PracaGrupypl.praca.dyskusje › Problem z urlopem

  • 1. Data: 2007-04-10 17:32:33
    Temat: Problem z urlopem
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    Witam.

    W ciągu swojej kariery zawodowej pracowałem w trzech firmach. Teraz
    zatrudniłem się w czwartej. Dział kadr zażądał świadectw pracy ze
    wszystkich moich poprzednich prac. Niestety świadectwo pracy z mojej
    pierwszej pracy gdzieś "wcięło" i nie mogę go dostarczyć a firma w której
    pracowałem już nie istnieje. Okres zatrudnienia na który nie mam świadectwa
    pracy wynosi pięć lat. W związku z tym nowy pracodawca naliczył mi urlop w
    wymiarze 20 dni zamiast 26.

    Czy muszę trzymać wszystkie swoje świadectwa pracy od początku zatrudnienia?
    Czy pracodawca nie może naliczyć prawidłowo wymiaru urlopu na podstawie
    świadectw pracy z dwóch poprzednich firm w których pracowałem (okres pracy
    na które mam świadectwa pracy wynosi ponad pięć lat) Zarówno w jednej jak i
    drugiej pracy nie wykorzystałem do końca urlopu a za zaległy urlop firmy
    wypłaciły mi ekwiwalent pieniężny co zapisane jest w świadectwach pracy,
    czyli wynika z tego że nie wykorzystałem więcej urlopu niż przysługiwało mi
    to proporcjonalnie w okresie zatrudnienia. Czy na podstawie tego pracodawca
    nie powinien wyliczyć wymiar urlopu jaki posiadałem w poprzednich firmach
    (w jednej jak i w drugiej miałem już urlop w wymiarze 26 dni) Zgodnie z
    art. 155 § 2 KP wymiar urlopu nie może przekroczyć 20 lub 26 dni więc
    musiałem mieć staż pracy + okres nauki wliczany do okresu pracy minimum 10
    lat. Czy to za mało aby prawidłowo wyliczyć urlop?

  • 2. Data: 2007-04-10 18:00:02
    Temat: Re: Problem z urlopem
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:evghmm$sok$1@inews.gazeta.pl Gienek
    <g...@s...pl> pisze:

    > Czy muszę trzymać wszystkie swoje świadectwa pracy od początku
    > zatrudnienia?
    Nie. Nie musisz trzymać żadnego.

> [...]
    > 2 KP wymiar urlopu nie może przekroczyć 20 lub 26 dni więc musiałem mieć
    > staż pracy + okres nauki wliczany do okresu pracy minimum 10 lat. Czy to
    Nie jestem przekonany, czy pracodawca może/powinien domniemywać treści
    nieistniejącego dokumentu na podstawie treści dokumentów istniejących.
    Skłaniam się ku tezie, że nie.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-04-10 19:11:47
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    > Nie jestem przekonany, czy pracodawca może/powinien domniemywać treści
    > nieistniejącego dokumentu na podstawie treści dokumentów istniejących.
    > Skłaniam się ku tezie, że nie.

    Czyli jeśli wcięło mi jedno świadectwo pracy to nici z 26 dni urlopu i
    pomimo iż mam przepracowane 11 lat + 4 lata szkoły wliczającej się w urlop
    to muszę zaczynać od 20 dni urlopu? :(

  • 4. Data: 2007-04-10 19:36:41
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:evgngn$s1o$1@inews.gazeta.pl Gienek
    <g...@s...pl> pisze:

    > Czyli jeśli wcięło mi jedno świadectwo pracy to nici z 26 dni urlopu i
    > pomimo iż mam przepracowane 11 lat + 4 lata szkoły wliczającej się w urlop
    > to muszę zaczynać od 20 dni urlopu? :(
    Nie umiem miarodajnie odpowiedzieć, nie posiadam w tej mierze dostatecznej
    wiedzy.
    Wydaje mi się jednak (to tylko moje zdanie), że to pracownik winien
    udokumentować swoje uprawnienia, nie zaś pracodawca ich domniemywać.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2007-04-10 19:57:00
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    Gienek wrote:

    > Czyli jeśli wcięło mi jedno świadectwo pracy to nici z 26 dni urlopu i
    > pomimo iż mam przepracowane 11 lat + 4 lata szkoły wliczającej się w urlop
    > to muszę zaczynać od 20 dni urlopu? :(

    A zresztą niech się wal... z tym urlopem. Zgodnie z tym kalkulatorem
    http://www.kadrowe.pl/modules.php?op=modload&name=js
    calc&file=calc3 mam
    przepracowane razem ze szkołą

    9 lat 11 miesięcy i 28 dni. Jeśli wpiszę okres czasu który już pracuję w tej
    firmie to wychodzi mi 10 lat 11 miesięcy i 6 dni. Chyba coś dla tego
    kalkulatora myli się. Może ktoś z szanownych grupowiczów pomógłby mi
    policzyć okres mojej pracy i przysługujący mi urlop?

    4 lata liceum zawodowe
    2 lata policealna szkoła informatyczna (niestety okres nauki w czasie w
    którym chodziłem do pracy i to na dodatek wtedy gdy mam świadectwa pracy)
    praca na którą nie mam świadectwa pracy 5 lat ale chyba się nie liczy bo nie
    mam na nią dokumentów :(
    01-03-2002 do 05-10-2004 praca numer 1
    15-09-2004 do 30-03-2007 praca numer 2
    02-04-2007 do dnia dzisiejszego. Moja obecna praca.

