PracaGrupypl.praca.dyskusjeProfesjonalne serwisy pracy › Re: Profesjonalne serwisy pracy
    From: "Tomek" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Profesjonalne serwisy pracy
    Date: Wed, 10 Jul 2002 15:08:49 -0000

    Użytkownik "Peter" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:aggmb9$nhl$1@news.onet.pl...
    > Przygotowujemy materiał o serwisach pracy w Internecie.
    >
    > Bardzo zależy nam na Waszej opinii na ten temat.
    >
    > Stąd kilka pytań:

    Ja: absolwent Politechniki Wroclawskiej, inzynier informatyk, 23 lata, pracy
    poszukuje od 6 m-cy

    > 1. Czy istniejące serwisy pracy są profesjonalne?

    Nie bede sie wypowiadal poniewaz nie zostawiam tam CV.

    > 2. Czy ten profesjonalizm ogranicza się do dobrej informatyki (zakładanie
    > kont, umieszczenie treści CV,
    > przetwarzanie danych) działającej być może pod pozorem prezentacji
    reklamy?

    Jesli chodzi o reklame, to na pewno jest znaczna czesc dochodow takiej
    dzialalnosci. Jesli chodzi o profesjonalizm to na pewno sa to serwisy
    aktualne, tzn. posiadaja bardzo "swieze" oferty pracy i za to nalezy im sie
    plus. W kwestii przegladania pozostawionych tam CV to sprawa nie wyglada juz
    tak jasno. Nie wszedzie gdzie taka mozliwosc istnieje zapewnia sie czlowieka
    o tym, ze firma taka a taka przeglada te kwestionariusze. Pisze, sie tylko
    ze sa one przegladane przez pracodawcow, ale nie wymienia sie ich z nazwy.
    Skoro ludzie pozostawiajacy tam CV przedstawiaja sie z imienia i nazwiska to
    kultura wymagalaby, zeby poinformowac ich dokladnie kto przeglada te oferty
    (mowie tutaj oczywiscie firmach, ktore stale wspolpracuja z danym serwisem
    pracy). Tutaj wiec daje duzy minus.

    > 3. Skoro można tam umieszczać dane osobowe i CV, po co pracodawcy żądają
    > powtórnego przesłania tych dokumentów?

    Pewnie chca sie upewnic, ze to co przeczytali w serwisie zgadza sie ze
    stanem faktycznym.

    > 4. Na wysłanych kilkadziesiąt zgłoszeń firmy zagraniczne w 90%
    odpowiedziały
    > podziękowaniem i informacją o dotarciu przesyłki. Tylko 2% polskich firm i
    > pośrednictw pracy. Co o tym sądzicie? Czy macie podobne doświadczenia?

    Niestety podane przez Ciebie wskazniki sa prawdziwe. W tym zakresie dzieje
    sie zle. Sa dwa aspekty takiego niekulturalnego zachowania:
    1. odpowiedz typu "Dziekujemy za przeslane dokumenty" powinna nalezec do
    dobrego tonu i jej brak wplywa (w moim przypadku) na negatywne nastawienie
    do samej firmy, bo skoro inne moga (te kilka procent firm); generalnie nie
    przyczynia sie to do kreowania pozytywnego wizerunku firmy,
    2. sprawa ochrony danych osobowych i bezpieczenstwa sieci Internet;
    wysylajac dokumenty do firmy chce byc pewny, ze na pewno trafily one do
    odpowiedniej osoby i czy w ogole doszly (poczta elektroniczna nie jest
    niezawodna); w tym miejscu nie mysle o jakims szczegolnym liscie z
    podziekowaniami za przeslane dokumenty - wystarczylby robot, ktory bylby za
    to odpowiedzialny.
    Mam ciekawe i pozytywne doswiadczenie z niektorymi duzymi firmami
    zachodnimi dzialajacymi w Polsce (Ericsson, Philip Moris). Kiedy wyslalem
    tam poczta elektroniczna zgloszenie do odbycia praktyk to juz po pierwszej
    selekcji, ktorej nie przeszlem, otrzymalem list z podziekowaniami za
    zainteresowanie i zaproszeniem do wziecia udzialu w nastepnej rekrutacji,
    list byl wyslany zwykla poczta na moj adres domowy, a nie poczta
    elektroniczna. Mimo tego, ze sie nie zalapalem, poczulem sie w pewnym sensie
    doceniony, niewatpliwie byly to wyrazy szacunku. Szkoda tylko, ze takie
    zachowanie na polskim rynku pracy wystepuje incydentalnie.

    www.bankkadr.pl = www.jobs.pl

    > 6. Na ile wysłanych CV otrzymujecie list od pracodawcy z zaproszeniem do
    > dalszego etapu rekrutacji?

    Hmmm, mysle ze taka miara nic nie daje. Kazde CV jest rozne, bo i szkol
    pisania CV jest wiele. Poza tym kazdy ma inne dorobek zawodowy,
    intelektualny. Wszystko to sprawia, ze "sila dzialania" CV, czyli tej
    pierwszej wizytowki czlowieka, moze byc diametralnie rozna.

    > 7. Czy ktoś z Was znalazł pracę w ten sposób?

    Nie znalazlem, ale czesto bylo juz blisko.

    Pozdrawiam,
    Tomek