PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa lojalnościowa - cyrograf

  • 1. Data: 2006-04-19 08:11:56
    Temat: Umowa lojalnościowa - cyrograf
    Od: "[...]" <t...@n...troll.pl>

    Hej
    Mam następujące pytanie.
    Pracodawca w celu utrzymania partnerstwa z inną firmą musi uzyskać kilka
    certyfikatów.
    Wiąże się to z przeszkoleniem pracowników.
    Pracownicy po ukończeniu szkolenia muszą zdać po kilka egzaminów
    (Prometric).

    Pracodawca wymaga aby pracownicy podpisali "Umowę w sprawie podnoszenia
    kwalifikacji zawodowych" któr brzmi:

    Umowa zawarta w dniu xxxx pomiędzy 'firma' a 'pracownik'

    Pracownik oświadcza że posiada wystarczające umiejętności oraz wyraża
    chęć uczestnictwa w szkoleniu 'xxxxx' w terminie 'xxx'
    koszt szkolenia 1000USD w celu utrzymanie statusu partnera handlowego
    oraz podnoszenia kwalifikacji.

    Pracodawca kieruje pracownika na w/w szkolenie oraz zobowiązuje się do
    pokrycia kosztów związanych ze szkoleniem, a w szczególności:
    - uczestnictwa w szkoleniu i egzaminach (zgodnie z rachunkiem
    wystawionym przez organizatora szkolenia)
    - udokumentowanych kosztów przejazdu
    - nieobecności w pracy
    - zakupu materiałów szkoleniowych

    Pracownik zobowiązuje się do wykorzystania nabytych kwalifikacji
    pracując u pracodawcy na odpowiednim zgodnym z przeszkoleniem stanowisku
    pracy w niezmniejszonym wymiarze godzin przez okres minimum 3 lata po
    ukończeniu szkolenia

    W przypadku gdy w okresie 3 lat po ukonczeniu szkolenia
    - pracownik rozwiaze stosunek pracy z a wypowiedzeniem
    - pracodawca rozwiaze stosunek pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika
    to pracownik zobowiazuje sie do zwrotu:
    - kosztow, o ktorych mowa (powyzej) w wysokosci proporcjonalnej do czasu
    pracy po zakonczeniu przez niego nauki okreslonej (powyzej))
    - utraconych przez firme korzysci w wyniku nie wykonywania pracy przez
    pracownika uczestniczacego w szkoleniu
    Przez utracone korzysci firmy za jeden dzien nieobecnosci pracownika
    przyjmuje sie wynik ilorazu:
    usrednionego jednodniowego zysku nietto z ostatnich 12 miesiecy
    wypracowanego przez firme i sredniej ilosci pelnych etatow za okres
    ostatnich 12 miesiecy

    Jezeli pracownik nie przystopi do szkolenia zrezygnuje ze szkolenia w
    czasie jego trwania bodz nie przystapi do egzaminu konczacego szkolenie
    bez uprzedniej pisemnej zgody pracodawcy lub nie ukonczy egzaminu z
    wynikiem pozytywnym zobawiazany jest do niezwlaczengo zwrotu wszystkich
    poniesionych przez pracodawce kosztow, o ktorych mowa powyzej.

    Potwierdzeniem udzialu pracownika w szkoleniu, egzaminie oraz
    potwierdzeniem wyniku egzaminu jest certyfikat, zaswiadczenie, dyplom
    itp. wystawione przez organizatora szkolenia.
    W przypadku nie ukonczenia przez pracownika z wynikiem pozytywnym
    egzaminu okreslonego owyzej o pokryciu kosztow o ktorych mowa powyzej
    decyduje kazdorazowo zarzad

    Wszelkie zmiany do umowy wymagaja formy pisemnej pod rygorem niewaznosci

    Ewentualne spory dotyczace przedmiotu niniejszej umowy beda rozstrzygane
    przez sad wlasciwy dla siedziby pracodawcy

    W zakresie nie unormowanym umowa znajduja zastosowanie odpowiednie
    przepisy a w szczegolnosci kodeksu pracy i kodeksu cywilnego

    Umowe sporzadzano w dwoch egzemplarzach po jednym dla kazdej ze stron.