    Jaki okres urlopu przysługuje mi na dzień dzisiejszy?

    Kiedy osiągnę urlop 26 dni?

  • 6. Data: 2007-04-10 20:09:02
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Gienek nabazgrolił na ekranie:
    > Czyli jeśli wcięło mi jedno świadectwo pracy to nici z 26 dni urlopu i
    > pomimo iż mam przepracowane 11 lat + 4 lata szkoły wliczającej się w urlop
    > to muszę zaczynać od 20 dni urlopu? :(

    Na twoim miejcu próbowałabym odtworzyć tamto świadectwo pracy. Zus sie nie
    będzie domyślał, czy naprawdę pracowałeś ileś lat tam. On musi mieć
    świadectwo pracy.
    Poza tym dane te są potrzebne nie tylko do wyliczenia urlopu. Np. jak masz
    10-letni okres obowiązkowego ubezpieczenia chorobowego /umowa o pracę/ to
    nie obowiązuje ciebie 30dniowy okres wyczekiwania na zasiłek chorobowy.
    Do renty też jest ważne udokumentowanie okresu ubezpieczenia -> a co jak ci
    zabraknie kilku dni?

    Jeżeli firma jest zlikwidowana, dowiedz się gdzie złożyła dokumenty, do
    jakiego archiwum i stamtąd spróbuj dostać duplikat świadectwa pracy.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 7. Data: 2007-04-10 20:27:01
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    > Jeżeli firma jest zlikwidowana, dowiedz się gdzie złożyła dokumenty, do
    > jakiego archiwum i stamtąd spróbuj dostać duplikat świadectwa pracy.

    Ale jak to się dowiedzieć? Było to bardzo małe przedsiębiorstwo. Szef i
    jeden pracownik czyli ja. Czy takie informacje można uzyskać w ZUS lub US?

  • 8. Data: 2007-04-11 05:38:00
    Od: "grom@x" <gromax@_skasuj_.interia.pl>

> [...]
    > kalkulatora myli się. Może ktoś z szanownych grupowiczów pomógłby mi
    > policzyć okres mojej pracy i przysługujący mi urlop?

    4 lata podstawy urlopowej

    > 2 lata policealna szkoła informatyczna (niestety okres nauki w czasie w

    no to w tym czasie liczy sie praca, nic ze szkoły nie doliczysz

    > 01-03-2002 do 05-10-2004 praca numer 1
    2 lata 8 miesiecy

    > 15-09-2004 do 30-03-2007 praca numer 2
    2 lata 5 miesięcy (wrzesień i paxdziernik 2004 policzyłem w pracy nr2, tutaj nie ma
    znaczenia gdzie pracowales a wazne było że był to okres składkowy, jak pracujesz w
    dwóch miejscach to sie to nie wlicza do podstawy)

    > 02-04-2007 do dnia dzisiejszego. Moja obecna praca.
    1 miesiąc

    > Jaki okres urlopu przysługuje mi na dzień dzisiejszy?
    podstawa: 4 + 2 i 8/12 + 2 i 5/12 + 1/12 = 8 i 14/12 = 9 lat i 2 miesiące. Czyli 20
    dni urlopu na rok, w lutym (przy ciągłości pracy do tego momentu) wypadnie ci 26 dni
    urlopowych. Byc może do wykorzystania już od poczatku 2008 roku, ale tutaj reki nie
    dam sobie uciąc

    Tak mi wynika na podstawie przedstawionych faktów

  • 9. Data: 2007-04-11 17:35:22
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    > Tak mi wynika na podstawie przedstawionych faktów

    Czyli kalkulator łże. Już napisałem do administratora o poprawienie błędu.
    Szkoda tylko że w tym roku nici z urlopu który mi się należy. Na przyszłość
    nauczy mnie to żeby pilnować ważnych dokumentów. :(

  • 10. Data: 2007-04-11 18:20:20
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    Chyba znalazłem sposób na uratowanie przysługującego mi wymiaru 26 dni
    urlopu.

    Chodzi mi tu o "Ustawę z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w
    indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy."
    Dz.U.90.54.310 (Dz. U. z dnia 17 lipca 1990 r.)

    http://www.idn.org.pl/sonnszz/staz_roln.htm

    Moi rodzice prowadzili gospodarstwo rolne do roku 1995. Od 1995 roku do 1996
    roku prowadziłem gospodarstwo rolne osobiście (umowa dzierżawy). W 1996
    roku gospodarstwo rolne zostało mi przekazane aktem notarialnym.

    Zgodnie z tą ustawą staż pracy liczy się od 16 roku życia. Czy to oznacza że
    pracę w gospodarstwie rolnym mogę wliczyć do stażu pracy i przysługuje mi
    26 dni urlopu?

    Pozdrawiam

    PS

    Czy do lat pracy na podstawie których wylicza się wymiar urlopu wlicza się
    prowadzenie własnej działalności gospodarczej bo pani z kadr twierdzi że
    nie a to wydaje mi się bardzo mocno podejrzane.