PracaGrupypl.praca.dyskusjePrzerwa na obiad › Re: Przerwa na obiad
    From: "Dorota D." <d...@g...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Przerwa na obiad
    Date: Fri, 30 Dec 2005 12:48:49 +0100

    Użytkownik "Bartek Szafraniec" <l...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:dp302i$m2q$1@inews.gazeta.pl...

    > Przerwa półgodzinna nie jest wliczana do czasu pracy.
    > Wymiar pracy to 8,5 godziny. Czy zatem jeśli nie wykorzystam 15 minut w
    > czasie
    > pracy mogę wyjśc 15 minut wcześniej?

    To chyba zależy od pracodawcy i zasad panujących w tym konkretnym miejscu
    pracy. Przyznam szczerze, że raczej nie słyszałam, żeby puszczano pracownika
    wcześniej, bo nie wykorzystał przerwy. U nas np kodeks BPH mówi, że po
    każdej godzinie pracy przy komputerze pracownik MUSI iść na 5 minut przerwy
    i faktycznie idzie bez względu na to, czy jest akurat potrzebny komuś, czy
    nie :). Podobnie jest z 15-tką - przysługuje Ci i masz obowiązek ją
    wykorzystać, żeby potem nie było, że niby ktoś Ci nie pozwolił iść itp. Co
    do wcześniejszego wypuszczania, to skoro ustalone jest, że pracujesz na
    etacie np do 16:00, to do tej godziny pracodawca jest za Ciebie niejako
    odpowiedzialny, bo jesteś (lub Cię nie ma, ale powinieneś być) na jego
    terenie. U nas można się wcześniej zwolnić tylko na pisemną prośbę i własną
    odpowiedzialność, ale nie ma to nic wspólnego z wykorzystanymi (lub nie)
    przerwami.

    D.

    PS. Dlaczego nie zapytasz pracodawcy, albo innych pracowników, jak sprawa
    wygląda w tej konkretnej firmie?