PracaGrupypl.praca.dyskusjeSpirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno › Re: Spirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno
    From: "Immona" <c...@W...com.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Spirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno
    Date: Thu, 27 Jan 2005 15:32:15 +0100

    Użytkownik "Pawel Kender Maczewski" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:slrncvh8o7.mul.pawelma@dziubiak.maczewski.dyndn
    s.org...
    > Mam pytanie. Jak się liczy ów "procent bezrobocia"?
    > Tzn:
    > - uwzględniane są osoby pracujące i niepracujące w jakim wieku?
    > - co z emerytami?
    > - co z rencistami?
    > - co z ludźmi w wieku poemerytalnym, ale pracującymi?
    > Bo tak mnie się wydaje, że te wszystkie "oficjalne" wskaźniki bezrobocia
    > to pic na wodę jest. Taka maszynka, w którą wrzucamy dobrane dane, coby
    > dostać "wzrost" albo "spadek" "wskaźnika bezrobocia". Oczywiście z
    > powodów politycznych - to tzw "bezrobocie" jest bardzo dobrym hasłem
> [...]

    W tej chwili sa dwie najwazniejsze metody obliczania procentu bezrobocia.
    Pierwszy opiera sie na ilosci ludzi zarejestrowanych jako bezrobotni i
    zatrudnionych legalnie na umowy o prace lub prowadzacych dzialalnosc
    gospodarcza. Jest to wskaznik niedoskonaly, bo:
    - nie uwzglednia pracy na czarno
    - bezrobocie zawyzaja osoby pracujace na umowy o dzielo /zlecenie, ktore sie
    rejestruja na nowo za kazdym razem, jak maja choc dzien przerwy miedzy
    jednym a drugim dzielem
    - nie uwzglednia bezrobocia ukrytego, np. na wsi lub niepracujace zony,
    ktore by chcialy pracowac, ale nie majac prawa do zasilku i majac
    ubezpieczenie zdrowotne od meza nie maja powodu rejestrowac sie w UP

    Nie sa to jedyne znieksztalcenia. Wszyscy zajmujacy sie tematem sa swiadomi
    istnienia tych znieksztalcen, probuje sie szacowac ich rozmiar (ze np. co
    trzeci bezrobotny pracuje na czarno), alternatywne dane podaja Badania
    Aktywnosci Ekonomicznej Ludnosci (BAEL), ktore mierza bezrobocie ankietowo,
    zadajac ludziom z proby pytania. Opis tych ankiet i stosowanej metodologii
    znajdziesz bez problemu w Sieci w Googlu; bezrobocie w BAEL wychodzi o dziwo
    jeszcze wyzsze niz w oficjalnych statystykach opartych na UP i gazety bardzo
    lubia podawac dane baelowskie (dolnoslaskie 26% bylo wlasnie z BAELu).
    Ostatnio sie troche przechodzi do analizy strumieniowej, czyli wieksza uwage
    sie zwraca na ilosc osob rejestrujacych sie, wyrejestrowujacych sie itd. niz
    na liczby bezwgledne ilosci zarejestrowanych.

    > A tak a propos, dwa przykłady, z życia wzięte:
    > - znajomy budował dom. Jednorodzinny, spory. Na ziemi białostockiej
    > (tam jest chyba ogromne bezrobocie, nie?). Miał pieniądze, chciał po
    > prostu zatrudnić ekipę, która mu to zrobi. Nie udało się. Każda

    To bardzo znany problem, ale co to ma do rzeczy do statystyk? Ze ci ludzie
    nie powinni byc zaliczeni do bezrobotnych?

    I.