lat po rozwiązaniu umowy
    3. Po rozwiązaniu stosunku zlecenia Zleceniobiorca jest zobowiązany bez
    wezwania do bezzwłocznego i całkowitego (bez sporządzania kopii) zwrotu
    wszelkich znajdujących się w jego posiadaniu dokumentów dotyczących spraw
    spółki i osób wymienionych w ustępie 1 niniejszego paragrafu. Zleceniobiorca
    nie może korzystać z powyższych dokumentów po zakończeniu stosunku pracy.
    4. W sprawach dotyczących zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa, a nie
    uregulowanych w niniejszej umowie, zastosowanie znajdują właściwe przepisy
    ustawowe.
    § 9
    Ciągłość świadczenia usług
    1. Zleceniobiorca świadczy usługi określone w niniejszej umowie w sposób ciągły
    w okresie jej obowiązywania.
    2. Zleceniobiorca ma obowiązek uzgadniania ze Zleceniodawcą wszelkich
    planowanych przerw w świadczeniu usług, przy łączny czas zaplanowanych przerw w
    świadczeniu usług nie może przekroczyć 30 dni kalendarzowych w ciągu roku.
    3. Zleceniobiorca ma obowiązek niezwłocznego poinformowania Zleceniodawcy o
    niezaplanowanych przerwach w świadczeniu usług spowodowanych np. chorobą oraz o
    przewidywanym czasie trwania każdej przerwy.
    § 10
    Czas trwania umowy
    Niniejsza umowa obowiązuje od dnia 1 czerwca 2002 na czas nie określony.
    § 11
    Wypowiedzenie umowy
    Każda ze stron jest uprawniona do rozwiązania niniejszej umowy bez podania
    powodu z zachowaniem okresu wypowiedzenia, wynoszącego trzy miesiące
    kalendarzowe.
    § 12
    Postanowienia końcowe
    1. Zmiany i uzupełnienia tej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem
    nieważności. Strony uzgadniają, że nie wiążą je żadne dodatkowe uzgodnienia
    ustne.
    2. W sprawach nie uregulowanych niniejszą umową stosuje się przepisy polskiego
    Kodeksu spółek handlowych i polskiego Kodeksu cywilnego.
    3. Sądem właściwym jest sąd właściwy dla siedziby Zleceniodawcy.
    4. Niniejsza umowa została sporządzona w polskiej i niemieckiej wersji
    językowej. Każda ze stron otrzymuje jeden egzemplarz w każdej wersji językowej.
    W przypadku ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych decyduje brzmienie
    wersji polskiej.
    5. Jeżeli którekolwiek z postanowień niniejszej umowy stanie się z
    jakichkolwiek przyczyn nieważne lub nieskuteczne, to nie narusza to ważności i
    skuteczności pozostałych postanowień. Strony są w takim przypadku zobowiązane
    do zastąpienia nieważnego lub nieskutecznego postanowienia takim, które
    najbardziej odpowiada ich intencjom. Analogiczny obowiązek powstaje w chwili,
    gdy w trakcie wykonywania niniejszej umowy wyniknie z niej luka wymagająca
    uzupełnienia.
    § 13
    Potwierdzenie zawarcia umowy
    Podpisując umowę każda ze stron oświadcza, że zapoznała się z jej treścią oraz
    przyjęła ją do wiadomości i wykonania oraz podpisała i otrzymała taki sam
    egzemplarz umowy jak niniejszy egzemplarz.
    Podpisy:
    ZLECENIOBIORCA
    ZLECENIODAWCA