    Pytanie:

    Czy pracownik moze odmowic wziecia udzialu w tych szkoleniach ?
    Czy pracownik moze zarzadac 'podwyzki' w zamian za uzyskanie potrzebnych
    firmie certyfikatow ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-04-19 08:20:55
    Temat: Re: Umowa lojalnościowa - cyrograf
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    [...] wrote:
    [ciach]
    > Pytanie:
    >
    > Czy pracownik moze odmowic wziecia udzialu w tych szkoleniach ?

    Zawsze moze (jednak musi sie liczyc z konsekwencjami)

    > Czy pracownik moze zarzadac 'podwyzki' w zamian za uzyskanie potrzebnych
    > firmie certyfikatow ?

    Oczywiscie, ze tak, tak samo jak przyjecie od pracodawcy telefonu
    sluzbowego tak i podniesienie kwalifikacji niezbednych w firmie moze
    wiazac sie z podwyzka... Wszystko zalezy zawsze od umowy miedzy
    pracodawca, a pracownikiem.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 3. Data: 2006-04-19 09:56:07
    Od: "zasiu" <z...@w...to.gower.peel>

    > Czy pracownik moze odmowic wziecia udzialu w tych szkoleniach ?
    > Czy pracownik moze zarzadac 'podwyzki' w zamian za uzyskanie potrzebnych
    > firmie certyfikatow ?

    Chyba zależy, jakie masz relacje z szefem.

    Swego czasu badałem sprawę lojalek, bo poprzedni pracodawca chciał się
    zabezpieczyć przed wysłaniem mnie na drogie szkolenie. Mam wrażenie, że ta
    umowa niekoniecznie jest zgodna z prawem, tzn. punkt o "utraconych przez
    firme korzysciach". Z tego co wiem, pracodawca moze żądać jedynie zwrotu
    kosztów szkolenia proporcjonalnie do czasu upłynięcia lojalki (np. jeśli
    szkolenie kosztowało 6 tys, lojalka była na 3 lata, odchodzisz po dwóch
    latach - oddajesz 2 tysiące, nie więcej). Maksymalny czas, w jakim może Cię
    obejmować lojalka to 3 lata. Nie jestem przekonany co do prawnego statusu
    zwrotu kosztów za oblanie egzaminu, ten punkt to furtka do przekrętów (tzn.
    szef dogaduje się z firmą szkoleniową, wysyła Cię na szkolenie, Ty nie
    zdajesz, znów wysyła, nie zdajesz... i pracujesz za darmo, a firmy dzielą
    się Twoją kasą;)).

    pozdr
    sz

  • 4. Data: 2006-04-19 09:56:57
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl>

    "[...]" <t...@n...troll.pl> wrote in message

    > to pracownik zobowiazuje sie do zwrotu:
    [...]
> [...]
    > usrednionego jednodniowego zysku nietto z ostatnich 12 miesiecy
    > wypracowanego przez firme i sredniej ilosci pelnych etatow za okres

    Jezu, do czego to już doszło.
    Przecież to może być ogromna suma.

    A tak swoją drogą - co jeśli firma przynosi straty?

    Stach

  • 5. Data: 2006-04-19 17:41:13
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 19 Apr 2006 10:11:56 +0200, "[...]"
    <t...@n...troll.pl> zakodował:

    >Czy pracownik moze odmowic wziecia udzialu w tych szkoleniach ?

    Może, ale jeżeli to szkolenie jest niezbędne do wykonywania pracy na
    danym stanowisku pracodawca może go zwolnić.

    >Czy pracownik moze zarzadac 'podwyzki' w zamian za uzyskanie potrzebnych
    >firmie certyfikatow ?

    Może - zawsze możesz zarządać czego chesz.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 6. Data: 2006-04-20 07:01:42
    Od: Mariusz Kropiwnicki <s...@g...pl>

    Dnia Wed, 19 Apr 2006 19:41:13 +0200, Kaizen napisał(a):

    > Może, ale jeżeli to szkolenie jest niezbędne do wykonywania pracy na
    > danym stanowisku pracodawca może go zwolnić.

    Ale o ile wiem, to gdy szkolenie jest niezbędne nie można żądać od
    pracownika lojalki - czyli wychodzi na to że można się bez tego
    szkolenia obejść.

    --
    Mariusz Kropiwnicki
    email: s...@g...pl