PracaGrupypl.praca.dyskusjePraca sezonowa - Szwecja - ? › Re: Praca sezonowa - Szwecja - ?
    From: p...@y...com (Johny)
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje,pl.rec.turystyka.zorganizowana
    Subject: Re: Praca sezonowa - Szwecja - ?
    Date: Wed, 24 Jul 2002 09:39:36 GMT

    "sOap" <s...@g...pl> wrote:
    >Wybieram sie samochodem i 4 kolegami do pracy, glownie w zamiarach mamy
    >zbieranie runa lesnego...
    >Czy moze ktos byl juz zkiedys w Szecji, pracowal tam w takim lub innym
    >charaktewrze i podpowie gdzie sie udac, na co zwrocic uwage, gdzie da sie
    >cos urwac grossza, czego sie przestrzegac itd. :)
    >thx. z gOry!

    Ja bylem jakies 6-7 lat temu, wiec inf. moga byc nieaktualne. Dobrze
    nie pamietam terminow rozpoczecia sezonu, ale wydaje mi sie ze dopiero
    bedzie sie zaczynal, przynajmniej na polnocy. Ja bylem w Fallfors(kolo
    miasteczka Byske, ktore jest z kolei jest kolo Skelleftea).
    Jest duze ryzyko, ze nie bedzie urodzaju i nie ma co zbierac - dlatego
    nalezy wczesniej zadzwonic do Szwedow i zapytac o mozliwosci
    zbierania, najlepiej znalezc jakis punt skupu. Mozesz np. znalezc w
    internecie tel. na camping i tam zapytac, o ile wlasciciel nie bedzie
    uprzedzony do Polakow.
    Ryzyko calego wyjazdu jest w sumie duze:
    1. Duze koszty wyjazdu i pobytu moga sie nie zwrocic, jesli nie
    bedziesz mial szczescia do urodzaju, pogody, cen borowki i jagody.
    2. Praca wymaga pewnych predyspozycji do mrowczej pracy - na miejscu
    okazuje sie ze 50% osob wcale nie ma ochoty pracowac na tyle ciezko,
    zeby miec jakies sensowne osiagi. Jest ciezko, albo jestes do tylu.
    3. Transport - musisz jechac samochodem, jak wiadomo droga daleka,
    moze sie cos zepsuc a koszty napraw bardzo wysokie i mozesz tego nie
    odrobic. Sam widzialem w Szwecji porzucone maluszki. Aha, jesli
    pojedziesz nowym autem, na pewno je zabrudzisz sokiem z jagod.
    4. Droga daleka a losie chodza po drogach - trzeba uwazac.
    5. W lasach sporo mysliwych i polowan, nalezy ubierac sie na czerwono.
    6. Szwedzi sa ogolnie przyjazni, choc zdarzaja sie uprzedzeni.

    Podsumowujac, zeby odniesc sukces, konieczny jest:
    -pewnosc, ze bedzie urodzaj
    -pewnosc, ze bedzie punkt skupu
    -jezyk angielski
    -samochod (najlepiej terenowy :) )
    -wytrwalosc w ciezkiej pracy
    -camping
    -zbieraczki (szerokie)
    -worki/skrzynki na jagody
    -towarzystwo na ktorym mozna polegac (najlepiej wyjazd samochodowy w
    2-3 osoby)

    Poza tym dobrze miec:
    -czesc zywnosci z kraju(zabojcze ceny), koniecznie duzo czekolady :)
    -najlepiej trzymac sie z daleka od innych Polakow, wybrac camping bez
    nich(o ile to mozliwe)
    -kasa na powrot, na wypadek gdybys nic nie zarobil/zepsulo sie auto
    itp.
    -ubezpieczenie

    Trzeymac sie z daleka od organizowanych przez "firmy" wyjazdow
    grupowych.

    Powodzenia
    Johny