PracaGrupypl.praca.dyskusjeSkad sie biora niskie zarobki w Polsce... › Re: Skad sie biora niskie zarobki w Polsce...
    From: Piotr <p...@n...spamuj.com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Skad sie biora niskie zarobki w Polsce...
    Date: Wed, 28 Jul 2004 13:41:56 +0200

    chinol wrote:

    > Na obecnym etapie rozwoju cywilizacyjnego kazda wielka firma musi szkolic
    > ludzi.

    Stanowiska które wymagają dłuższego (tzn. w miesiącach, latach)
    przeszkolenia to w firmach produkcyjnych może kilkanaście procent etatów i
    ludzie na nich zatrudnieni rzeczywiście zarabiają trochę więcej. Do
    pozostałej reszty można przyuczyć człowieka "z ulicy" w ciągu kilku dni.

    > I zadna wielka firma nie ma zysku z rotacji etatow (nawet tych
    > najgorszych).

    Gdyby tak było to nie rozwijałyby się jak grzyby po deszczu różne agencje
    pracy tymczasowej. Zresztą przy wysokim bezrobociu rotacja nie jest duża bo
    pracownicy chcą za wszelką cenę utrzymać posadę.

    > Pozatym wyobraz sobie fabryke samochodow i pokaz mi etat
    > ktory wymaga wykonywania tylko prostych zadan.

    Nie muszę sobie wyobrażać bo widziałem wiele fabryk różnych produktów.
    Wykonanie nawet skomplikowanego przedmiotu jest zwykle szeregiem prostych
    czynności, a do włożenia detalu w maszynę i wciśnięcia przycisku albo
    przykręcenia wkrętu nie są wymagane szczególne umiejętności. Zresztą przy
    aktualnej automatyzacji procesy produkcyjne są dość "idiotoodporne", nawet
    przy tej przykładowej śrubce współczesnie stosowane wkrętaki pneumatyczne
    czy elektryczne same dbają żeby była wkręcana z właściwym momentem i
    prędkością. Człowiek jest tylko "biologicznym elementem" maszyny w
    miejscach gdzie pełna automatyzacja byłaby zbyt trudna/nieopłacalna.
    Zresztą w Polsce buduje się właśnie fabryki w których potrzeba jest dużo
    siły roboczej do prostych, nie opłacających się automatyzować czynności,
    właśnie ze względu na niższe niż na zachodzie koszty pracy.

    > Zyski z bezrobocia i wyzysku ludzi raczej nie
    > istnieja w ich bilansach (szczegolnie, gdy kreuje sie polityke dlugofalowa
    > - a zazwyczaj to ta jest wazna jak buduje sie fabryke za miliard dolarow).

    To się nazywa kosztami pracy. Jeśli gdzieś są niskie a wydajność pracowników
    wysoka to jest to plus przy lokalizacji produkcji (oczywiście nie jest to
    jedyny czynnik, są jeszcze podatki, prawo itd.)

    pozdrawiam
    Piotr