PracaGrupypl.praca.dyskusje[Prasa] W kolejce po szczęście (SE) › Re: [Prasa] W kolejce po szczęście (SE)
    From: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: [Prasa] W kolejce po szczęście (SE)
    Date: Fri, 7 Apr 2006 10:45:22 +0200

    Nie jestem ekonomista i pewnie wchodzimy na skomplikowany grunt, ale
    przedstawię swoje zdanie:

    > Tymczasem jak bardzo by nie brakowalo lekarzy, czlowieka bez wyksztalcenia
    > medycznego na lekarza nikt nie zatrudni i wyjazd lekarzy nie poprawi
    > sytuacji bezrobotnych, a raczej pogorszy, bo beda mieli gorszy dostep do
    > uslug medycznych.

    Tutaj się z Tobą zgadzam. Socjalistyczny sposób finansowania służby zdrowaia
    w PL jest chory z zalożenia i nie podlega żadnym zdrowym prawom. Wyobrażam
    sobie sytuację, w której płacę ubezpieczenie zdrowotne prywatnej firmie,
    która zwraca mi koszty leczenia u prywatnych lekarzy, których wybiorę.
    Oczywiście ubezpieczenie bezrobotnych, emerytów i rencistów pokrywałby skarb
    państwa. Trzeba byłoby zmienić Konstytucję, ale jest to lepsze niż to, co
    jest.

    > To samo tyczy sie wiekszosci wysoko wykwalifikowanych zawodow.
    > Wyjada majacy kwalifikacje, ale przez to wcale nie dostana pracy nie
    > majacy kwalifikacji.

    Zachodnie firmy otwierają centra programistyczne w PL, dlatego, że tutaj
    jest taniej i ludzie są wykształceni. Wyjeżdżają zwykle ci bezrobotni,
    ponieważ przy naszym bezrobociu nie maja szansy wygrać z lepiej
    wykwalifikowanymi.

    > A pensje beda wyzsze wtedy, jak polskie firmy bedzie na nie stac. Bo choc
    > niektorzy skapia na placach ze skapstwa, to wielu firm po prostu nie stac
    > na
    > wiecej, niz daja.

    Firm nie stać, ponieważ jest niski popyt. Ten jest niski, ponieważ ludzie
    zarabiają mało (bo firm nie stać na płacenie). Pracujący za granicą przywożą
    pieniądze do kraju, tutaj płacą za usługi polskim firmom, te maja więcej
    pieniędzy i płacą więcej swoim pracownikom. Muszą im więcej płacić, bo jak
    nie zapłacą, to tudno im będzie znaleźć pracownika, bo inni wyjechali za
    granicę.

    Przyjazd Ukraińców wszystko rozwala. Nie dość, że zabiora Ci pracę, to
    wywioza zarobione pieniądze na Ukrainę. Zobacz na Podhale: ludzie pobudowali
    pensjonaty za pieniądze zarobione w Chicago, wrócili do kraju i tutaj kręca
    własny interes.

    > Firm eksportujacych emigracja nie dotknie, ale firmy sprzedajace na rynek
    > polski za kilka-kilkanascie lat moga odczuc skutki obnizonego popytu.

    A ja myślę, że spłynie trochę kapitału do PL (wyjaśniłem wyżej), więc firmy
    pracujące na PL rynek rozwiną skrzydła. Dla firm eksportujących nic się nie
    zmieni, więc w ogólnym rozrachunku gospodarka się trochę rozrusza (wzrost
    popytu = wzrost pensji = dalszy wzrost popytu).

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"