PracaGrupypl.praca.dyskusjeSpirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno › Re: Spirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno
  • Data: 2005-01-23 16:51:20
    Temat: Re: Spirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl> wrote:
    > Bo to byl bardzo prosty przyklad w skali mikro. Ale jak przy tym
    > jestesmy to tak sie sklada ze wiekszosc krajow UE ma ujemny wskaznik
    > przyrostu naturalnego wiec ten problem mamy z glowy.

    A jak wprowadzisz bardziej kapitalochlonne, a zarazem efektywniejsze
    (spadek ceny jednostkowej) sposoby produkcji, ktore jednoczesnie zredukuja
    liczbe pracownikow potrzebnych dotychczas?
    Rozumiem, ze chcesz powstrzymac postep techniczny i niszczyc maszyny -
    kiedys bylo kilku takich ;)

    > Ja proponuje rynek rownowagi na ktorym nie dominuje zadna sila i na
    > ktorym wszyscy wygrywaja a nie ma przegranych - na zasadzie moja
    > wygrana jest twoim zwyciestwem - uklad partnerski a nie uklad wyzysku
    > jednej sily przez druga.

    O jakim ty wyzysku mowisz? Moze o trzeciej drodze? ;) A kto to bedzie
    regulowal?
    Panstwo? W demokracji? Przeciez demokracja to tyrania wiekszosci. Wiec
    zaraz pracownicy ustaliliby sobie co chcieli. To wziales pod uwage?

    > W aspektach ekonomicznych ludzie sa istotami racjonalnymi.

    Jakis dowod na potwierdzenie tego pogladu?

    > Nie kombinuj - przyklad obrazowal zwalnianie ludzi a nie obnizanie
    > placy. Czasem ludzie sa sklonni zrezygnowac z czesci placy jesli
    > pozwoli to firmie przejsc ciezki okres i utrzymac zatrudnienie -
    > takie przypadki sa znane i to nawet z naszego kraju.

    Moze ustalmy, ze jestes przeciwko kapitalizmowi i po prostu jestes lewakiem
    dla niepoznaki twierdzacym, ze jestes przeciwko socjalowi?
    Jesli w kapitalizmie liczy sie maksymalizacja zysku, ktora mozna osiagnac
    np. poprzez ciecie kosztow lub zwiekszenie sprzedazy - to ty chcesz
    "sprawiedliwie" porozdzielac zysk dla osob, ktorych jedynym kapitalem jest
    ich wlasna praca. I oni maja dyktowac warunki. A twoje pomysly - sa z
    gruntu rzeczy komusze i nie wiem czemu nikt tego wprost jeszcze nie
    napisal. Trzeciej drogi nie ma.
    Przeciez pracodawca moze zawsze wprowadzic roboty lub maszyny, albo wrecz
    zaimportowac ludzi np z Ukrainy lub ostatecznie dysponujac kapitalem
    przeniesc produkcje gdzie indziej (Chiny). I co mu zrobisz? Kase
    zabierzesz, zabronisz? :)

    Zadbaj o swoje pieniądze!